• چهارشنبه / ۱۵ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403121510471
  • خبرنگار : 71342

چرا این نمایش نوستالژیک به در بسته می‌خورد؟

چرا این نمایش نوستالژیک به در بسته می‌خورد؟

عادل بزدوده با بیان اینکه اجرای نمایشش هر بار به در بسته می‌خورد، گفت: اجرای نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها » باید باعث افتخار هر سالنی باشد ولی ما برای این اجرا مدام به در بسته می‌خوریم.

این کارگردان پیشکسوت در گفتگو با ایسنا در باره تازه‌ترین فعالیت‌های خود در زمینه اجرای تئاتر گفت: دو سه پروژه دارم که باید ببینم شرایط برای اجرای کدام یک فراهم می‌شود. به جز اینها یک کار آماده دارم که قرار بود در تالار هنر اجرا بشود که این اتفاق هنوز رخ نداده است.

او توضیح داد: بنا بود که نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را که پیش از این در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا کردم، برای اولین بار از کانون بیرون ببریم و آن را در تالار هنر اجرا کنیم اما این نمایش هنوز در این تالار نوبت اجرا نگرفته است.

بزدوده با اشاره به پیگیری‌هایی که برای اجرای این نمایش انجام داده است، افزود: یک سال و نیم پیش از طرف کانون با تالار هنر نامه‌نگاری شد که این نمایش در این تالار روی صحنه برود ولی هنوز به نامه کانون جوابی نداده‌اند. ان زمان قرار شد یک ماه دیگر خبر بدهند ولی بعد از گذشت بیش از یک سال هنوز هیچ خبری نشده است.

این هنرمند ادامه داد: تالار هنر و کانون تفاهم نامه‌ای برای تبادل آثار دارند که بر مبنای آن قرار شد این نمایش در تالار هنر روی صحنه برود اما اجرای آن مدام به سد می‌خورد و باید دلیلش را بیابیم.

او با یادآوری جایگاه نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» اضافه کرد: اجرای این نمایش باید باعث افتخار هر سالنی باشد چراکه این نمایش اولین تئاتر عروسکی کودک و نوجوان در ایران است که بیش از نیم قرن از اولین اجرای آن در کانون می‌گذرد و من قصد داشتم آن را با یک بازنگری جدید دوباره روی صحنه بیاورم. همچنانکه دو سال پیش آن را در کانون هم اجرا کردم.

بزدوده افزود: تالار هنر پیشنهاد اجرای یک نمایش تازه را مطرح کرد در حالیکه آماده‌سازی یک پروژه تازه با هزینه‌های فعلی، قرارداد خاص خود را می‌خواهد و با کمبود بودجه‌ای که تئاتر ما با آن دست به گریبان است، هزینه مضاعفی است. در حالیکه اجرای یک کار آماده که دکور و عروسک‌هایش وجود دارد، بسیار منطقی‌تر و کم‌هزینه‌تر است. اگر مدیران تئاتر ما بودجه کافی دارند، خوب است که زودتر با گروه‌های نمایشی تسویه حساب کنند.

او پیش تر به هنگام اجرای این نمایش در کانون گفته بود: «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» را سرآغاز هنر عروسکی در ایران می‌دانند چون با این نمایش، هنر عروسکی به ایرانیان معرفی شد. در واقع این نمایش پدربزرگ و مادربزرگ همه نمایش‌ها و فیلم‌هایی است که شخصیت‌های محوری آنها عروسک است.

به گزارش ایسنا، نمایش «حادثه‌ای در شهر عروسک‌ها» به عنوان اولین تئاتر مدرن عروسکی در ایران اول بار اوایل دهه ۵۰ با کارگردانی اسکار باتک، هنرمند تئاتر عروسکی اهل چک که آن زمان در دانشکده هنرهای دراماتیک، به تدریس این رشته مشغول بود و با حضور مرضیه برومند، رضا بابک، بهرام شاه محمدلو، سوسن فرخ‌نیا، علیرضا هدایی و همراهی اردشیر کشاورزی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا شد و طراحی و ساخت عروسک‌های آن بر عهده زنده‌یاد کامبیز صمیمی مفخم بود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است: «در شهر عروسک‌ها همه شادند و خوشحال. اما در این شهر کسی زندگی می‌کند که دوست ندارد زود از خواب بیدار شود و سرکار برود. او با تندخویی و بی‌نظمی‌اش باعث بر هم زدن آرامش مردم شهر می‌شود. کم‌کم این رفتارهای او باعث بروز اتفاق‌هایی در شهر عروسک‌ها می‌شود. عروسک‌ها هم تصمیم می‌گیرند برای حل این مشکل از عروسک‌ساز کمک بگیرند و این داستان با مداخله تماشاگران و تصمیم‌هایی که بچه‌ها بر صحنه می‌گیرند ادامه می‌یابد. »

ایسنا پیگیر تماس با تالار هنر است و در ادامه پاسخ این تالار را نیز منتشر خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha