جشنواره فجر

  • شنبه / ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ / ۰۹:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403112719674
  • خبرنگار : 71021

ماجرای «حراج سفر» چه بود؟

ماجرای «حراج سفر» چه بود؟

افزایش هزینه‌های سفر ‌و حذف مسافرت از سبد قشری از خانواده‌ها براساس داده‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را بر آن داشت تا ایده «حراج سفر» را همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران اجرا کند؛ طرحی مبهم که در جریان نمایشگاه چندان هم به چشم نیامد، با این وجود، مدیرکل توسعه گردشگری گفت که این طرح از سوی تعدادی از استان‌ها برای اوقات خلوتی سفر و نه برای زمان شلوغی مثل نوروز، به اجرا درآمده است.

مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در گفت و گو با ایسنا درباره ابهام‌ها و جزئیات طرح «حراج سفر» که همزمان با نمایشگاه گردشگری تهران رونمایی شد، اما طبق بررسی‌ها از سوی معدود استان‌ها با اعمال تخفیف‌هایی ۱۰ تا ۲۰ درصد برای سفر در ماه خلوت اسفند به اجرا گذاشته شد، توضیح داد: ما از استان‌ها خواسته‌ایم زمینه‌ای را فراهم کنند تا خدمات خود را با نرخی مناسب برای زمان‌های خلوت سال عرضه کنند. سفر یک دوره پیک و شلوغی دارد که قاعدتا قیمت‌ها در آن دوره بالاتر است و یک زمان‌هایی هم خلوت است و سفر کم‌تر انجام می‌شود. از استان‌ها خواسته‌ایم این زمان‌ها را شناسایی کنند و برای آن دوره، خدمات سفر را با نرخ‌های بهتر و یا با تخفیف عرضه کنند تا مردم بر آن اساس، برای یک سال آینده خود برنامه‌ریزی کنند.

او ادامه داد: واقعیت این است که اقامتگاه‌ها تنوع خوبی دارند، مخصوصا از زمانی که بومگردی‌ها در کشور شکل گرفته‌اند. از سویی، اضافه شدن مجموعه‌های متنوع اقامتی، باعث شده است از نظر ظاهر و قمیت، بخش اقامت تنوع داشته باشد، به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم برای همه اقشار جامعه با قیمت‌های متنوع، اقامتگاه وجود دارد.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در پاسخ به این موضوع که در تعیین قیمت، طبیعتا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نقش کاملی ندارد و بخش‌های دیگر باید مشارکت کنند، مثلا سازمان و شرکت‌های هواپیمایی که قیمت‌های آن به ویژه برای تعطیلات نوروز به شکل قابل توجهی افزایش یافته است، اظهار کرد: اتفاقا بزرگترین مشکل ما در حوزه حمل و نقل است. مثلا هواپیما، ما حتی در روزهای عادی سال با کمبود بلیت با قیمت مناسب مواجهیم، چه برسد به زمان‌های شلوغی و پیک سفر. البته درباره اقامت به جز ایام پیک (زمان شلوغی سفر) مشکل آنچنانی نداریم.

او درباره اینکه با چنین کمبودی چگونه می‌شود «حراج سفر» را راه‌اندازی کرد؟ گفت: این واقعیتی است که وجود دارد، ولی ما از استان‌ها خواسته‌ایم در این طرح مشارکت داشته باشند و بعضی از آنها مثل سیستان و بلوچستان و برخی دیگر از استان‌های جنوبی، این طرح را در نمایشگاه به اجرا گذاشتند تا برای یک سال آینده به برنامه‌ریزی مسافران کمک کنند. برخی هم تخفیف‌هایی را روی بسته‌های سفر اعمال کردند.

فاطمی همچنن به تبعات کمبود وسایل نقلیه عمومی در سفرها، اشاره کرد و افزود: وقتی حمل و نقل عمومی کم باشد، مردم سراغ خودروی شخصی می‌روند که مخاطرات خود را دارد. پیش‌بینی می‌کنیم امسال حتی بیشتر از سال گذشته با حجم خودروهای شخصی مواجه باشیم که قاعدتا مصرف سوخت را نیز افزایش می‌دهد و ممکن است مشکلاتی در این حوزه داشته باشیم، که البته برای نوروز، پیش از آغاز سفرها نشست‌هایی را برگزار کرده‌ایم که با کمترین مشکل از این شرایط عبور کنیم. به هر حال باید در وضعیت موجود ما باید به گونه‌ای از امکانات استفاده کنیم، چون نمی‌توانیم تامین زیرساخت کنیم، در حوزۀ اختیار ما هم نیست. ما فقط مجبوریم این وضعیت را با داشته‌های خود پیش ببریم.

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در تاکید دوباره گفت: نگرانی جدی ما درباره سفرهای امسال، افزایش حجم خودروهای شخصی در سفرهاست که حجم سوانح و مصرف سوخت را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha