به گزارش ایسنا، اخیرا بیمه مرکزی، آمار شکایات ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ صنعت بیمه را که توسط بیمهگذاران و ذی نفعان بیمهنامه در سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده به صورت جداول آماری و به تفکیک همه رشتهها و با هدف شفافیت عملکردی، تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، منتشر کرده که بر اساس آن، میزان شکایات صورت گرفته به شرکتهای بیمهای مشخص شده است.
بر مبنای آمارهای اعلامی در این جداول بر پایه شرکت بیمه، تعداد کل شکایات ثبت شده، شکایات رسیدگی شده اعم از وارد و ناوارد و شکایتهای در حال رسیدگی، تفکیک شده است.
با این حال، به علت پویایی عملکرد و متغیر بودن عوامل در این جداول، جایگاه شرکتهای بیمه به صورت ماهانه تغییر میکند و هر ماه درصد شکایات وارده در شرکتهای مختلف، متفاوت با ماههای دیگر خواهد بود. گذشته از این، نباید در بررسی آمار شکایات بیمهای سهم شرکتها را از سبد بیمه نادیده گرفت؛ برای مثال طبیعی است که تعداد شکایات از شرکتی که سهمی ۲۰ درصدی از کل صنعت بیمه را در اختیار دارد، نسبت به شرکتهایی که سهم کمتری دارند، بیشتر باشد؛ چراکه جامعه آماری و بیمه شدگان این شرکتهای به مراتب بالاتر و بیشتر از جامعه آماری بیمه شدگان شرکتهای کوچکتر بیمه است.
بنابراین در تحلیل و بررسی آمارهای شکایات از شرکتهای بیمهای، نباید از توجه به رابطه میان سهم شرکت از صنعت بیمه با میزان شکایات صورت گرفته غافل مانند؛ چراکه در غیر این صورت، نمیتوان بررسی مناسبی میان دادههای آمار انجام داد.
۵۵ درصد شکایات وارد است
براساس دادههای این جداول آماری، از کل تعداد ۹۱۳۲ شکایت ثبت شده طی ۱۱ ماهه امسال، به ۸۱۳۰ شکایت رسیدگی شده و ۱۰۰۲ شکایت دیگر در دست رسیدگی است. علاوه بر این، از تعداد شکایات رسیدگی شده ۵۰۹۵ شکایت وارد بوده و ۳۰۳۵ شکایت وارد نشده یا به عبارتی تایید نشده است. بنابراین، ۵۵.۷ درصد از کل شکایات وارد بوده و ۳۳.۲ درصد از شکایات ناوراد و به ۱۱ درصد از شکایات هنوز رسیدگی نشده است.
از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان بهمن ماه، ۱۸۱۳ شکایت از بیمه دانا، ۱۰۸۱ شکایت از بیمه ایران و ۸۶۲ شکایت از بیمه آرمان از طریق سامانه رسیدگی و پاسخگویی به شکایات ثبت شده است. به عبارتی ۱۹.۸ درصد از کل شکایات از بیمه ایران، ۱۱.۸ درصد از کل شکایات از بیمه دانا و ۹.۴ درصد از شکایات از بیمه آرمان صورت گرفته است که نشان دهنده سهم ۳۲ درصدی سه شرکت فوق از کل شکایات ثبت شده طی این مدت است.
با این حال، سهم این سه شرکت از حق بیمه تولیدی بازار بیمه کشور طی این مدت، به ترتیب برای بیمه ایران ۲۲.۴ درصد، بیمه دانا ۹.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۴ درصد است و سهم سه شرکت فوق برای تعداد بیمه نامه های صادر شده برای بیمه ایران ۳۵.۴ درصد، بیمه دانا ۸.۴ درصد و بیمه آرمان ۰.۶ درصد است. همچنین خسارات پرداختی بیمه ایران در این مدت ۲۴.۱ درصد، بیمه دانا ۱۱.۵ درصد و بیمه آرمان ۰.۴ درصد از کل خسارات پرداختی بازار بیمه است.
سهم ۴۳ درصدی بیمه شخص ثالث از کل شکایات
مطابق این آمارها، شکایات مرتبط با رشته بیمه شخص ثالث با ۳۹۸۳، در صدر جدول شکایات است و دو رشته درمان با ۲۱۰۳ و بدنه اتومبیل با ۱۵۴۰ به ترتیب در ردههای بعدی، بیشترین آمار را به خود اختصاص دادهاند که بیانگر سهم ۴۳.۶ درصدی بیمه شخص ثالث، ۲۳ درصدی بیمه درمان و ۱۶.۸ درصدی بیمه بدنه اتومبیل است.
گفتنی است؛ سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی از سوی بیمه مرکزی و با هدف تسهیل در ثبت، بهبود فرایند رسیدگی اعلام شکایت بیمهگذاران از شرکتهای بیمه، راهاندازی شده و با نشانی زیر در دسترس عموم مردم قرار دارد.
سامانه پاسخگویی و رسیدگی به شکایات بیمه مرکزی
آمار کل شکایات در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ به تفکیک شرکت بیمه
آمار کل شکایات در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۳ به تفکیک رشته بیمه
سهم شرکتهای بیمهای از صنعت بیمه (۱۱ ماهه ۱۴۰۳)
انتهای پیام
نظرات