• شنبه / ۱۱ اسفند ۱۴۰۳ / ۱۷:۱۰
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 1403121107717
  • خبرنگار : 71974

مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی:

صنایع دستی اقتصاد هویتی است

صنایع دستی اقتصاد هویتی است

مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی گفت: صنایع دستی را اقتصادی هویتی می‌دانیم؛ هم اقتصادی است و هم ارزش‌های فرهنگی را به همراه دارد. متاسفانه، صنایع دستی از ادبیات توسعه جا مانده است.

به گزارش ایسنا، محمدحسین عسکرپور، مدیر اداره‌کل حمایت از تولید وزارت میراث فرهنگی امروز در رویداد ملی بانوی ایرانی؛ بالندگی اقتصادی اظهار کرد: هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر ارزش و هویتف صنایع دستی حائز اهمیت است. صنایع دستی عبارت است از محصولاتی که بر پایه خلاقیت فردی، ذوق و زیباشناسی، با فرهنگ بومی و بینش فلسفی دارای اصالت و کاربرد تولید می‌شود. بر اساس تعریفی که یونسکو ارائه کرده، استفاده از ابزار و ماشین‌آلات تا جایی که کار دست و ذوق زیباشناسی فرد به عنوان مؤلفه اصلی تولید مطرح باشد، به رسمیت شناخته شده است.

وی ادامه داد:آمار نشان می‌دهد که در حال حاضر، بر اساس اطلاعات موجود در سامانه صدور مجوزها، حدود ۵۷۰ هزار نفر در صنایع دستی کشور مشغول به فعالیت هستند که ۸۰ درصد این جمعیت را بانوان تشکیل می‌دهند. جالب است که ۹۰ درصد این افراد به صورت انفرادی کار می‌کنند. هر چه از ویژگی‌های صنایع دستی صحبت کنیم، باز هم کم گفته‌ایم. ما ۲۰ ویژگی را برای صنایع دستی شناسایی کرده‌ایم که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 عسکرپور بیان کرد: صنایع دستی دارای ویژگی‌های اقتصادی منحصر به فردی است و سرمایه مورد نیاز برای اشتغال آن پایین است. با ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان در سال گذشته، ارزش افزوده بالایی تولید کردیم. مواد اولیه مورد استفاده، معمولاً کم‌ارزش‌ترین هستند؛ به جز صنایع دستی فلزی. به عنوان مثال، در بافت‌ها از پشم استفاده می‌شود که ممکن است کم‌ارزش‌ترین جزء باشد یا در صنایع دستی چوب از دورریز چوب بهره‌گیری می‌شود و معرق چوب کالایی فاخر و هویت بنیاد است.

به گفته وی؛ اگر بخواهیم به فرهنگ اشاره کنیم، نقوشی که در هر منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند، معرف بینش فلسفی و فرهنگی مردم آن منطقه هستند.

عسکرپور بیان کرد: از جنبه اجتماعی، صنایع دستی خانواده‌محور است. تولید در خانواده در صنایع دستی به اثبات رسیده است. یک خانواده مولد می‌تواند با عاطفه، محبت و خلاقیت، تولید ثروت کند و از این طریق به تولید محصولات خانگی بپردازد.

مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی بیان کرد: در حوزه سیاسی، صنایع دستی به عنوان کالایی که دیپلماسی فرهنگی را با خود به همراه دارد، قابل بررسی است. نقوش ما نشان‌دهنده این است که ایرانیان در تاریخ، نقوشی از صلح و آرامش را در آثار خود به تصویر کشیده‌اند.

وی ادامه داد: بر این اساس، ما صنایع دستی را اقتصادی هویتی می‌دانیم؛ هم اقتصادی است و هم ارزش‌های فرهنگی را به همراه دارد. متاسفانه، صنایع دستی از ادبیات توسعه جا مانده است.

عسکرپور معتقد است وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در برنامه هفتم، چند هدف گذاری انجام داده است. یکی از آنها این است که با توجه به اینکه جامعه ما بیشتر زنان و افرادی مستقل است، آیین‌نامه نحوه تشکل و تشکل‌سازی را در استان‌ها به عهده خودشان گذاشته است. دولت موظف است که صادرات را دو برابر کند و همچنین به اشتغال‌زایی دو برابر برسد.

وی افزود: برای عملیاتی شدن این اهداف، باید جمعیت را به صورت تشکل‌های گروهی حمایت کنیم؛ حمایت فردی برای ما دشوار است. همچنین، با توجه به عصر سوپر تکنولوژی و هوش مصنوعی، باید بسیار مراقب باشیم. در آینده نزدیک، افرادی که به هنر و صنایع دستی اهمیت می‌دهند، به این نکته توجه داشته باشند که درک اقتصادی اهمیت دارد. به عنوان مثال، چگونه الماس به خاطر کمیاب بودنش گران‌تر است؟ هنر صنایع دستی با ارزش و فرآیند پیچیده‌ای همراه است. به عنوان مثال برخی از استادان به وسیله صنایع دستی توانسته‌اند به بهبودی افراد مبتلا به مشکلات روانی کمک کنند. این موضوع نشان می‌دهد که صنایع دستی عزت‌آفرین و شادی‌بخش است و خلق اثر به انسان احساس خوبی می‌دهد و او را از مشکلات زندگی تسکین می‌بخشد.

عسکرپور تصربح کرد: متاسفانه، نمایندگان محترم ما گاهی نسخه‌ای یکسان به کشور می‌دهند. به عنوان مثال، حمایت‌های لازم همچون بیمه هنرمندان و معافیت‌های مالیاتی در شرایط ناترازی و مشکلات دیگر مطرح می‌شود؛ البته بحث ناترازی بیمه‌ها مهم است؛ اما نباید سوبسیدهای لازم را از هنر حذف کرد. در این شرایط که با رقابت و تکنولوژی مواجهیم، باید صنایع دستی را حفظ کنیم.

مدیر اداره کل حمایت از صنایع دستی میراث فرهنگی بیان کرد: باید جدی این موضوع را بگیریم. به یک قانون خاص و حمایت‌های ویژه نیاز داریم. اقداماتی که ما انجام داده‌ایم شامل پیشنهاداتی به دولت برای مشوق‌های صادراتی است که به‌طور خاص صنایع دستی را رونق دهد. درخواست داریم که با سازمان توسعه تجارت و سازمان هواپیمایی، حمل کالاهای صنایع دستی مشمول سوبسید شود.

وی ادامه داد: ما به این باوریم که اگر در جنگ فرهنگی هستیم، باید بنیه فرهنگی‌ را تقویت کنیم. خانواده‌ها ریشه اصلی این فرهنگ هستند و خانواده مولد، از طریق توان‌مندی‌های خود تولید و ثروت ایجاد می‌کند.

عسکرپور بیان کرد: همچنین در وزارت توسعه صادرات، تلاش می‌کنیم شرکت‌های خصوصی را راه‌اندازی کنیم تا تشکل‌های تولیدی را به شرکت توسعه صادرات متصل کنیم و بتوانیم در نمایشگاه‌های بین‌المللی شرکت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha