كارگردان سريال ”فرستاده”: توليدات فيلم و سريال در ايران واقعا چيزي شبيه معجزه است
به عقيده جواد شمقدري، كارگردان سريال ”فرستاده” كه پخش آن به تازگي از شبكه دوم سيما به پايان رسيده است اين سريال در ميان ساير سريالهاي تاريخي تلويزيون، ركود سرعت را در پيش توليد و توليد، در اختيار دارد.
شمقدري درباره مراحل طي شده براي ساخت اين سريال، به خبرنگار سرويس راديو و تلويزيون ايسنا گفت: از اواخر ارديبهشت ماه امسال، پيش توليد را آغاز كرديم فيلمبرداري سريال از روز 14 خرداد، در منطقه كاشان شروع شد. دو ماه و نيم در شهرك سينمايي، يك ماه در كوهستانها و بيابانهاي اطراف تهران و يك هفته در آبادان كار كرديم و در 8 آبان ماه مرحله تصويربرداري به پايان رسيد.
وي درباره علت تغيير نام اين سريال از ”غريب افتاده” در مراحل توليد به ”فرستاده” هنگام پخش، گفت: نويسنده براساس سليقه خود نامي را انتخاب كرده بود كه بعدها ما ديديم كه اين نام چندان مناسب حال و هواي سريال نيست. ضمن اينكه مفهوم آن هم نميتواند نشاط و حماسهاي كه در قصه هست را بيان كند، به همين دليل، آن را به ”فرستاده” كه تعبير دقيقتري نسبت به فضاي سريال داشت، تغيير داديم.
شمقدري درباره ميزان تطابق اتفاقاتي كه در اين مجموعه رخ داد با واقعيتهاي تاريخي، اظهار كرد: اصل ماجرا، يعني شخصيت سليمان به عنوان پيك امام حسين (ع) به بصره، افرادي كه در بصره مخاطبان پيام امام حسين (ع) بودند، شخصيت ماريه، بخشي از حوادثي كه در مسير و در بصره رخ داد و بخصوص شروع سريال كه در مكه است، همگي داراي مستندات تاريخي هستند اما طبيعي است كه ساختار كلي قصه، زاييدهي تخيل و نگرش نويسنده و كارگردان است.
وي با بيان اين مطلب كه 30 درصد از فيلمنامه اصلي كه توسط محمدرضا محمدينيكو نوشته شده بود در بازنويسي توسط خودش تغيير يافت. گفت: بعضي از شخصيت هاي جديد به فيلمنامه اضافه شدند و بخشهايي هم از آن حذف شد. ما روابط اتفاقات را از لحاظ دراماتيك به هم متصل كرديم، زيرا برخي از اتفاقات در مسير حركت مكه تا بصره به صورت جدا از هم و ناخواسته رخ ميداد كه ما همه آنها را پيرو توطئه امير مكه قرار داديم.
ضمن اينكه مقداري هم به نوشته رنگ عاشورايي داديم زيرا اين وجهه آن ضعيف بود.
شمقدري، تصريح كرد: به هر حال قوت اين سريال در قصه به نوشته محمدرضا محمدي نيكو متكي بود و نوشته بسيار خوب او بود كه مرا جلب اين كار كرد و پذيرفتم كه براي اولين بار روي نوشته شخص ديگري كار كنم و تصور ميكنم تغييراتي هم كه در آن ايجاد شد، ان را محكمتر و جديتر كرده است.
شمقدري به سابقه حضور بازيگران در مجموعههاي تلويزيوني و توليدات سينمايي كه چندان رسمي و علني نبوده و در سالهاي اخير جديتر شده است، اشاره و اظهار كرد: ما به خاطر تعداد زياد بازيگر الان و به خصوص اينكه چند تن از شخصيتهاي اصلي از خانمها بودند و به دليل سرعت زيادي كه به خاطر زمان اندك بايد به كار ميبستيم از خانم گلاب آدينه به عنوان كمكي براي هدايت بازيگران استفاده كرديم. كه تجربه خوبي بود زيرا ديدگاهها و نگرشهايمان در بازيگرداني، خيلي به هم نزديك بود و ايشان كمك بسيار خوبي به من كردند كه بتوانمن بازيگران را به نقشهاي واقعيشان نزديك كنم.
وي افزود: به نظر من اگر كارگرداني بتواند با بازيگرداني كه از نظر ديدگاههاي كلي نسبت به شخصيتها و خلاقيتهاي مورد نياز بازيگران، به او شبيه است كار كند، به نتايج بسيار خوبي دست خواهد يافت.
كارگردان سريال ”فرستاده” درباره علت به كار نگرفتن از صدابرداري همزمان در اين سريال نيز گفت: از آنجايي كه در سالهاي اخير، صدابرداري سر صحنه رواج پيدا كرده است و مردم هم به اين روش عادت كردهاند فكر ميكنم دوبله شدن سريال تا حدودي به آن لطمه زده باشد اما ما به خاطر اينكه حدود دو سوم كار را در شهرك سينمايي فيلمبرداري كرديم و در آنجا موقعيت مناسبي براي صدابرداري سر صحنه وجود ندارد، همچنين به خاطر شتاب كار ترجيح داديم از دوبله استفاده كنيم اما چنانچه فرصت بهتري داشتيم و لوكيشنها هم به ما اجازه ميداد، حتما از صدابرداري همزمان استفاده ميكرديم.
وي با ابراز رضايت از نتيجه به دست آمده از سريال ”فرستاده” گفت: با در نظر گرفتن مجموعه شرايطي كه از وضعيت سينماي ايران و توليد تلويزيوني سراغ داريم فكر ميكنم كار خوب و جذابي شده باشد كه با مخاطبان زيادي از اقشار مختلف هم ارتباط برقرار كرد.
وي افزود: ما در توليدات تاريخي ضعفهاي زيادي داريم كه به كليت سينماي ايران مربوط است و همه پروژهها چنين مشكلاتي را دارند اما هر كس به طريقي از كنار آنها رد ميشود. مثلا در قسمت سواركاري يا شمشيرزني، محدوديتهاي زيادي داريم زيرا تعداد بسيار زيادي از بازيگران و هنروران معمولا با اين كار آشنا نيستند.
شمقدري به محدوديتهاي ديگر كارهاي تاريخي كه هزينههاي لازم براي ساخت دكور و لباس نيز يكي از آنها است، اشاره كردو گفت: من فكر ميكنم با توجه به مجموعه محدوديتهايي كه در ساخت كارهاي تاريخي وجود دارد، توليدات فيلمسازان ايراني واقعا چيزي شبيه معجزه است و ما بايد بدانيم كه اگر چنين سريالهايي در حد و اندازههاي قابل قبول در كشورمان ساخته ميشوند به همت بلند فيلمسازاني است كه دلسوزانه كار خود را انجام ميدهند.
وي در پايان درباره ميزان تمايل هنرمندان به حضور در آثار تاريخي مذهبي، گفت: هر كاري علاقه و شيفتگي خاص خود را ميطلبد،چنين كارهايي هم عشق و علاقهاي ميخواهند مثل سينماي دفاع مقدس كه در آن هر كسي ميتواند كار كند اما كساني مشكلات و سختيهاي ان را ميپذيرند كه به علاقه و اشتياق خود متكي هستند . در آثار مذهبي تلويزيوني هم راه به روي همه باز است اما عامل اصلي، علاقه و شوق هنرمند است كه او را به سمت اين كارها سوق ميدهد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات