• شنبه / ۲ فروردین ۱۴۰۴ / ۱۴:۲۹
  • دسته‌بندی: آذربایجان شرقی
  • کد خبر: 1404010200633
  • خبرنگار : 50627

علی(ع)، تجلی صفات الهی 

علی(ع)، تجلی صفات الهی 

ایسنا/آذربایجان شرقی بیست و یکم مبارک رمضان، یکی از لیالی قدر است که قرآن کریم به عنوان کتاب الهی مسلمانان بر پیامبر اسلام(ص) نازل شد و همچنین حضرت علی(ع) به عنوان یگانه امیرالمومنین در این روز به شهادت رسیده است که می‌توان گفت این وقایع با فاصله رویدادی بیش از چهل سال، یکی از مهم‌ترین روزهای تاریخ اسلام را رقم زده است.

طبق آیات و روایات، قرآن دو گونه نزول داشته است: دفعی و تدریجی، دفعی آن در شب قدر و تدیجی آن با آغاز بعثت در ماه رجب بوده است که قرآن تنها نزول تدریجی داشته و آغاز نبوت یا در ماه رمضان با نزول آیات و یا در ماه رجب بدون وحی قرآنی بوده است و طبق روایت واحادیث صحیح قرآن بصورت تدریجی در یکی از روزهای نوزده، بیست‌ویک و بیست و سوم ماه رمضان بر سینه مبارک پیامبر اسلام(ص) نازل شده است.

طبق دیدگاه های عالمان دینی بویژه علامه طباطبایی تدریجی بودن نزول قرآن به این صورت است که قرآن بصورت یکجا بعد معنوی آن بر سینه مبارک پیامبر اسلام(ص) نازل شده و همچنین آیات قرآن کریم بصورت ظاهری در طول مدت پیامبری و دعوت عمومی حضرت محمد(ص) نازل شده است.

شب قدر بعنوان شب های نزول قرآن که بر اساس آیات و روایات، فضیلت آن را برابر با هزار ماه می‌دانند، شبی برای رقم خوردن تقدیر و سرنوشت‌ انسان‌ها و فرصتی برای پیمودن راه صدساله در یک شب است و در همین راستا نیز مسلمانان و بویژه شیعیان با برگزاری مراسمات مناجات و راز و نیا با خداوند، طلب عفو رعمت از درگاه همایونی می‌کنند.

مردم شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در مساجد، حرم های مطهر ائمه اطهار، بقاع متبرکه و اماکن مقدس همزمان با عزاداری بر شهادت حضرت علی(ع) با برپایی مراسم احیا مشغول راز و نیاز، طلب عفو و رحمت، استغفار از گناهان خود، دعا برای بیماران و نیازمندان می‌شوند.

خواندن قرآن، ‌خواندن دعای جوشن کبیر که در آن یک‌هزار و یک‌ اسم و صفات خداوند تلاوت می‌شود، غسل، زیارت امام حسین(ع)، نماز مخصوص شب قدر، برگزاری مراسم (بک یالله) که در آن قرآن بر روی سر خود قرار می‌نهیم و ائمه اطهار را در درگاه الهی برای عفو و رحمت واسطه قرار می‌دهیم، از جمله اعمال شب های قدر است.

سحرگاه نوزده‌اٌم رمضان، ابن ملجم مرادی وقتی حضرت علی(ع) در حال اقامه نماز بودند، فرق سر او را با شمشیری زهراگین شکافت و دو روز بعد یعنی در بیست و یکم ماه رمضان حضرت امیرالمومنین(ع) غریبانه و در مظلومیتی که تا قرن های قرن در وصف آن نوشته شود، باز هم بی‌فایده است، به دیدار معبود خود شتافت.

شهادت حضرت علی(ع) بعنوان تنها امیرالمومنین، یار حضرت محمد (ص) و ادامه دهنده سنت پیامبر و دین اسلام، موجب تضعیف و تحریف آموزه های دینی، اسلامی و بطور اغراق آمیز حتی موجب مرگ اسلام راستین محمدی شد.

در مظلومیت بی‌پایان حضرت علی(ع) همین بس که همان مردمی که برای بیعت و خلافت امیرالمومنین(ع) تلاش می‌کردند و خواهان بیعت با او بودند در طول چهار سال و ۹ ماه از هیچگونه ظلم و ستم بر وی و اهل بیت او کوتاهی نکردند، از شکستن حرمت تنها دختر پیامبر اسلام(ص) حضرت فاطمه(س) تا لعن و نفرین نام مبارک حضرت علی(ع) در کوچه و بازار از جمله ظلم های کوفیان به علی(ع) بود.

جایگاه و منزلت حضرت علی(ع) آنچنان رفیع و بلندمرتبه است که حتی دشمنان او نیز به عدالت، علم‌و بینش، مظلومیت، جنگ‌آوری، لطف و رحمت او اذعان داشته‌اند و در این راستا می‌توان به نوشته جرج جرداق(دانشمند مسیحی) اشاره کرد: (ای علی! اگر بگویم تو از مسیح بالاتری، دینم نمی‌پذیرد، اگر بگویم او از تو بالاتر است، ‌وجدانم نمی‌پذیرد، نمی‌گویم خدایی هست….، پس خودت به ما بگو، ای علی، تو کیستی!؟

حجت الاسلام والمسلمین سعید انوری کارشناس مذهبی در گفت و گو با ایسنا، شب های قدر را عصاره زندگی عنوان کرد و کرد: طبق آیات و روایات اگر یک فردی در زندگی چند شب قدر را درک کند بجای اینکه‌ صرفا بیدار بماند، به اندازه ۸۰ سال عبادت کرده است و هر کسی در این شب ها باید بدنبال احیای ذات خود باشد. 

وی ادامه داد: طبق فرموده علامه طباطبایی ما در زندگی با یک ابدیت مواجه هستیم که باید بدنبال رسیدن به آن باشیم ‌و این زندگی چند روزه ‌دنیوی را رها کنیم.

علی(ع) تجلی صفات خداوندی است 

وی با بیان اینکه همزمانی شب های قدر با ایام شهادت مظلومانه حضرت علی(ع) بی‌حکمت نیست، گفت: امیرالمومنین(ع) یک انسان کامل و انسان‌ساز بود، و تجلی تمام اسما و صفات الهی است و حضرت علی(ع) بمعنای واحد آیت العظمی است.

انوری با تاکید بر توسل به نام امیرالمومنین(ع) در شب های قدر، گفت: ما در شب های قدر باید در مقابل مقام و منزلت حضرت علی(ع) استکانت کامل داشته باشیم و دارایی خود را تنها علی(ع) بدانیم.

وی به توصیف مظلومیت حضرت علی(ع) پرداخت و ادامه داد: علی(ع) برای احیای قلب‌ها، حیات ابدی، بالابردن جایگاه و منزلت انسانی از سوی خداوند آمده بود ولی  او را ناعادلانه و مظلومانه به شهادت رساندند.

وی با بیان اینکه اگر حضرت علی(ع) نبود، اسلام ثمره‌ای نداشت، گفت: اگر امیرالمومنین(ع) نبود، تجلی انسان معنا پیدا نمی‌کرد و خلقت خداوند بی‌اثر می‌ماند، به دلیل اینکه حضرت علی(ع) دلیل خلقت انسان را به تجلی واقعی خود رسانیده است.

کارشناس مذهبی به ادامه راه حضرت امیرالمومنین(ع) توسط مریدان و شیعیان تاکید کرد و ادامه داد: ما باید در عصر حاضر ادامه دهنده راه حضرت علی(ع) و پیرو راه حق و دفاع از مظلوم باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha