/نقدي بر موسيقي پاپ/ /گفتوگو/بهروز صفاريان: از كارهاي توليد شده آن سوي آب، جلوتر و موفقتر عمل كردهايم
ممكن است يك موزيسين تحصيلكرده در جايي نتواند پاپيولار خوبي باشد اما يك فرد عادي بتواند. اغلب خوانندگاني كه به سرعت به شهرت ميرسند مديون موزيسينهاي تحصيلكردهاند.
بهروز صفاريان - آهنگساز - با بيان اين مطلب به خبرنگار موسيقي ايسنا گفت: داشتن تحصيلات در زمينه موسيقي پاپ اگر چه اثرگذار است اما من بيشتر به حس دروني اعتقاد دارم، چرا كه اكثر موزيسينهاي پاپ دنيا نيز بيشتر كارهايشان حسي بوده و تجربهي تحصيلاتي نداشتند.
وي افزود: در كشور ما جز معدود كساني كه اعتبار موسيقي هستند و به درستي حركت ميكنند بندرت با افراد تحصيلكرده رو به رو هستم. اغلب تحصيلكردگان موسيقي ما كلاسيك كارند و در زمنيهي پاپ، تخصصي ندارند.
صفاريان، با اشاره به جايگاه موسيقي پاپ در نزد مردم، در خصوص معيارهاي خوب و بد بودن اين نوع موسيقي اظهار داشت: موسيقي، هيچگاه نميتواند بد باشد و تنها چيزي كه آن را بد ميكند اين است كه يا به غلط اجرا شود و در قانون موسيقي عمل نشده باشد يا حس در آن خرج نشده باشد. اوج ابتذال موسيقي زماني است كه شعر آن نامناسب نوشته شده باشد.
وي با بيان اين مطلب كه خواننده سالاري و محبوب بودن خوانندهاي نميتواند به طور صد در صد در موسيقي پاپ اثر بگذارد تاكيد كرد : ممكن است حداقل بخاطر اعتبار و آن نوستالوژي كه خواننده در ميان مردم ايجاد كرده كارهاي قبلي وي او را نزد مردم حفظ كند، اما كارهاي ضعيف وي به تدريج مخاطبان خود را از دست خواهد داد.
اين آهنگساز افزود: برخي خوانندگان پاپ كه روزي بزرگتري و سرشناسترين افراد پاپ بودند شروع فوقالعاده خوبي داشتند اما به يكباره به دليل عملكرد ضعيف كارهاي بعد در بين مردم اعتبار خود را از دست دادند طوريكه حتي با توليد آثار جديدتر و قويتر نيز ديگر مردم به سراغ آثارشان نميروند و به نظر ميرسد دورهي خواننده سالاري به سر آمده است.
بهروز صفاريان در ادامه، به سير ورود موسيقي پاپ در ايران اشاره كرد و گفت: تولد موسيقي پاپ در ايران به 15 سال قبل از انقلاب برميگردد، زماني كه افرادي چون مرحوم ”واروژان” با ورود به عرصه موسيقي ايراني آن را به سمت درست خود هدايت كردند كه پس از 15 سال به دوره خوانندگان قبل از انقلاب رسيد و در آنجا متوقف شد.
وي مهمترين دلايل وقفه موسيقي پاپ در ايران را در نبود امكانات فيزيكي چون لوازم صدابرداري، شرايط حاكم، عدم به كارگيري شاعران مستعد و نبود تكنولوژيهاي ارتباطي كه دسترسي به يكديگر را ممكن ميساخت عنوان كرد.
صفاريان تصريح كرد: در طول 20 سال در ايران موسيقي پاپ وجود نداشت و از ساير كشورها عقب بودم اما در 5 سال اخير كه از ورود اين نوع موسيقي به ايران ميگذرد موسيقي ايجاد شغل و درآمد كرده و روند و رشد چشمگيري داشته است.
وي ادامه داد: اگر چه استوديوهاي گران قيمت، نبود سودآوري و عدم استقبال نيز منجر به پايين آمدن كيفيت كاستها شد.
اين آهنگساز، در خاتمه خاطرنشان كرد: در حال حاضر شرايط به گونهاي پيش ميرود كه ما ميتوانيم خود را در جامعه بينالمللي مطرح سازيم و به جرات ميتوان گفت از لحاظ كيفيتي در سطح استانداردهايي ايستادهايم كه از كارهاي توليد شده آن سوي آب هم بسيار جلوتر و موفقتر عمل كردهايم.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات