• چهارشنبه / ۱۲ شهریور ۱۳۸۲ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8206-05295
  • خبرنگار : 71091

نگاهي تحليلي به طرح نيم بهاكردن بليت سينماها در روزهاي شنبه

نگاهي تحليلي به طرح نيم بهاكردن بليت سينماها در روزهاي شنبه
“شوراي صنفي نمايش” طي تحليلي به بررسي طرح نيم بهاكردن بليت سينماها در روزهاي شنبه پرداخته است. متن كامل اين تحليل كه نسخه‌اي از آن در اختيار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار گرفت به شرح ذيل است: مدت زمان درازي است كه موضوع عدم استقبال از فيلم‌ها، از سوي مردم باعث شده كه مسوولان و دست‌اندركاران سينماي ايران هر از چندگاهي براي برون رفت از بحران، با ارايه‌ي راهكارهاي جديدتر، تصميم‌هايي قاطع اتخاذ كنند. تجربه نشان داده است برخي از مسوولان بيش و پيش از آنكه نگاه خود را معطوف به ارتقاي كيفي فيلم‌ها و سالن‌هاي سينما كنند و به مشكلات دروني سينما (از حيث محتوي و مضمون و ارتقاي تكنيكي فيلم و سينما و برطرف كردن مسايل و مشكلات پيش روي كارگردان‌ها و دست‌اندركاران سينما) بپردازند، عمدتا به سطح ظاهر مسايل پرداخته‌اند و به همين دليل بسياري از ايده‌ها و راه‌حل‌ها، منجر به برون رفت از بحران‌هاي سينماي ايران نشده است. درجه بندي كيفي و گروه بندي نمايش فيلم‌ها از نمونه‌هاي چنين تدابيري است كه در سالهاي پيشتر اتخاذ شده بود. از بليت نيم بها در روزهاي شنبه جديدترين تمهيدي است كه مسوولان براي برون رفت از بحران عدم استقبال از فيلم‌ها به آن متوسل شده‌اند؛ اما قبل از ورود به بحث وجه موفقيت يا عدم موفقيت چنين تصميمي بايستي به اين نكته پرداخته شود كه آيا چنين امري (يعني عدم فروش فيلم‌ها) ناشي از گراني بليت و كمي بضاعت مالي عامه‌ي مردم است، يا اساسا به علت مشغله‌ي زياد فرصت سينما رفتن از مردم سلب شده است. همه مي‌دانيم كه شنبه در طول تاريخ سينماي ايران، نسبت به ساير روزهاي هفته، هيچ گاه روز مناسبي براي رفتن مردم به سينما، و همچنين براي دست‌اندركاران سينما از لحاظ فروش نبوده است، و كمترين رقم فروش عمده‌ي فيلم‌ه ا متعلق به همين روز بوده است. (به اين نكته در صفحات بعد از حيث آماري پرداخته شده است) شنبه پس از دو روز تعطيلي آخر هفته، اولين روز هفته يا شروع هفته‌ي كاري محسوب مي‌شود. وقتي هفته‌ي كاري با روز شنبه آغاز مي‌شود، طبيعي است كه كم‌تر فعاليت تفريحي يا فرهنگي قادر به برهم زدن روال معمول اين روز شود. مردم ترجيح مي‌دهند، شنبه را به عنوان سرآغاز فعاليت كار فرهنگي با توان بيشتري آغاز كنند، و انجام هر تفريحي مي‌تواند انرژي لازم را تقليل دهد. يا به عبارت ديگر، مردم با گذراندن اوقات فراغت خود در روزهاي پنج شنبه و جمعه، غالبا از روز شنبه كمتر براي تفريح استفاده مي‌كنند. كف و سقف فروش فيلم و سينما و نمايش و تئاتر وگالري‌ها و حتي گردش و تفريح ورفتن به مهماني در روزهاي شنبه دليلي بر اين مدعا است. بنابراين در نگاه اول اين طور به نظر مي رسد كه انتخاب روز شنبه براي استفاده‌ي نيم بها از بليت سينماها و تلاش براي برقرار كردن ارتباط گسسته‌ي مردم با سينما هم ايده‌اي موثر هست و هم نيست. بنا به دلايل ياد شده، روز شنبه فرصت و موقعيت مناسب و مغتنمي براي مردمي كه دو روز آخر هفته اوقات فراغت داشته‌اند نيست، و احتمالا اگر روز ديگري مثل دوشنبه يا سه‌شنبه انتخاب مي‌شد امكان بهتري براي استقبال از اين طرح فراهم مي‌گرديد؛ از طرف ديگر، انتخاب روز شنبه - كه همواره روز عدم اقبال عمومي از فيلم و سينما بوده شايد بتواند جوشش و جنبشي در مردم ايجاد كند تا با استفاده از بليت نيم بها رونقي به سالنهاي خالي از تماشاگر بدهند. بررسي‌هاي دقيق‌تر نشان مي‌دهد كه روزهاي شنبه براي غالب فيلم‌ها روز كم فروشي بوده است اين نكته را هم بايستي اضافه كرد كه به جز روز شنبه براي تعدادي از فيلم‌هاي روز يكشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه هم روز كم فروشي بوده. بديهي است كه روزهاي جمعه و پنج‌شنبه فيلم‌ها از فروش بسيار بالايي برخوردار بوده‌اند به جز اين روز چهارشنبه نيز از حيث فروش قابل توجه است. جدول زير برآيند نتيجه‌گيري فوق، در قبل از اجراي طرح نيم بها، است: فروش فيلم بالاي شهر پايين شهر در سينما قدس پنج‌شنبه 1381/9/71 - 6640000 ريال جمعه 81/9/8 - 6480000 ريال شنبه 81/9/9 - 4240000 ريال يكشنبه 81/9/10 - 4320000 ريال دوشنبه 81/9/11 - 4640000 ريال سه‌شنبه 81/9/12 - 4600000 ريال نتيجه‌اي كه از جدول فوق بدست مي‌آيد اين است كه فروش فيلم بالاي شهر پايين شهر در سينما قدس در روز شنبه كمتر از ساير روزهاي هفته بوده است. پس از آن روز يكشنبه در كف جدول فروش قرار دارد. فروش فيلم عزيزم من كوك نيستم در سينما استقلال چهارشنبه 1381/9/13 - 5200000 ريال پنج‌شنبه 81/9/14 - 12700000 ريال جمعه 81/9/15 - 13120000 ريال شنبه 81/9/16 - 2610000 ريال يكشنبه 81/9/17 - 4640000 ريال دوشنبه 81/9/18 - 2840000 ريال سه‌شنبه 81/9/19 - 3640000 ريال چهارشنبه 81/9/20 - 4640000 ريال پنج‌شنبه 81/9/21 - 15280000 ريال جمعه 81/9/22 - 17440000 ريال شنبه 81/9/23 - 3440000 ريال يكشنبه 81/9/24 - 2880000 ريال اين جدول نيز نشان مي‌دهد كه فروش فيلم عزيزم من كوك نيستم در سينما استقلال در اولين شنبه‌ي نم ايش و دوشنبه‌ي همان هفته و شنبه‌ي هفته بعد جزو روزهاي كم فروش فيلم بوده‌اند. به چند اظهار نظر نيز در اين باره توجه شود: مدير يكي از سينماهاي تهران: شنبه‌ها روز ضعيف سينما محسوب مي‌شود؛ اواسط هفته بهتر است به اين دليل كه شنبه براي همه مردم ما روز كاري است اواسط هفته فروش بهتري خواهيم داشت. يكي ازتهيه‌كننده‌ها: اصولا شنبه‌ها براي سينما روز پرباري نيست؛ اما به اين دليل كه سالن‌هاي تئاتر شنبه‌ها تعطيل هستند، شايد روز مناسبي هم براي مخاطب و هم براي هنرمندان تئاتر باشد. بررسي اوليه‌ي آمارها نشان مي‌دهد كه هنوز اين طرح آنچنان در ذهن و عمل مردم جا نيفتاده كه بتوان به نتايج قطعي درباره‌ي آن رسيد؛ اما بي‌شك گذشت همين زمان اندك نتايج اوليه‌اي به دست مي‌دهد كه مي‌توان با اعتنا و استناد به آنها به رفع و رجوع كردن نواقص و مشكلات وموانع اين طرح پرداخت. در اين بررسي كوشش كرده‌ايم با ارايه و جمع بندي آمار فروش پاره‌اي از فيلم‌ها در قبل از اجراي طرح (در ماه‌هاي آذر و بهمن و اسفند 1381) با بعد از اجراي طرح (در ماه‌هاي خرداد و تير 1382) به نتايج بيش و كم مشخصي برسيم. بررسي آمار فروش فيلم‌هاي رز زرد، عزيزم من كوك نيستم، سيندرلا، خواب سفيد، تو آزادي، بالاي شهر پايين شهر، دختر شيريني فروش، بي‌ه متا و آرزوهاي زمين در آذرماه 1381 و فيلم‌هاي كلاه قرمزي و سروناز، ازدواج غيابي، بي‌تو تنهايم، خاكستري، بماني و روزگار ما در ماه‌هاي بهمن و اسفند 1381 گوياي آن است كه قبل از اجراي طرح نيم بها كردن سينماها در روز شنبه، آمار فروش فيلم‌ها در اين روز غالبا كمتر از فروش همين فيلم‌ها در ساير روزهاي هفته بوده است به عنوان مثال فروش فيلم رز زرد كه در روزهاي جمعه (مورخ 81/9/15) مبلغ 123150000 ريال، پنج‌شنبه (81/9/21) مبلغ 115875500 ريال و جمعه (81/9/22) مبلغ 165657500 ريال بوده، در روزهاي شنبه (81/9/16) مبلغ 47658500 ريال و شنبه (81/9/23) مبلغ 39113500 ريال فروش داشته است؛ يا فيلم دختر شيرين فروش كه در روز پنج‌شنبه (81/8/30) مبلغ 10710000 ريال و در روز جمعه (81/9/1) مبلغ 1387000 ريال فروش داشته، در روز شنبه (81/9/2) به پايين‌ترين حد فروش خود، يعني 4088500 ريال تنزل داشته است. همچنين فيلم كلاه قرمزي و سروناز، كه از فيلم‌هاي پرفروش اواخر سال 1381 بود، در روز پنج‌شنبه (1381/12/1) مبلغ 46187000 ريال، جمعه (81/12/2) مبلغ 63138500 ريال و جمعه (81/12/9) مبلغ 37772500 ريال فروش داشته، اما در روزهاي شنبه (81/12/3) با 12500000 ريال و شنبه (81/12/10) با 15977000 ريال به پايين‌ترين حد فروش خود رسيده است. اين آمار را در مورد ساير فيلمهاي سال 1381 (يعني قبل از اجراي طر نيم بها كردن فيلمها) نيز مي‌توان تعميم داد؛ اما به نظر مي‌رسد براي ارايه‌ي يك چشم انداز كلي پيرامون اين طرح استناد به آمارهاي فوق بسنده باشد. بررسي آمار فروش فيلم‌هاي غزل، تيك، دنيا، ايستگاه متروك، سفر به فردا، صورتي، زمانه، عطش و عروس خوشقدم در ماه‌هاي خرداد تا نيمه‌ي اول تيرماه (يعني پس از اجراي طرح نيم بها) گوياي آن است كه فروش روزهاي شنبه (با در نظر گرفتن بليت نيم بها) نسبت به ساير روزهاي ديگر هفته (به جز پنج‌شنبه‌، جمعه و حتي چهارشنبه) قابل توجه بوده است. فيلم‌هاي غزل، صورتي، زمانه، عطش و عروس خوش قدم در روزهاي شنبه با استقبال نظرگيري در قياس با ساير روزهاي هفته مواجه شده‌اند؛ به اين معني كه فروش اين فيلم‌ها در روز شنبه تقريبا برابر با فروش همين فيلم‌ها در روزهاي يكشنبه و سه‌شنبه بوده است. بنابراين اگر رقم فروش روزهاي شنبه در عدد دو (بهاي كامل هر قطعه بليت) ضرب شود، اين نتيجه حاصل مي‌شود كه اغلب فيلم‌ها در اكثر روزهاي شنبه به لحاظ كميت (تعداد تماشاگران) با استقبال بيشتري مواجه شده‌اند. به عنوان مثال اگر به فروش روزهاي شنبه‌ي فيلم غزل مراجعه كنيم نتيجه‌ي زير به دست مي‌آيد: فروش تما بها ريال 35000000= 2× 17500000 (1382/3/10) كه رقم فروش 35000000 ريال در فاصله‌ي روزهاي يكشنبه 82/3/4 تا چهارشنبه 82/3/7 بيانگر آن است كه تعداد تماشاگران بيشتري از فيلم غزل استقبال كرده‌اند يا: فروش تمام بها ريال 27600000 = 2×13800000 (82/3/17) نشان مي‌دهد كه رقم فروش 27600000 ريال در فاصله‌ي روزهاي يكشنبه (1382/3/11) تا چهارشنبه (1382/3/14) بسيار بيشتر از روزهاي ديگر هفته بوده، و حتي مبلغ اندكي از فروش روز جمعه نيز بيشتر بوده است. آمار روزانه‌ي تعداد بينندگاني كه در فاصله‌ي 19 تا 31 خرداد 1382 به تماشاي فيلم صورتي نشسته‌اند به قرار زير است: دوشنبه 82/3/19 - 5259 نفر سه‌شنبه 82/3/20 - 4379 نفر چهارشنبه 82/3/21 - 4600 نفر پنج‌شنبه 82/3/22 - 10722 نفر جمعه 82/3/23 - 9214 نفر شنبه 82/3/24 - 11273 نفر يكشنبه 82/3/25 - 5672 نفر دوشنبه 82/3/26 - 4083 نفر سه‌شنبه 82/3/27 - 4559 نفر چهارشنبه 82/3/28 - 4817 نفر پنج‌شنبه 82/3/29 - 9470 نفر جمعه 82/3/30 - 9543 نفر شنبه 82/3/31 - 10642 نفر نتيجه: امار بينندگان فيلم صورتي در روز دو روز شنبه 1382/3/24 و 1382/3/31 از ساير روزهاي هفته بسيار (ت حدود دو و سه برابر) بيشتر بوده است، و چنانكه ملاحظه مي‌شود آمار فروش روزهاي شنبه از روزهاي جمعه و پنج‌شنبه نيز بيشتر بوده است. آمار روزانه‌ي تعداد بينندگاني كه درهمين دوره به تماشاي فيلم غزل نشسته‌اند به قرار زير است: دوشنبه 82/3/19 -1963 نفر سه‌شنبه 82/3/20 - 1777 نفر چهارشنبه 82/3/21 - 1646 نفر پنج‌شنبه 82/3/22 - 2640 نفر جمعه 82/3/23 - 1988 نفر شنبه 82/3/24 - 2901 نفر يكشنبه 82/3/25 - 1447 نفر دوشنبه 82/3/26 - 1280 نفر سه‌شنبه 82/3/27 - 1367 نفر چهارشنبه 82/3/28 - 888 نفر پنج‌شنبه 82/3/29 - 1165 نفر جمعه 82/3/30 - 1164 نفر شنبه 82/3/31 - 1105 نفر نتيجه: چنان كه ملاحظه مي‌شود تعداد بينندگان در روز شنبه 1382/3/24 از ساير روزهايي كه آمار آنها در فوق نقل شد به مراتب بيشتر است. آمار روزانه‌ي تعداد بينندگاني كه از تاريخ 82/3/21 تا 82/3/31 به تماشاي فيلم زمانه نشسته‌اند به قرار زير است: چهارشنبه 82/3/21 - 2951 نفر پنج‌شنبه 82/3/22 - 6389 نفر جمعه 82/3/23 - 5708 نفر شنبه 82/3/24 - 7725 نفر يكشنبه 82/3/25 - 3780 نفر دوشنبه 82/3/26 - 3411 نفر سه‌شنبه 82/3/27 - 3936 نفر چهارشنبه 82/3/28 - 2511 نفر پنج‌شنبه 82/3/29 - 6032نفر جمعه 82/3/30 - 6675 نفر شنبه 82/3/31 - 5545 نفر نتيجه: آمار بينندگان در روز شنبه اول از تمام روزهايي كه در فوق نقل شد بيشتر بوده است؛ اما در شنبه‌ي دوم ضمن اين كه تعداد زيادي به تماشاي اين فيلم رفته بودند، آمار بينندگان از روزهاي جمعه 1382/3/30 و پنج‌شنبه 1382/3/29 اندكي كمتر بوده است. جمع بندي اين موارد را مي‌توان به فيلم‌هاي ديگري نيز تعميم داد، كه براي جلوگيري از اطاله‌ي كلام از ذكر اين موارد فعلا پرهيز مي‌شود. آمار و بررسي‌هايي كه در صفحه‌هاي قبل ارايه شد مربوط به فروش فيلم‌ها در مجموعه سينماهاي مشمول و غيرمشمول طرح نيم بها بود اين نكته لازم به يادآوري سد كه ممكن است برخي از سينماهاي تحت پوشش حوزه‌ي هنري (كه مشمول اجراي اين طرح نيستند) به نمايش فيلم‌هاي كه آمارشان ارايه شد پرداخته باشند. بنابراين اين آمارها به طور كامل و دقيق در مورد كم و كيف موفقيت يا عدم موفيت اين طرح قابل استناد نيستند. لذا در ادامه‌ي بحث مي‌كوشيم با تفكيك كردن سينماهاي تحت پوشش حوزه از سينماهاي بخش خصوصي ارزيابي كامل و دقيق‌تري از اجراي اين طرح بدست دهيم. حوزه‌ي هنري با سينماهاي تحت پوشش استقلال، بهمن 1 و 2، سپيده، فردوسي، پيام انقلاب، شاهد، شيدا، شقايق و بهاران از ابتدا با طرح نيم بها مخالفت كرده و همچنان در روزهاي شنبه بليت را به متقاضيان تمام بها مي‌فروشد. براي دستيابي به موفقيت يا عدم موفقيت تحريم اين طرح از سوي حوزه‌ي هنري تعداد بينندگان اين دو گروه سينمايي را مورد مقايسه قرار مي‌دهيم: روز شنبه 1382/2/6 در سينما استقلال 130 نفر و در سينما شاهد 80 نفر بيننده فيلم واكنش پنجم بوده‌اند، در حالي كه در همين تاريخ تعداد بينندگان اين فيلم در سينما عصر جديد 3 (به رغم گنجايش اندك‌تر) 362 نفر تماشاگر فيلم واكنش پنجم بوده‌اند. بنابراين سينما عصر جديد 3 در روز شنبه دو برابر سينما استقلال و بيش از چهار برابر سينما شاهد تماشاگر داشته است. روز شنبه 82/2/6 در سينما ايران 3 بالغ بر 600 نفر و در سينما ماندانا همين تعداد و در تاريخ 1382/2/13 در سينماي اخير 640 نفر بيننده فيلم دنيا بوده‌اند، در حالي كه در دو سينماي حوزه‌ي هنري؛ بهمن يك 360 نفر و شيدا 170 نفر بيننده‌ي فيلم دنيا بوده‌اند بدين ترتيب سينما ايران 3 و ماندانا در 1382/2/6 و 1382/3/13 بيش از مجموع در سينماي بهمن و شيدا مراجعه كننده داشته‌اند. فيلم زنداني 707 به عنوان فيلمي كم مخاطب‌تر از ديگر فيلم‌هاي اكران ارديبهشت در روز شنبه با بليت نيم بها استقلال بيشتري از طرف م ردم داشته است، در روز شنبه 82/2/12 تعداد بينندگاني كه فيلم زنداني 707 را در سينما فرخ ديده بودند 200 نفر بوده است، كه نسبت به روزهاي ديگر (اواسط هفته) چشمگير است. همين رقم 200 نفر نسبت به روزهاي پنج‌شنبه و جمعه با 280 و 265 نفر قابل اعتنا است، و نشان از تاثيرگذاري بليت نيم بها دست كم براي اين فيلم دارد. ضمن آنكه زنداني 707 در سينما شقايق وابسته به حوزه‌ي هنري بدون طرح نيم بها و در تاريخ مشابه 20 نفر بيننده داشته است. طرح نيم بها با حداقل ابزار تبليغي در ارديبهشت 1382 آغاز شد. اولين شبه‌ي اين ماه گوياي عدم اطلاع رساني مناسب چنين طرحي بوده است. در 82/2/6 بينندگاني كه فيلم دنيا را در سينما المپيا ديده‌اند. بالغ بر 137 نفر بوده‌اند، شنبه‌ي هفته‌ي دوم (مورخ 82/2/13) اين تعداد به 304 نفر افزايش يافته است، و شنبه‌ي سوم 82/2/20 به 241 نفر مي‌رسد، كه اگر چه نسبت به هفته‌ي قبل كاهش داشته: اما نسبت به هفته‌ي اول (بدون تبليغات درست) از استقبال بيشتري خبر مي‌دهد. در هر حال اين آمار فروش نشان مي‌دهد كه ارايه‌ي بليت نيم بها در روز شنبه مخاطبان بيشتري به سينماها جلب كرده است. اين سير صعودي در سينماهاي بخش خصوصي، در سينماهاي تحت پوشش حوزه معكوس عمل كرده است، مثلا در سينما بهمن 2 در شنبه مورخ 82/2/6 تماشاگران فيلم خانه‌اي روي آب 400 نفر بوده‌اند، اين تعداد در شنبه‌ي هفته‌ي دوم 82/2/13 به 350 نفر و در شنبه‌ي هفته‌ي سوم 82/2/20 به 200 نفر و در آخرين هفته‌ي ارديبهشت 82/2/27 به 170 نفركاهش يافته است. اين كاهش تدريجي در سينما پيام انقلاب نيز تكرار شده است، و از 140 نفر تماشاگر فيلم دنيا در 82/2/6 به ترتيب در هفته‌ي بعد به 110 نفر و در هفته‌ي بعدتر به 80 نفر رسيده است، يا در سينما فردوسي با نمايش فيلم خانه‌اي روي آب تماشاگران 160 نفري هفته‌ي اول به 110 نفر و سپس در شنبه‌هاي بعد به 50 و 70 نفر رسيده است. متاسفانه طرح نيم بها كردن سالن‌هاي سينما داراي چند اشكال و حسن است، كه به اهم آنها در ذيل به اختصار اشاره مي‌شود: الف) به رغم اين كه چند ماهي از اجراي طرح مذكور مي‌گذرد اغلب خانواده‌ها كه كم‌تر به سينما مي‌روند و ارتباط‌هاي اج تماعي فراگيري ندارند يا به ندرت مطبوعات را مطالعه مي‌كنند،‌از اجراي طرح نيم بها كردن سينماها در روزهاي شنبه بي‌اطلاع مانده‌اند. در بررسي‌هاي به عمل آمده از پاره‌اي سينماهاي جنوب شهر تهران، كه ظاهرا قرار است مجري طرح نيم بها باشند، معلوم شد كه مديران اين سينماها از بي‌اطلاعي مشتريان خ ود سو استفاده كرده و بهاي بليت را تمام بها دريافت مي‌دارند. بنابراين مديران اين سينماها ترجيح داده‌اند از ساده‌ترين ابزارهاي تبليغ مثل پارچه نوشت براي اعلان كردن طرح نيم بها در سينماي خود خودداري كنند. ب) حتي خانواده‌هايي كه از اجراي اين طرح باخبرند به دليل عدم اطلاع از سينماهاي تحت پوشش حوزه‌ي هنري (كه اين طرح در آنها به اجرا درنيامده است) در مراجعه به اين سينماها دچار سردرگمي و بلاتكليفي مي‌شوند. در گفت و گويي با مديران سينماهاي فردوسي و بهمن آنها اظهار داشتند اين طرح بيش از سينماهاي مجري طرح برايشان سودآور بوده است. منظور آنها مشترياني است كه روز شنبه به قصد پرداخت نيم بها به اين سينماها مراجعه مي‌كنند؛ اما از سر ناچاري و براي جلوگيري از اتلاف وقت‌شان به سينماي ديگري مراجعه نمي‌كنند و بهاي بليت را تمام و كامل مي‌پردازند به عنوان مثال بررسي دفتر فروش اين سينما نشان مي‌دهد تعداد بيننده‌هاي فيلم‌شان در روز شنبه مورخ 82/3/23 با رقم 280 بيننده نسبت به ساير روزهاي هفته قابل توجه بوده است؛ زيرا همين سينما در روز يكشنبه 260 بيننده، دوشنبه 160، سه‌شنبه 210، چهارشنبه 220، پنج‌شنبه 320 و جمعه 280 بيننده (برابر روز شنبه) داشته است. لازم به ذكر است كه تبليغات رسانه‌اي به ندرت به رفع اين مشكل كمك مي‌كند. بنابراين شايد لازم باشد كه سينماهاي مشمول و غيرمشمول طرح نيم بها براي مدتي چند ماهه با پاچه نوشته‌هايي كه بر سر در سينماها نصب مي‌شود، در اين مورد به اطلاع رساني بپردازند. ج) اعمال اين تبعيض بين سينماهاي مشمول طرح نيم بها با تمام بها موجب ا عتراض بسياري از مديران و صاحبان سينماهاي مشمول طرح شده است. اعتراض آنها از اين قرار است كه سينماهاي مشمول طرح بايستي دو برابر سينماهاي غيرمشمول بليت بفروشند و به مشتريان خود خدمات رفاهي ارايه بدهند، تا وضعيت يكساني، از لحاظ فروش، بين آنها برقرار شود. بنابراين طراحان و مجريان اين سياست بايستي اقدامي صورت دهند تا هرچه سريعتر اين تبعيض و نقص برطرف شود رفع اين تبعيض از يك طرف هم موجب مرتفع شدن تناقض‌ها و تعارض‌هاي پيش آمده بين صاحبان سينماهاي غيرخصوصي و خصوصي مي‌شود، و هم از طرف ديگر مردم را كه قابل به شناسايي سينماهاي مشمول و غيرمشمول اين طرح نيستند از بلاتكليفي نجات مي‌دهد. سينماي عصر جديد كه از ابتداي اجراي طرح جزو سينماهاي مشمول طرح بود، اخيرا به دليل اين كه سينماها در اجراي طرح خود مختار عمل مي‌كنند اظهار مي‌دارد: فروش روز شنبه نسبت به ساير روزها يا روزهاي قبل از اجراي طرح اندكي افزايش داشته؛ اما وقتي اين طرح به شكل هماهنگ و يكپارچه در همه‌ي سينماها اجرا نمي‌شود نسبت به سينماي آنها و فيلمي كه نشان مي‌دهند در نزد تماشاگران ايجاد سو تفاهم مي‌كند. به عنوان مثال وي اظهار مي‌دارد سينماي او به دليل فيلم‌هايي كه تاكنون نمايش داده داراي مشتريان خاصي است اما اجراي طرح موجب شده كه در روز شنبه مشترياني با تيپ‌هاي مختلف و از هر قشر و گروه به سينماي او مراجعه كنند و سينمايش را از شكل فرهنگي سابق خارج كنند. يا به گفته‌ي يكي ديگر از مديران سينماهاي مشمول اجراي طرح: بعضي از مشتريان با شك و ترديد به آنها و فيلمي كه نمايش مي‌دهند نگاه مي‌كنند به خيال اين دسته از مشتريان يا آن سينماي دچار اشكال است، يا فيلمي كه نمايش مي‌دهد دچار جرح و تعديل شده و كامل نيست! د) از اين نظر تا رفع اين تبعيض بهتر است كه سياستگذاران امور سينمايي، سينماهايي را كه موظف به اجراي طرح نيم بها شده‌اند، مشمول تسهيلات و امتيازهاي خاصي قرار دهند. ه) اجراي اين طرح يك گام سنجيده فرهنگي براي كشاندن پاي تعداد هر چه بيشتري از خانواده‌هاي گريزان از سينما (حتي خانواده‌هاي پرجمعيت و كم بضاعت) به سالنهاي كم رونق سينما است بديهي است كه هر چه تعداد بيشتري از خانواده‌ها با سالن‌هاي سينما و فيلم‌هاي ايراني آشتي كنند، جوشش و جنبشي چه از حيث وجه فرهنگي و چه از حيث سرگرمي و تفريحي، در جامعه ايجاد مي‌شود. و) بالاخره بايستي به اين نكته اشاره شود كه معمولا به دليل عدم استقبال مردم از فيلم‌ها، بوفه داران سينما كسب و كار كم رونقي در روزهاي شنبه داشته‌اند؛ اما با اجراي اين طرح، آنها نيز از استقبال مردم به وجد آمده و از فروش روزهاي شنبه‌شان راضي و خرسند هستند اين احتمال قطعي است كه اغلب مردمي كه نيمي از بهاي بليت را پرداخته‌اند، نيم ديگر را بابت تنقلات و نوشيدني هزينه مي‌كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha