/نقدي بر موسيقي پاپ/ /گفتوگو/ مدير يك شركت توليد آثار صوتي: عمده كارهاي پاپ با ضرر و شكست روبهرو ميشوند
بيشترين تفاوتي كه موسيقي پاپ در ايران، با ساير كشورها دارد، تنها در نحوهي اجرا و صدابرداري و سطح تكنيك آن است و دستگاههاي صدابرداري ما عقبتر از كشورهاي ديگر است.
غلام علمشاهي - مدير شركت آواي نيك با بيان اين مطلب به خبرنگار موسيقي ايسنا گفت: شكل موسيقي پاپ امروزه استفاده از ملودي آن است و ملوديهايي كه در ايران ساخته و استفاده ميشود بسيار قويتر از آن چيزي است كه در خارج توليد و يا به ايران تزريق ميشود.
وي افزود: موسيقي پاپ ايران به دلايل برخورداري از شعرهاي مناسبتر از آن نوع موسيقي كه به ايران وارد ميشود بسيار موفقتر و قويتر است.
علمشاهي در خصوص عواملي كه باعث به ابتذال كشيده شدن موسيقي پاپ ميشود اظهار داشت: موسيقي پاپ خيلي زود در ايران و بين مردم جاافتاد اما به سرعت هم رو به تنزل است و دليل عمدهي آن يكنواخت شدن كارها و انتخاب ضعيف اشعار و ترانههاست.
وي با اشاره به سير نزولي موسيقي پاپ در ايران تصريح كرد: صدا و سيما يك رسانهي جمعي و فراگير است و به اين دليل، كارهايي كه عمدتا از تلويزيون پخش ميشود به سرعت مورد استقبال مردم قرار ميگيرد، به غير از چند خوانندهي سرشناس كه از اين طريق به مردم معرفي ميشوند باقي كارهاي پاپ با ضرر و شكست روبهرو ميشود.
علمشاهي تاكيد كرد:اما نكتهي قابل توجه اين است كه متاسفانه شركتهاي خصوصي هم كه اطلاع رساني ضعيف داشتهاند نتوانستند آثار و محصولات خود را به مردم بشناسانند و همين امر سبب گرايش مردم به سمت ماهوارهها شد و رجوع آنها را به توليدات داخلي كشور كمرنگتر كرد.
مدير شركت آواي نيك در ادامه، مردم را بهترين كارشناس و گزينشگر كارهاي پاپ برشمرد و عنوان كرد: اغلب كارهايي كه داراي شعار و قطعات پخته و مناسبي است از سوي مردم پذيرفته ميشود اما كارهاي خوانندگاني كه به تقليد يا الگوسازي روي ميآورند جايگاه و اعتباري در نزد مردم ندارند.
وي در خصوص تحصيلات آكادميك در اين زمينه اظهار داشت: از آنجا كه نوعي نگرش و ديد اسلامي در جامعه ما وجود دارد ، طبعا به دليل اسلامي بودن كشور ما نوعي ديدگاه دوگانه به موسيقي ديده ميشود كه بين حلال و حرام بودن موسيقي شك و ترديد دارد.
وي ادامه داد: موسيقي پاپ پس از بحرانهاي داخلي و خارجي و نيز جنگ و ممنوعيتهاي بسيار به عوان موسيقي نو پا در كشور جا افتاد، لذا اين امر سبب شد اغلب موزيسينها به صورت حرفهاي بدنبال آن نروند.
علمشاهي افزود: البته وزارت ارشاد تلاش نمود كه به اين منظور دست يابد و نمونهي آن تست صدايي بود كه براي خوانندگان در نظر گرفته شد و يا اجراي اركسترهايي كه بتواند با جلب مخاطبين خود، انگيزهي لازم را براي دنبال كردن اين هنر به شكل آكادميك و حرفهاي، درون آنها ايجاد نمايد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات