• شنبه / ۱۸ آبان ۱۳۸۱ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8108-03380
  • خبرنگار : 71060

سرپرست هيات حفاري تپه‌ي ازبكي: طرح تبديل محوطه‌ي ازبكي به صورت پارك باستان‌شناسي آماده شده است

دكتر يوسف‌ مجيدزاده گفت: طرح تبديل محوطه‌ي ازبكي به صورت پارك باستان‌شناسي آماده شده و در صورت تامين اعتبارات مراحل ابتدايي اين طرح آغاز خواهد شد.

سرپرست هيات حفاري تپه‌ي ازبكي كه با خبرنگار هنري ايسنا سخن مي‌گفت با بيان مطلب فوق افزود: حفاري‌هاي سال جاري در حقيقت ادامه‌ي كاوش در ترانشه‌هاي سال گذشته بود كه طي اين بررسي‌ها كف اتاق‌هاي دهكده‌ي متعلق به 7 هزار سال پيش نمايان شد، منتهي در كل در طي كاوش‌هاي جديد، بيشتر از 100 متر مربع گسترش حفاري نداشته‌ايم.

دكتر مجيدزاده كشف معماري عصر آهن را از جمله نتايج فعاليت‌هاي جديد تپه‌هاي ازبكي دانست و با اشاره به روند تكاملي اطلاعات باستان‌شناختي به موازات گسترش حفاري گفت: در حفاري تپه‌ي ازبكي هم‌چون ساير محوطه‌هاي تاريخي متعلق به دوره‌ي ماد، سفال اين دوره نمايان شده است؛ اما برخلاف ساير محوطه‌ها كه در سايت‌هاي مادي به معماري برخورد نشده، در ازبكي افزون بر قبرستان بقاياي معماري نيز نمودار شده است؛ طوري كه قلعه‌ي مادي بالاي تپه داراي مساحتي بالغ بر 1000 متر بوده و مساحت قلعه‌ي زيرين طبق مدارك موجود به 2500 متر مربع مي‌رسد.

اين باستان‌شناس در پاسخ به اين سوال كه دليل اصلي انتساب اين محوطه به دوره‌ي ماد را چه مي‌دانيد؟ يادآور شد: سفال‌هاي به دست آمده از سايت ازبكي با ويژگي‌هاي سفال‌هاي ديگر محوطه‌هاي مادي به لحاظ تكنيك ساخت، فرم و نقوش هندسي مطابقت دارد. علاوه بر اين در حفاري‌هاي گذشته يك مجسمه‌ي سنگي مرد مادي با تمام ويژگي‌هاي نقوش برجسته‌ي مادها در تخت جمشيد و يا گور دخمه‌هايي همچون قيزقاپان و سكاوند به دست آمد كه اين مجسمه در نوع خود منحصر به فرد بوده و اولين اثر هنري است كه به درستي مي‌توان آن را به مادها منتسب كرد.

دكتر مجيدزاده در پاسخ به ديگر پرسش ايسنا مبني بر اين‌كه توجيهه شما از رد دوره‌ي مادي توسط برخي نويسندگان گفت: ما اين‌ها را محقق نمي‌دانيم؛ چرا كه طبق ضوابط علمي نمي‌توان از مدارك مستندي هم‌چون منابع باستان‌شناسي آشوري درباره‌ي مادها صرف نظر كرد و اين مدارك مستند تاريخي را ناديده گرفت.

سرپرست هيات حفاري تپه‌ي ازبكي طرح ساماندهي محوطه‌ي ازبكي را براي جذب گردشگر، طرحي موفق به شرط نظارت سازمان ميراث فرهنگي دانست و با اشاره به اين نكته كه طرح تاسيس موزه‌ي ازبكي در ساختمان مجاور تپه با ويژگي‌هاي معماري و فضاي كافي مطلوب آماده شده، تصريح كرد: ضرورت دارد تا به دليل موقعيت جغرافيايي و بومي منطقه، علاوه بر آُثار كشف شده از ازبكي، آثار به دست آمده از محوطه‌هايي مثل ساوجبلاغ يا خوروين نيز براي بازديد به اين موزه منتقل شوند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha