به گزارش ایسنا، پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آخرین اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در دولت سیزدهم، با دستور مسعود پزشکیان- رئیس جمهور، سازمان مدیریت و برنامهریزی بودجهای را برای اجرای این طرح تخصیص داد و به این ترتیب، مقرر شد تا اجرای این طرح با تحت پوشش قرار دادن هفت دهک درآمدی، از سر گرفته شود.
بر این اساس، به سه دهکِ اول به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای باقی دهکها به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان پرداخت میشود. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد که در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود. در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد.
در همین راستا هم، مرحله اول طرح کالابرگ الکترونیک در دولت چهاردهم با واریز اعتبار به حساب سرپرستان خانوار تحت پوشش سازمانهای حمایتی (بهزیستی و کمیته امداد) در ۱۱ اسفندماه آغاز و این امکان از آن روز، برای خانوارهای مشمول سه دهک اول تحت پوشش جهت خرید کالاهای اساسی فراهم شد.
مشمولان در این مرحله شامل ۵ میلیون خانوار و تقریبا ۱۲ میلیون نفر بودهاند که ۲۰ درصد از جامعه هدف را تشکیل میدهند.
پنج روز پس از اجرای مرحله اول، یعنی ۱۶ اسفندماه، اعتبار کالابرگ الکترونیکی به حساب سرپرستان خانوارهای دهکهای درآمدی اول تا سوم واریز شد و یک هفته پس از آن نیز، با اجرای مرحله سوم طرح کالابرگ، حسابهای کالابرگی دهکهای «چهارم تا هفتم» شارژ شد که جامعه هدف دهک درآمدی چهار تا هفت نیز، ۱۰ میلیون سرپرست خانوار را شامل شده است.
اما اجرای این طرح تنها معطوف به ماه مبارک رمضان یا پایان سال نیست، چراکه به گفته سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، مرحله دوم طرح در ایام نوروز انجام خواهد شد. او در این باره گفته است: «برای ایام نوروز انشاءالله کالابرگ استمرار پیدا میکند. منتظریم جداول ابلاغ شود تا حدود اختیارات دولت معلوم شود که ببینیم آیا وضع موجود را باید ادامه بدهیم یا شیوه کالابرگ را که به محض اینکه ابلاغ شود، اطلاعرسانی میکنیم.»
باتوجه به اینکه طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپرفامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود و علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است، مشمولان طرح کالابرگ الکترونیکی میتوانند متناسب با نیازشان کالاهای تعیینشده را (حداقل سه نوع کالای مختلف) از فروشگاههای متصل به طرح خریداری کنند.
مسئولان اجرای طرح در تشریح ویژگیهای کالابرگ الکترونیک اعلام کردهاند که «محدودیتی در مقدار خرید هر کالا وجود ندارد، در صورت خرید بیش از سقف اعتبار تخصیصی، مابهالتفاوت هزینه باید توسط خریدار پرداخت شود.»، «در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد.»، «اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است»، «مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند و نیازی به استفاده از کل اعتبار در یک مرحله نیست. خریداران میتوانند محصولات تولیدکنندگان مختلف را از گروههای کالایی مدنظر انتخاب کنند»، «اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است».
لازم به ذکر است که طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای (افق کوروش، اتکا، ترقی، جانبو، دیلی مارکت، رفاه، گندم، محسن، مینومارت، هایپراستار، هایپر فامیلی، هفت و والمارکت) اجرا میشود. علاوه بر این، خرید اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» نیز امکانپذیر است. مشمولان این طرح میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را از خدماتدهندگانی چون «بازار»، «مایکت» و سایت shoma.sfara.ir دریافت و نصب کنند.
همچنین امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* فراهم شده و مرکز تماس۶۳۶۹ ـ ۰۲۱ آماده پاسخگویی به سوالات و درخواستهای مشمولان طرح است.
انتهای پیام
نظرات