• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۸۱ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8109-08082

معاون هنري ويزر ارشاد: هرچه تلاش كرديم، درنهايت، از “ملزم به خريد آثار هنري” تنها به “مي‌توانند آثار هنري را خريداري كنند” دست يافتيم

همزمان با چهارمين روز از هفته پژوهش، مراسم تجليل از هنرپژوهان معاصر با حضور معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، رييس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات، و جمعي از هنرمندان و پژوهشگران كشور، در تالار رودكي برگزار شد. به گزارش خبرنگار هنري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مرتضي كاظمي ـ معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در مراسم تجليل از هنرپژوهان سخن مي‌گفت: با مطرح كردن بحث نسبت پژوهش‌هاي انجام شده با هنر معاصر كشور‌، اظهار داشت: براي پرداختن و تشريح اين نسبت، قاعدتا بايد موقعيت هنري را در كشور بررسي كنيم. در اين خصوص، ذكر چندمشخصه و مؤلفه كه ادعاي ما را در مسير رشد قرار گرفتن هنر؛ اما نيازمند بودن آن به پژوهش را اثبات مي‌كند، بدين قرار است: اولين مؤلفه مربوط به حضور نسل سوم جوان و هنرمند در عرصه هاي هنري كشور، آن هم به صورت توانمند است، و اين حضور مربوط به سني است كه همه جست‌وجوگر و متكي به لقب هستند. وي در ادامه در خصوص ساير مولفه‌ها، عنوان كرد: در معرض رشد قرار گرفتن هنر كشور، هم به لحاظ كيفي و هم به لحاظ كمي و مطابق بودن آن با استانداردهاي جهاني، ايجاد نهادهاي مدني و انجمن‌ها در هر شاخه و رشته، گرايش مردمي به فعاليت‌ها و آثار هنري، توسعه و پژوهش انتشارات هنري، گسترش ارتباطات هنري با ساير كشورها و حضور هنرمندان در داخل و خارج، همگي دلايلي بر اين ادعا است؛ اما با شرح اين مسائل نمي‌خواهم بگويم تمام مسائل به حد مطلوب رسيده؛ بلكه شرح اين مسائل بدين منظور است كه بگويم زمينه رشد و رسيدن به اهداف متعالي، فراهم آمده است. معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خاطرنشان كرد: اعتباراتي كه در اين سال‌ها صرف مقوله پژوهش شده است، نسبت به سال‌هاي گذشته از 2 به 5 برابر رسيده است و اين نشان مي‌دهد كه رشد در زمينه پژوهش نيز فراهم شده است؛ اما چنين نسبتي اصلا پذيرفته شده نيست و تلاش‌هاي بيشتري در اين زمينه نياز دارد. وي افزود: ‌اگر نتوانيم پژوهش را در هنر به صورت جدي دنبال كنيم، تحقيق و نقد هنر در كشور توسعه نمي‌يابد، هنر بيشتر سليقه‌اي خواهد شد و قابليت‌هاي هنري براي مردم و مسؤولان روشن نخواهد شد و حاصل كار اين مي‌شود كه براي طرح خريد آثار هنري در ساخت و سازهاي دولتي، هر ميزان كه تلاش كرديم، در نهايت از ”ملزم به خريد آثار هنري” تنها به ”مي‌توانند آثار هنري را خريداري كنند” دست پيدا كرديم. كاظمي از تبعات منفي عدم پژوهش، كم رنگ و سردرگم ماندن هويت و عقب ماندن از جريان جهاني را از مهمترين مقولات دانست و در خصوص زمينه‌هايي كه كنون نياز به پژوهش جدي دارند، گفت: پژوهش در ابعاد تاريخي و هويت كشور، پژوهش در مبناي نظري فلسفي هنر، پژوهش ميداني براي شناخت نيازها و علائق، پژوهش كاربردي در هنر، پژوهش در اقتصاد هنر، پژوهش در بحث زيبايي شناسي و بالاخره پژوهش براي تهيه يك استراتژي هنري در جريان تقابل با ساير كشورها از اهم مقولاتي است كه در محور پژوهش بايد به آنها پرداخته شود. وي در پايان به حمايت از موسسات خصوصي در جهت در دست گرفتن امر پژوهش و استفاده از فن‌آوري‌هاي جديد در خلق فرصت‌هاي ديد براي ترسيم چشم‌اندازي روشن، اشاره كرد. در ادامه دكتر معيدفر، رئيس پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات از اينكه تجليل از هنرپژوهان به صورت يك فرهنگ درآمده ابراز خشنودي كرد و اظهار داشت: اگر مروري در تاريخ تمدن‌ها و فرهنگ‌ها داشته باشيم. يك نكته اساسي كه مكشوف مي‌شود اين است كه هر جامعه‌آي پس از يك دوران تحول كه در پي جابجايي‌ها و تغييرات بروز مي‌كند، پس از برقراري حدي از ثبات در صورتي مي‌تواند به سمت و سوي توسعه و تحول حركت كند كه امكان درك كلي زمانه براساس تغييرات در ان به وجود آمده باشد. وي افزود: عدم امكان درك زمانه موجب مي شود بسياري از جوامع كه در معرض پذيرش اطلاعات هستند عملا هيچ تحولي در آنها رخ ندهد و در مسير رشد و توسعه قرار نگيرند و اين مسئله در حالي است كه در برهه‌اي از زمان فلسفه در اروپا توانست اين ايجاز و درك كلي نسبت به زمان را براي انديشمندان فراهم كند و براساس آن علم و دانش توانست توسعه پيدا كند. وي خاطرنشان كرد: در شرايط فعلي كشور ما داراي چنين وضعيتي است سال‌هاست كه جامعه ما در معرض پذيرش انواع دانش‌ها قرار گرفته ليكن آن گونه كه شايسته است توسعه و تحول در جامعه ما به وجود نيامده و به صورت كلي شرايط راضي كنندهاي وجود ندارد. وي افزود: يكي از مباني عميق كه بايد به دنبال كنكاش آن باشيم مسئله هويت است، در دنياي پس از اسلام در ايران و دوران ثبات ما شاهد مبادله اطلاعات بوديم، اما زماني توانستيم به سمت پايه‌گذاري تمدن در عرصه علم و دانش حركت كنيم كه امكان شناخت روح كلي در ما به وجود آمد. و در اين شناخت، ادبيات و هنر نقش به سزايي در تحول و توسعه داشت. دكتر معيدفر در ادامه در خصوص تعريف هنر و اينكه چگونه مي‌تواند كمك شاياني به مقوله درك از زمان داشته باشد گفت: هنر در شرايطي مي‌تواند به كمك آيد كه توام با نوآوري، خلاقيت و پژوهش باشد و براي خروج از بن‌بست، انتقال اطلاعات و تلاش مضاعف پژوهشگران مي‌تواند نقش به سزايي داشته باشد. در پايان مراسم ساسان فاطمي به نمايندگي از هيات علمي اولين دوره داوري هنرپژوهان معاصر كه شامل مهدي حسيني، احمد كامياري، مديا كاشيگر، مصطفي مختاباد بودند متن بيانيه هيات داوران را قرائت كرد. اسامي منتخبين هنرپژوهان معاصر به شرح زير است: دكتر محمود عباديان، دكتر مصطفي كمال پورتراب، حسين دهلوي، محمدرضا درويشي، دكتر فرهاد ناظرزاده، محمود ماهر النقش‌، دكتر يعقوب آژند، دكتر عنايت‌الله شهيدي و بهرام بيضائي. شايان ذكر است در پايان مراسم، حسين دهلوي و دكتر فرهاد ناظرزاده به شرح مختصري در حيطه پژوهش‌هاي خود پرداختند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha