• دوشنبه / ۴ آذر ۱۳۸۱ / ۱۰:۵۴
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8109-01009

/در پي اعلام مقررات جشنواره‌ي فجر/ علي معلم : كم كردن جوايز جشنواره، منطقي‌ترين بخش اين تغييرات است

جشنواره‌ي فجر نياز به يك خانه تكاني در سيستم اجرايي و برنامه‌ريزي‌اش داشت. اميدوارم بيش از اينكه تغييرات در كلمات اتفاق بيفتد تغييرات در عمل انجام گيرند. علي معلم - منتقد سينمايي - درباره تغيير و تحولاتي كه در بيست و يكمين دوره جشنواره فيلم فجر انجام خواهد شد، به خبرنگار سينمايي ايسنا گفت : ما ملتي هستيم كه بعضي اوقات روي كاغذ خيلي خوب عمل مي كنيم منتها وقتي كه موقع كار و اجرا مي‌شود دوباره از همان مهره‌ها و همان ابرازي كه قبلا در دست‌مان بوده استفاده مي‌كنيم و طبيعتا همان نتيجه‌اي عايدمان مي‌شود كه در طول اين بيست سال عايدمان شده است. وي تاكيد كرد : به گمانم كمي دير به اين تغييرات پرداختند.منتهي اينكه اين تغييرات از پيش ممكن بود در چه جهتي انجام شوند، فكر مي‌كنم به طور طبيعي، كم كردن جوايز جشنواره منطقي‌ترين بخش اين تغييرات باشد. معلم، علت اين امر را بيش از حد بودن جوايز در رشته‌هاي تخصصي دانست و افزود: اميدوارم كم كردن بخش‌هاي تكراري و قديمي كه بارها و بارها و به سبب يكسان بودن برنامه‌ريزان يك ارگانيسم تكراري جشنواره فجر در طول اين بيست سال برگزار شده‌اند به تغييراتي در بخش برنامه‌ريزي فيلم‌ها بينجامد تا در سيستم انتخاب فيلم‌ها نيز تغييرات بهتري صورت بگيرد. سردبير ماهنامه دنياي تصوير ، درباره‌ي بخش‌هاي اضافه شده به جشنواره فيلم فجر، چنين اظهار كرد: بخشي به بيست و يكمين دوره جشنواره اضافه شده است با عنوان فيلم اول برتر، كه من ضرورتش را در جشنواره‌اي مثل فجر نمي‌توانم تشخيص بدهم. معلم در ادامه گفت‌وگو با ايسنا، خاطر نشان كرد: به نظرم وقتي ما هدف جشنواره را روشن كنيم و ايدئولوژي و فكر آنرا به شكلي سازمان دهيم لازم نيست كه سينما را به دو قسمت، تقسيم بندي كنيم، سينما يك قسمت بيشتر نيست .فيلم خوب داريم و فيلم بد و جشنواره فيلم فجر بايد محل نمايش فيلم‌هاي خوب باشد. وي افزود: گاهي اوقات فيلم‌هاي بسيار بد و مزخرفي در جشنواره فجر نمايش داده شده اند كه به هيچ درد يك فستيوال بين‌المللي نمي‌خوردند اميدوارم اين تغييرات در انتخاب‌ها هم لحاظ شوند. علي معلم درباره امكان، تاثير منفي حذف بعضي از جوايز بر عوامل فني سينماي ايران چنين بيان كرد: واقعيت اينست كه اين تاثير منفي ربطي به جشنواره فجر ندارد و متاسفانه در بسياري از بخش‌هاي سينماي ايران شاهد نوعي پسروي و افت هستيم و بعضي از بخش هاي سينماي ما، نه تنها هيچ تاثيري از جوايز نگرفته‌اند بلكه مي‌شود گفت كه تا حدودي بي‌انگيزه‌ترشان هم مي‌كند و وقتي جايزه مي‌گيرند ، فقط روي دستمزد و نازشان تاثير مي‌گذارد بنابراين من تاثير منفي‌اي نمي‌بينم. علي معلم در پايان گفت و گو يادآور شد: سينما كاري گروهي است و يك كار گروهي بايد حتما با عوامل مناسبي انجام شود تا نتيجه‌اش به فيلمي خوب تبديل گردد، منتها در يك فستيوال بين‌المللي فيلم مثل جشنواره فجر، لازم نيست مثلا در مورد صدا يا جلوه‌هاي ويژه يا آنونس يا پوستر يا هر چيز ديگري نظر داده شود. اينها مي‌توانند محل‌هاي خودشان را جهت ارزيابي، داشته باشند و به طور جداگانه و در جشن‌هاي ديگري اين كمبودها جبران شوند و جشنواره فجر به نمايش فيلم هاي خوب و تشخيص جريان‌هاي مثبت و قوي در سينماي ايران و جهان بپردازد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha