• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۸۲ / ۱۱:۳۹
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8204-13687
  • خبرنگار : 90003

«تاريخ شفاهي پلاكارد ‌كشي از زبان عباس مظاهري» از “قيصر” تا “بن‌هور”

« چون خطاطي مي‌كردم به پلاكارد‌كشي سينما علاقه‌مند شده و شروع به كار كردم، ابتدا به ساختن بوم و نوع جنس و ابزار آن پرداختم و مواظب بودم كسي متوجه شيوه كار من نشود، چرا كه آن موقع كمتر كسي اسرار كارش را فاش مي‌كرد، تا مبادا رقيب كاري پيدا نكند.» به گزارش بخش تحقيق و گزارش‌هاي هنري ايسنا، عباس مظاهري، يكي از پلاكارد‌كش‌هاي قديمي سينماي ايران است كه كار خود را از سال 1335 در «آژير فيلم» شروع كرده است. ــــــــ عباس مظاهري از «ساموئل خاكچيان» تا «راكي» ــــــ « پلاكارد اكثر فيلم‌هاي ساموئل خاكچيان و شركت‌هاي پارس فيلم، كاوان فيلم، يونايتد آرتيس و كلومبيا را من كشيده‌ام؛ و همچنين پلاكارد فيلم‌هايي چون كوسه، حكومت نظامي، راكي (1) ، ترور ، بن هور، باباشمل، قيصر، حسن كچل از آثار من است.» ـــــــــ عباس مظاهري درباره هنر يا تجارت بودن پلاكاردكشي مي‌گويد ـــــــ « متاسفانه بيش از يك كار هنري پلاكاردكشي به يك تفكر تجاري و كاري رقابتي تبديل شده است، من معتقدم از نظر نوع كاري بايد تحولي جدي در اين كار صورت گيرد و بايد از گول زدن مردم نيز خودداري شود.» « يك پلاكاردكش بايد در انتخاب موضوع طرحش آزاد باشد و از نظر عوامل فيلم نيز در كنار كار استفاده كند، اما دخالت در كار پلاكارد‌كش از سوي عوامل سازنده به هيچ وجه پسنديده و قابل توجيه نيست.» ـــــــــ پلاكاردكشي و شيوه تقليد ــــــــــ مظاهري: « در گذشته كار به صورت تقليدي بود اين گونه كه عكس از تصاوير فيلم داده مي‌شد و صاحب فيلم با نظارت خود تشخيص مي‌داد كه صورت فلان هنرپيشه بايد به صورت بزرگ روي كار باشد. ـــــــــــ گرفتن اطلاعات از دانشگاه براي ساخت بوم ــــــــ اين پلاكارد كش قديمي سينما با عنوان اين مطلب كه پيش از اين‌ها كار اصلا تخصصي نبود و افراد متخصص نيز به اطلاعات خود را در اختيار ديگران نمي‌دادند و من نيز مجبور بودم در مورد ساخت بوم و ساير مسايل به دانشگاه‌ها بروم و از آن جا سوال كنم» مي‌گويد: «اوايل چند بار پارچه بزرگ را در روغن خيس كردم، ولي تمامي پارچه به هم چسبيد بعدا متوجه شدم كه مل و سريش را نيز بايد مخلوط مي‌كردم، طبيعتا براي خشك شدن اين رنگ‌ها وقت زيادي صرف مي‌شد؛ اما اكنون رنگهاي پلاستيكي كه زود نيز خشك مي‌شوند كار را آسان كرده است.» ـــــــــ مجلات خارجي الگويي براي رنگ و فرم ــــــــ « در آن موقع افراد زياد دنبال كاري نبودند من نيز از رنگ و فرم‌هاي كاري را از مجلات خارجي به ياد مي‌سپردم و سعي مي‌كردم با دريافت كنتراست‌هاي مختلف آن را در كار رعايت كنم.» ــــــــــ دو پلاكارد بيشتر كشيده نمي‌شد ــــــــــ در هر فيلم تعداد پلاكارد‌هاي ما از دو عدد بيشتر نمي‌شد و اين پلاكارد‌ها نيز به ارشاد وزارت فرهنگ قديم برده مي‌شد تا تاييد شود. ــــــــــ سكوت شب ها و طرحهايي براي فيلم‌هاي جنايي ــــــــ وي همچنين بهترين زمان كاري خود را سكوت شبها معرفي مي‌كند و مي‌افزايد: «معمولا نوع پلاكارد‌هاي من براي فيلم‌هاي درام و پليسي و جنايي بود و من هيچ گاه نتوانسته‌ام پلاكارتي براي فيلم كمدي بكشم.» ـــــــــپلاكاردكش‌هاي قديمي به معرفي عباس مظاهري ـــــــــ مينا، اجاقيان، رمضاني، باروك سيروس و علي شقاقي، اكبر شيرافكن، سعيد تبايي، هوشنگ سيبيني، علي ابراهيم‌پور، هوشنگ ظهوريان، محمدعلي سرداري، اميد ذوالقدر ، وحيد حقيقي ، احمد عليزاده، از چهره‌هاي بنام پلاكارد‌كشي سينما هستند كه زحمت و تلاش بسياري را در اين راه صرف كرده‌اند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha