حجتالاسلام علی علیزاده شامگاه گذشته در دومین شب قدر در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: ماه مبارک رمضان، ماه رحمت و مغفرت، فرشتگان در حال خدمت به بندگان خدا هستند. این ماه به عنوان فرصتی برای عبادت و نزدیکی به خداوند، روزها و شبهای با برکتی را شامل میشود. پیامبر اکرم(ص) با تاکید بر اهمیت این ایام توصیههایی به مسلمانان ارائه دادند که از جمله آنها میتوان به تلاوت قرآن، کمک به فقرا و یتیمان و صله رحم اشاره کرد.
وی اضافه کرد: در روایتی از امیرالمؤمنین (ع)، آمده است که در جلسهای که پیامبر اکرم (ص) به بیان فضایل این ماه پرداخته بودند، سوالی از ایشان درباره بهترین عمل در این ماه مطرح شد، پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که بهترین عمل در این ماه دوری از محرمات الهی است؛ پرهیز از آزار دیگران و حفظ آبرو از نکاتی است که مورد تاکید قرار گرفت.
سخنران حرم مطهر رضوی ادامه داد: قرآن کریم نیز در این زمینه راهنماییهای ارزشمندی ارائه میدهد و بر این نکته تاکید میکند که مؤمنان کسانی هستند که امانتهای الهی را بهخوبی رعایت میکنند و خود را در برابر پروردگار مسئول میدانند.
علیزاده اضافه کرد: در ادامه روایت، پیامبر (ص) با ابراز ناراحتی از وضعیت امت اسلامی گریستند و بر این موضوع تاکید کردند که در آینده، برخی از افراد به دلیل عدم درک صحیح از ماه رمضان و ارزشهای آن، به گزند خواهند افتاد. ایشان بیان کردند که هر کس بر علی (ع) یاری نرساند و به او احترام نگذارد، در واقع به پیامبر (ص) توهین کرده است.
وی گفت: پیامبر اکرم (ص) همچنین گفتهاند که دین خدا مهلتبردار نیست و هر گونه تلاشی برای سرکوب آن به نتیجه نخواهد رسید. ایشان به مسلمانان هشدار دادند که باید به ستونهای دین به ویژه علی بن ابی طالب (ع) و فرزندان ایشان توجه شود.
سخنران حرم مطهر رضوی بیان کرد: این ماه فرصت مناسبی است تا مسلمانان با تقویت ارتباط خود با پروردگار، توجه بیشتری به اصول دین و عمل به آنها داشته باشند و در راه حق و حقیقت گام بردارند.
وی با اشاره به سخن امیرالمؤمنین (ع) در نامه خود به مالک اشتر که میفرمایند: «ای مالک، همانا تودههای مردم، ستون دین و اجتماع مسلمانان هستند و آمادگی برای مقابله با دشمن را دارند»، اظهار کرد: حال سؤال اینجاست که از منظر امیرالمؤمنین (ع)، ستون دین چه کسانی هستند؟ ایشان تأکید میکنند که تودههای مردم، از کارگران و کارمندان گرفته تا پزشکان، مهندسان، کسبه و تجار، همگی ستون و رکن دین به شمار میروند.
علیزاده عنوان کرد: در نامه بیست و پنجم نهجالبلاغه، نامهای که حضرت به مأمور جمعآوری زکات و مالیات مینویسند، مراجعه میکنیم. ایشان میفرمایند «هنگامی که برای جمعآوری زکات عازم منطقهای میشوی، گامهایت را بر اساس تقوا بردار. اگر پسر ابیطالب همراهت نیست، خدای علی با توست. بدان که اموال، متعلق به مسلمانان است». سپس حضرت توصیههایی میفرمایند که گمان نمیرود در عالم نظیری داشته باشد. به مأمور جمعآوری زکات میفرمایند «مبادا به این عنوان که مسئول اجرای حکومت هستی، پایت را در زمین مردم بگذاری. مبادا مهمان خانه کسی شوی. خیمه و خرگاه با خود داشته باش و در کنار چشمهای که مردم جمع میشوند، برای خودت محلی برپا کن، به گونهای که مزاحم مردم نباشی. از مردم بپرس که آیا مالیات و زکاتی بدهکار هستند یا خیر. اگر گفتند بدهکار نیستند، دیگر به سراغشان برنگرد؛ زیرا اصل بر این است که مردم راست میگویند، این برخورد ستون و رکن دین، یعنی علی بن ابیطالب، با مردم است.
سخنران حرم مطهر رضوی افزود: دنیای اسلام چنین حاکمی را به خود دیده است. بین این ستون دین، یعنی علی بن ابیطالب و رکن دین، یعنی مردم چه رابطهای وجود داشت؟ از یک طرف، گفتیم نگاه امیر به مردم، نگاه حاکم به مردم خود است اما آیا مردم هم همین نگاه را به امیرالمؤمنین (ع) داشتند؟
وی گفت: وقتی امیرالمؤمنین (ع) مشک پیرزنی را به دوش میگیرند و تا دم در خانهاش میبرند و او در حالی که ایشان را نمیشناسد، دعا میکند و میگوید «شما انسان خوبی هستید، هر که هستید دعا کنید خدا ما را از دست علی بن ابیطالب نجات دهد!» چه اتفاقی در جامعه میافتد که چنین حاکمی هویت لازم را در جامعه ندارد، بلکه شاید مورد بغض جامعه است؟ چه اتفاقی میافتد؟ باید توجه داشته باشیم که اینجا نقش دشمنی، به نام معاویه بن ابیسفیان، به نام نفوذیهای معاویه وجود دارد که نمیگذارند نگاه مردم به حاکم اسلام، نگاه مثبتی باشد.
شبهات باعث فاصله افتادن بین حاکم و مردم میشود
وی در پاسخ به این سوال که چه عواملی باعث میشود که مردم از امیرالمؤمنین (ع) فاصله گیرند، عنوان کرد: یکی از این عوامل خواص جامعه هستند که فریاد میزنند «علی در شهر حاضر است! اطاعت از سادات و بزرگان شما که متکبر هستند، واجب است. مردم، مراقب باشید دنبال کسانی که متکبرانه شما را به خود و نفسشان دعوت میکنند، راه نیفتید».
علیزاده اظهار کرد: یکی دیگر از عوامل فاصله گرفتن از حاکم اسلام شبهاتی است که جبهه شیطان و دشمن در جامعه ایجاد میکنند. وقتی حضرت به اسامه دستور میدهند که در جنگ شرکت کند، اما او میگوید «ای علی تو دوستداشتنیترین انسانها نزد من هستی، اما من قسم خوردهام که با اهل قبله مبارزه نکنم»، شبهه افراد خاص جامعه و پیشکسوتهای اسلامی را گرفتار میکند.
وی ادامه داد: معاویه بیکار نیست، دشمن بیکار نیست، شیطان بیکار نیست، استکبار بیکار نیست. از مهمترین اقدامات جبهه کفر در جامعه میتوان به شبهه در جامعه اشاره کرد و چه دیواری کوتاهتر از دیوار حاکم جامعه در گرفتاریهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد.
علیزاده گفت: عامل سوم افراد ناصالح هستند؛ افرادی که علی بن ابیطالب از آنها میخواهد که درمان جامعه باشند، اما خودشان درد جامعه میشوند. اینها عواملی هستند که همه دست به دست هم دادند و کار به جایی رسید که امیرالمؤمنین (ع) در چنین شبی به امام مجتبی (ع) فرمود «حسن جان، بابا چند شب پیش جدم پیغمبر را در خواب دیدم. از من پرسید: علی جان، با امتم چه کردی؟ از امتم چه خبر؟ گفتم: یا رسولالله، هم من از آنها خسته شدم و هم آنها از من خستهاند».
وی تصریح کرد: تمام جبهه دشمن و شیطان در عالم دنبال این است که امت را از اسلام، دین و نظام اسلامی مایوس کند و اگر موفق شود که هرگز نخواهد شد؛ آنجا اجل امت اسلام فرا خواهد رسید.
علیزاده عنوان کرد: اما سوال اینجاست که نقش شبهای قدر چیست؟ شب قدر، شب امید است؛ شبی که انسان به این یقین برسد که اگر یک امت خواست کلمه «لا اله الا الله» را در عالم و کلمه ولایت علی بن ابیطالب و اولادش و امام زمان (عج) را فراگیر کند، حتماً با فراز و نشیبهایی روبهرو میشود.
وی گفت: شب قدر شبی است که ما باید یکپارچه در تمام عالم اسلام و عالم تشیع «مَتی نَصرُ اللهِ، پس یاری خدا کی خواهد رسید؟»، «عَیْنُ فَرَجِکَ الْقَریبُ وَ عَیْنُ رَحْمَتِکَ الْواسِعَةُ، کجاست گشایش نزدیک تو و کجاست رحمت گستردهات؟» را فریاد بزنیم.
انتهای پیام
نظرات