به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، محمد کاظمیفرد در پنجمین همایش نمایندگان استانی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که با حضور اعضای هیئت مدیره کانون، قضات هیئتهای بدوی رسیدگی به تخلفات و نمایندگان ۳۱ استان در تهران برگزار شد، با اشاره به بازخورد مثبت سامانه تنظیم، اظهار کرد: سامانه نوبتدهی بهویژه در شهرهای بزرگ بازخوردهای مثبتی را در پی داشته است و میتوان با استفاده از ظرفیت این سامانه همچنین هزار و ۴۷۰ خدمت دیگر را نیز پیش از مراجعه حضوری به دفاتر به مردم ارائه کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح رتبهبندی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گفت: دستورالعمل اجرای این طرح تدوین و آماده اجرا است و در این میان کیفت ارائه خدمات به مردم یکی از مولفههای مهم به شمار میآید.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه یادآور شد: قرار است دفاتری که خدمات با کیفیت بالاتر به مردم ارائه میدهند سهم کانون را کمتر پرداخت کنند چرا که اعتقاد داریم ارائه خدمات باکیفیت هزینه دارد و ما بخشی از هزینههای دفاتر دارای کیفیت را اینگونه جبران خواهیم کرد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به ضرورت برگزاری سفرهای استانی به اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی توصیه کرد با مراجعه حضوری به استانها امور صنفی را پیگیری کنند چراکه گاهی یک مشکل با یک هماهنگی ساده درون استانی و تعامل قابل حل است.
وی به ظرفیت ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور اشاره کرد و افزود: یکی از تکالیف مهم در سند تحول قضایی ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور است.
کاظمی فرد تصریح کرد: لازم است تا دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جایگاه خود را بیابند و شاید بتوان از طریق ۱۴۷۰ شبکه ارائه خدمات مشاوره به ایرانیان خارج از کشور را راهاندازی کرد؛ حسن فناوری این است که محدود به مرزها و جغرافیا نیست؛ بنابراین میتوان از این مهم برای توسعه خدمات دفاتر بهره برد.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به توسعه زیرساختهای ارائه خدمات غیرحضوری وعده داد تا هفته قوه قضاییه در سال ۱۴۰۴ زمینه برای ارائه این نوع خدمات فراهم شود.
وی ادامه داد: با توسعه خدمات غیرحضوری بسیاری از هزینههای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کاهش مییابد به عنوان نمونه مکان بزرگ هزینه دارد و با ارائه خدمات غیرحضوری دیگر نیاز به فضای فیزیکی بزرگ برای دفاتر نیست همچنین بر کم و کیف فعالیت کاربران نیز تاثیر گذار است، زیرا دیگر نیاز به حضور فیزیکی کاربران در دفاتر نیست و یا ممکن است ارائه خدمات محدود به ساعات اداری نشود.
کاظمی فرد با تاکید بر توسعه خدمات غیرحضوری و اجرای طرح رتبهبندی گفت: در صورت خدمات غیرحضوری و تلفیق آن با اجرای طرح رتبهبندی، دیگر لازم نیست که ارباب رجوع فقط از دفاتر شهر خود خدمات دریافت کنند بلکه میتوانند خدمات غیرحضوری دفاتر را براساس کیفیت اعلام شده در رتبهبندی و مبتنی بر شاخصهای دیگر از خدمات دریافت نمایند به طوری که در اجرای این طرحها مشکل شلوغی دفاتر نیز حل خواهد شد و در خدمات غیرحضوری دفاتر خلوت در شبکه دفاتر به ارباب رجوع معرفی میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه تاکید کرد: دفاتر شبکه هستند و از طریق شبکه مجازی و برداشتن مرزهای جغرافیایی میتوانند خدمات ارائه دهند و پاسخگوی شهروندان باشند.
کاظمی فرد با اشاره به تغییر مفاهیم، خاطرنشان کرد: اگرچه خدمترسانی مجازی در دفاتر ممکن و شدنی است، اما بخشی از خدمات نیز لازم است که با مراجعه حضوری ارباب رجوع ارائه شود که این موارد باید از سوی دفاتر اعلام گردد.
وی اظهار کرد: پیش از این ارائه خدمات دفاتر منحصر به دادگستریها بود، اما به واقع دفاتر پیشخوان ارائه خدمات حقوقی و قضایی هستند که توسعه این کارها باید از طریق بررسی در کمیسیونهای تخصصی کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در حوزههای مختلف پیشنهاد شود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر اینکه هدف غایی رفع مشکلات مردم و خدمت به مردم است، گفت: دفاتر شبکه خدمترسانی هستند که در ۱۳۰۰ نقطه از کشور خدمترسانی میکنند.
کاظمی فرد با اشاره به ارائه خدمات جهادی دفاتر بهویژه در مناطق محروم به ضرورت اطلاعرسانی و بازتاب گزارشهای ارائه این نوع خدمات در سراسر کشور تاکید کرد و در عین گفت که باید مجموعه اقدامات دفاتر از طریق رسانهها و با جریانسازی به اطلاع عموم برسد.
انتهای پیام
نظرات