به گزارش ایسنا، مهدی چمران امروز (شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با اشاره به بودجه سال ۱۴۰۴ در شهرداری تهران اظهار کرد: جلسات مفصلی در شورای شهر برگزار شد و قبل از آن هم شهرداری نشستهای خودش را برگزار کرد. کمیسیون تلفیق ما از صبح تا حدود بامداد به طول انجامید تا بودجه را به نتیجه رساندیم. در موعد مقرر یعنی در پایان بهمن ماه بودجه را تمام و ارسال کردیم. امیدواریم در سال آینده با همین برنامه ریزی، تحولات و حرکتهای خوبی را در شهرداری تهران و در نتیجه در شهر تهران داشته باشیم.
وی ادامه داد: بودجه مصوب سال ۱۴۰۴، ۲۳۱ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و البته تقسیم بندی کردیم به این صورت که معاونت فرهنگی و اجتماعی حدود ۱۰ درصد و معاونت حمل و نقل و ترافیک همانند دو سال گذشته ۵۰ درصد بودجه را به خودش اختصاص داده است. گسترش حمل و نقل عمومی یکی از مسائل مهم شهر ماست و روی این موضوع بودجه ریزی خاصی انجام دادیم. ۱۵ درصد بودجه به خدمات شهری و محیط زیست، ایمنی و مدیریت بحران نیز ۵ درصد بودجه، شهرسازی و معماری ۳ درصد و توسعه مدیریت و هوشمندسازی شهری ۱۹ درصد بودجه را به خود اختصاص دادهاند.
رییس شورای شهر تهران اضافه کرد: ۴۰ درصد از کل اعتباراتمان هزینهای و ۵۴ درصدش تملک دارایی سرمایه و ۶ درصد تملک دارایی مالی است. اعتباراتمان برای هر یک از معاونتها و ماموریتهای شش گانه کاملا مشخص است. در بحث تقسیم بندی کلی بودجه شورای شهر تهران دو موضوع مهم داریم که یکی از آنها حمل و نقل است؛ حمل و نقل زمینهای برای آلودگی شهر تهران است. باید به گونهای کار کنیم که نزدیک به ۶۵ درصد حمل و نقل شهر عمومی و بقیه حمل و نقل شخصی باشد. نباید بگذاریم آلودگی به وجود بیاید و یکی از موارد آلودگی وسایل نقلیه است؛ سعی ما بر این است که دو مقوله مترو و اتوبوس گسترش پیدا کند.
سرعتگیرها در دولت و دستگاههای نظارتی، دلیل تاخیر در ورود اتوبوسها و واگنها
وی ادامه داد: از ابتدای دوره ششم یک تحرک و تلاش چشم گیری را انجام دادیم تا گشایش خوبی رخ دهد اما هنوز به آنجا که میخواهیم نرسیدیم. ما تلاش کردیم و خدارا شکر توفیق پیدا کردیم تا حدودی کار به نتیجه رسیده است. اما به این میزان راضی نیستیم و امیدواریم هرچه سریع تر به حد نهایی خودش برسد.
رییس شورای شهر تهران با بیان اینکه اگر سرعتگیرها در دولت و دستگاههای نظارتی نبود، امروز واگنهای بیشتری را در اختیار داشتیم و اتوبوسهای بیشتری در سطح شهر قرار داشتند گفت: این تاخیر باعث شد مسائل امروز رخ دهد. چقدر خوب بود میتوانستیم با ورود اتوبوسها و واگنها، رضایت و راحتی بیشتر مردم را میدیدیم.
چمران با اشاره به هوشمندسازی شهر تهران گفت: مشکلاتی برای فاوا به وجود آمد که این باعث شد مشکلاتی در انتخاب پیمانکاران به وجود آمد. عقب ماندگی پیش آمد اما مرتبا پیگیری کردیم مشکلات فاوا حل شود و به نتیجه خوبی برسیم.
تراکم فروشی تخلف است
وی درباره تراکم جمعیت شهر تهران گفت: تراکم یک مساله است و تراکم فروشی مساله دیگری است. در طرح تفصیلی شهر تهران تراکم خاصی از ۱۲۰ درصد تا بالاتر در نظر گرفته شده است؛ تا ۷۵۰ درصد هم در بعضی جاها تجاری وجود دارد. اگر فراتر از این باشد، تخلف صورت گرفته خواهد شد. اگر نمونهای ببینیم که پروانه صادر شود، جلوی آن را میگیریم. بعد از تهیه طرح جامع هرگونه تجاوزی از این طرح تخلف محسوب شد؛ این برداشتی که در جامعه به وجود آمده است که با پرداخت هزینه، یک طبقه اضافه تر بسازد، اشتباه است. قاعدتا هر چه زیربنا بیشتر باشد عوارض بیشتری خواهد داد اما تراکم فروشی تخلف است.
تراموا خریداری نکردهایم
وی درباره آخرین وضعیت تراموا در پایتخت گفت: اصلا تراموا را خریداری نکردیم و قرار است فقط آزمایش شود. مترو یک وسیله نقلیه انبوه بر، سنگین و پاک است. هر جا بتوانیم روی مترو سرمایه گذاری میکنیم اما در جاهایی هم میخواهند روی تراموا کار کنند. تستهایی هم پیشنهاد خواهیم داد. ما در بودجه ۵۰۰ میلیارد به تراموا اختصاص دادیم و اگر تست آن به نتیجه رسید، این بودجه اختصاص پیدا خواهد کرد.
هزینه عوارض ساختمانی
رییس شورای شهر درباره هزینه عوارض ساختمانی عنوان کرد: عوارض ساختمانی در سال آینده ۲۶ درصد است. عوارض ساختمانی ۲ تا ۳ درصد هزینه ساختمان است و تاثیری روی افزایش قیمت ندارد؛ با این حال عدد زیادی را افزایش ندادیم چرا که افزایش روانی دارد.
وی با بیان اینکه همه اعضای شورا با هر تفکری به شورا آمدند تا خدمت کنند، گفت: در مسیر خدمت هم یک جایی پا روی خواستههای خودشان میگذارند. بارها پیش آمده که با برخی مسائل مخالف بودم اما به خاطر اینکه مصوبه شورا بود پای آن مصوبه ایستادم. باید برای آسایش مردم کار و خدمت کنیم چرا که مردم به آن نیاز دارند. هر چه کار کنیم باز هم کم بوده است. اعضای شورای شهر به همه مناطق میروند و حتی اگر وظیفه عمومیشان نباشد تلاش میکنند تا مشکلات کمتر شود.
چمران ادامه داد: مثلا در مساله آب که مشکلات داریم جلو تر از برنامه پیش میرویم. شهر تهران دچار کمبود آب است و هر سال تن سازمان آب و وزارت نیرو در خصوص کمبود آب میلرزد؛ حتما باید فکر اساسی صورت بگیرد. ما برنامههایی را هم در این زمینه داشتیم و اگر به نتیجه رسیدیم اعلام میکنیم.
وی ادامه داد: همه اتوبوسهایی که وارد میشود شبیه به هم است و فقط به ما نمیدهند؛ بلکه به همه کشورهای دنیا میدهند. دلیل کندی این است که به همه میدهند. یک موتور دیزلی کوچک برای تامین گرمایش اتوبوس تامین میشود. برای اتومبیلها هم یک موتور کوچک بنزینی هم میگذارند که مرتبا باطریها را شارژ میکند و در بیابان نیز نیاز به شارژ دیگری وجود ندارد. این آلودگی مقداری نیست که آن را به حساب بیاوریم چون عدد بسیار پایینی است.
توسعه حمل و نقل عمومی نیازمند فراهم شدن زیرساختها
رییس شورای شهر درباره توسعه آزادراهها و حمل و نقل عمومی در پایتخت عنوان کرد: برای توسعه حمل و نقل عمومی باید زیرساختهای آن را فراهم کنیم؛ ما هنوز از نظر خیابانها و جادهها کمبود داریم. باید کمبودها را کم کنیم.
پیش پرداخت واگنهای چینی هنوز کامل نشده است
همچنین رییس شورای شهر با اشاره به بودجه تخصیص داده شده برای خرید واگنها عنوان کرد: پیش پرداخت واگنهای چینی هنوز کامل نشده است؛ تخصیص بودجه به هیات دولت رفته اما نمیدانیم تصویب شده است یا خیر. شهرداری نزدیک به ۱۰ درصد آن را پرداخت کرده است و مابقی هزینه باید تامین شود. این نیاز به لحاظ کردن در بودجه ندارد.
چمران در خصوص پروژههای مشارکتی عنوان کرد: برای هر پروژهای بودجه خاص دیده شده است. شهرداری سابقه بدی در پروژههای مشارکتی دارد چرا که در موقع بستن قرارداد مشکلاتی به وجود میآمد یا منابع را نتوانستند تامین کنند. سازمان مشارکتها ساماندهی خوبی در بحث سرمایهگذاریهای مشترک انجام دادند که به مردم اطلاع داده خواهد شد. مثلا پروژه باغ صبا چند سال است خوابیده است و سعی کردیم اختلافها تا قبل از عید رفع شود؛ قراردادی دوباره منعقد شد تا در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ این پروژه را اجرا کنند.
چمران درباره دسترسی آزاد به مصوبات شورای شهر گفت: مصوبات شورا روی سایت است و همه میبینند. یک زمانی مشکلاتی وجود داشت اما امروز همه چیز آنلاین است؛ البته باید اطلاعات بیشتری روی سایت برویم. عملیاتی نیست بخواهیم مصوبات کمیسیونها را روی سایت بگذاریم اما شورا همیشه آنلاین پخش میشود و همه چیز در اختیار عموم قرار دارد.
واکنش چمران به ساخت طبقات غیرمجاز
مهدی چمران درباره ساخت طبقات غیرمجاز و نوع برخورد با این تخلف گفت: اگر کسی طبقه مازاد بسازد، به ماده ۱۰۰ ارسال میشود و احکام در آنجا صادر میشود. متاسفانه احکام ماده ۱۰۰ در طول چندین سال گذشته کاملا اجرا نشده است. اصرار ما این است که شهرداریهای مناطق قبل از ساخت جلوگیری کنند و دیگر به سراغ تخریب نروند. با این حال تخریبها باوجود احکام صورت نمیگیرد.
وی درخصوص تمهیدات شورای شهر برای مشارکت سرمایهگذارها به خصوص سرمایه گذار خارجی عنوان کرد: اگر سرمایهگذار خارجی هم بیاید و بخواهد درست کار کند، استقبال میکنیم. به طور کلی از میزان و نحوه کارکرد سرمایهگذاری راضی نیستیم.
رییس شورای شهر درباره تخصیص بودجه مشارکتهای مردمی و مشکلات سرای محلات بیان کرد: برای مدیریتهای محلی تصمیماتی گرفته شده اما هنوز اجرا نشده است. یک ستاد در شورای شهر تشکیل شد و موضوعات را دنبال میکنیم؛ امیدواریم به نتایج خوبی برسیم. هر محلهای نیز برای خودش هیات امنایی دارد و کارشان را آغاز کردهاند و براساس آیین نامهای که تدوین کردند باید وظایف خود را به خوبی پیش ببرند.
انتهای پیام
نظرات