• شنبه / ۱۱ آبان ۱۳۸۱ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 8108-02715
  • خبرنگار : 71091

علي معلم: تقسيم‌بندي فيلم‌ها به هنري و غير هنري، جعل بزرگ منتقدين است

جشنواره فيلم فجر از چند جنبه‌ دچار مشكل است. علي معلم - منتقد و نويسنده‌ي سينمايي - درباره‌ي تغيير و تحولات اعلام شده در بيست و يكمين جشنواره بين‌اللمللي فيلم فجر، ضمن بيان اين مطلب به خبرنگار سرويس سينمايي ايسنا گفت: يكي از مشكلات آن مساله تعداد جوايز و بخش مسابقه ايران است كه آن را تبديل به يك جشنواره‌ي داخلي مي‌كند. وي درباره‌ي تقسيم‌بندي فيلم‌ها به بخش ارتقاء فرهنگي، هنري، تجاري گفت: به نظر من اين جعل بزرگي است كه در ايران صورت گرفته چون سينما با سينما هيچ تفاوتي ندارد،جشنواره‌ي فجر، با جدا كردن دو بخش هنر و تجارت به جايي نخواهد رسيد. چون فيلم خوب يا بد داريم و اين تقسيم‌بندي كه اشاره كرديم جعلي است كه بيشتر منتقدين در ايران درست كردند. علي معلم ضمن اشاره به عدم تاثيرگذاري جشنواره گفت:اين جشنواره عدم تاثيرگذاريش را بيشتر از عدم تحليل و كارشناسي و هدف‌گزاري و داشتن يك افق مشخص مي‌گيرد،چون افق جشنواره مهم است و اين جشنواره نيازمند ترتيب و تنظيم مجدد تفكر و برنامه‌ريزي است و اميدواريم تغييرات اعلام شده بتواند مثبت باشد. وي گفت:اين تغييرات، باعث محدود كردن جشنواره مي‌شود كه خيلي خوب است، چون سال‌ها، تعدادي از فيلم‌ها به صورت تكراري نمايش داده مي‌شوند مثلا آثار شكسپير به عناوين مختلف هر سال نمايش داده شده به هر حال بخش‌هايي كه نه پرتويي به گذشته مي‌اندازند و نه چراغي را براي آينده روشن مي‌كنند،تنها به دليل پر كردن برنامه‌ها وجود دارند. وي در ادامه گفت: جشنواره فيلم فجر در ابتدا فقط بخش مسابقه داخلي داشت اما از چند سال قبل بخش مسابقه بين‌الملل به آن اضافه شد ولي متاسفانه اين بخش شاهد يك رويكرد جدي و برنامه‌ريزي در هدف جذب فيلم‌هاي خاص نبود. يعني يك ديد مشخصي براي اينكه جشنواره چه نوع فيلم‌هايي را نمايش بدهد. به طور مثال آيا صرفا فيلم‌هاي قابل نمايش در ايران در جشنواره است يا براساس يك ايده و تفكر و تقسيم‌بندي جغرافيايي و مكاني صورت مي‌گيرد؟ علي معلم به كادر برگزاري جشنواره اشاره كرد و گفت: اين افراد 20 ساله تغيير نكردند و به درستي كساني كه 15 سال قبل برنامه‌ريزي مي‌كردند هم اكنون هستند ولي مديريت رسمي جشنواره در حال تغيير است در صورتي كه بايد يك مديريت متمركز داشته باشد كه اين مديريت هر چند سال يكبار مورد سنجش قرار بگيرد . وي در ادامه افزود: اين جشنواره در طول 20 سال، ايستايي كامل داشته و يك سال‌هاي به خصوصي، به خاطر فيلم‌هاي خاص جشنواره رونق گرفته ولي از نظر افراد دعوت شده شاهد هستيم كمتر فيلمسازان و بازيگران معروف جهاني در آن حضور دارند و در واقع جشنواره فجر به گونه‌اي نمايش فيلم است و كمتر شبيه به يك فستيوال شايد جنبه عمومي و مردمي داشته باشد و در واقع جشنواره فجر يك جشن عمومي سينماي ايران است. علي معلم با تاكيد بر اينكه جشنواره فيلم فجر نيازمند يك هيات انتخاب كارشناسانه است، گفت: متاسفانه امسال با توجه به اين تغييرات، هيات انتخاب را از افرادي كه پروانه نمايش مي‌دهند، انتخاب خواهند كرد در حاليكه اين نمي‌تواند يك انتخاب هنري باشد بلكه يك انتخاب نمايشي است و در عين حال، هيات انتخاب بايد در جشنواره‌هاي مختلف حضور پيدا كنند و با يك هدف و تفكر خاص فيلم‌ها را انتخاب كنند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha