به گزارش ایسنا، مصطفی آذرکیش در نشست خبری امروز با بیان اینکه محور تمام فعالیتها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و توجه جامع و متوازن و یکپارچه به ساحتهای شش گانه تعلیم و تربیت در اولویت و در راس همه پیگیریها و برنامهها قرار دارد گفت: سیاستهای اجرایی که برای پیاده سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقش راه داریم که از جمله آن انسجام بخشی به برنامههای تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاسهای درس، برنامهریزی برای توانمندسازی و تقویت شایستگی معلمان است.
وی با بیان اینکه رییس جمهور به صورت ویژه به موضوع ارتقای کیفیت آموزش و توسعه عدالت آموزشی و نصیب برابر آموزشی به صورت ویژه ورود کردهاند افزود: تحقق اهداف آیین نامهها، شیوه نامهها و دستورالعملها نیازمند همراهی، همدلی و همکاری تمامی عوامل نظام تعلیم و تربیت است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این معاونت سه دفتر دوره اول متوسطه ، دفتر دوره دوم متوسطه نظری و دفتر دوره دوم متوسطه فنی حرفهای و کاردانش دارد ادامه داد: تعداد کل مدارس دوره متوسطه ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه است که طبق سامانه سیدا ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در دوره متوسطه مشغول تحصیل هستند. سهم متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ جمعیت دانش آموزی، در متوسطه دوم نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانشآموز و در فنی و حرفهای و کاردانش جمعا ۸ هزار و ۹۳۲ مدرسه یا کد هنرستانی با یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز است.
آذرکیش با بیان اینکه ۴۲.۹ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه شاغل به تحصیل هستند گفت: ۸۳.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای شهری و ۱۶.۵ درصد دانش آموزان در واحدهای روستایی تحصیل میکنند.
وی با بیان اینکه ۸۶.۵۶ درصد دانش آموزام متوسطه در مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند افزود: ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ نفر معلم در دوره متوسطه شاغل داریم که از این تعداد ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول و ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفهای و کاردانش فعالیت دارند.
وی با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفه ای و کار و دانش فعالیت دارند افزود: ۴۳.۱۱ درصد دانش آموزان در سه پایه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ در هنرستانها هستند و مابقی در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بهمن ماه امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی، ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل میکنند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به برنامههای ویژهای که برای بهبود کیفیت آموزشی در کشور اجرا میشود، اشاره کرد و گفت: الگوی مدرسه تراز، به عنوان نقشه اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در حال استقرار است. در این الگو، مدارس به عنوان سازمانهای یادگیرنده فعالیت میکنند و با رویکرد مشارکتی اداره میشوند.
وی با بیان اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین در ۱۰ درصد از مدارس دولتی عادی و ۵۰ درصد از مدارس غیر دولتی در سال جاری اجرا شده است افزود: در مرحله اول، ۸۰۸۴ مدرسه در دوره متوسطه ساماندهی شدهاند که به عنوان نقشه اجرایی سند تحول بنیادین است و در آن یادگیری تیمی و سازمانی بین معلمان و کارکنان جریان دارد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در خصوص مدارس شبانهروزی نیز اظهارکرد: در حال حاضر، ۳۱۵۵ مدرسه شبانهروزی در کشور داریم که حدود ۴۱۰ هزار دانشآموز در این مدارس تحصیل میکنند. از این تعداد، ۱۴۲ هزار و ۳۶۰ نفر در دوره متوسطه اول، ۱۵۴ هزار و ۵۷۴ نفر در دوره متوسطه دوم و ۱۱۳ هزار و ۴۱۸ نفر در دوره فنی و حرفهای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.
آذرکیش به اهمیت رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش اشاره کرد و گفت: در راستای عدالت آموزشی، بر رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و تقویت بنیه علمی دانشآموزان در مناطق محروم، تمرکز داریم. عدالت آموزشی یکی از اهداف اصلی این وزارتخانه است و در این راستا، بیش از ۳ هزار مدرسه شبانهروزی در کشور داریم که به حدود ۴۰۰ هزار دانشآموز خدمات آموزشی میدهند. برای تقویت بنیه علمی این دانشآموزان، پویش جهاد علمی در مدارس شبانهروزی در حال اجراست.
معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه در راستای برنامه هفتم توسعه، هدف، آموزش مهارتهای شغلی و هنری به شش میلیون دانشآموز در هر سال است ادامه داد: این برنامه شامل دورههای آموزشی برای دانشآموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است.
وی از تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای سرانه غذایی دانشآموزان شبانهروزی و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب آنان خبر داد و گفت: این اعتبارات به منظور کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم اختصاص یافته است.
آذرکیش به توسعه هنرستانها و همکاری بینبخشی اشاره کرد و افزود: ما در حال توسعه هنرستانهای وابسته به بخشهای مختلف دولتی و خصوصی هستیم، هدف ایجاد ارتباط نزدیکتر بین آموزش و صنعت است تا دانشآموزان در محیطهای واقعی کار مهارتهای خود را تقویت کنند.
وی با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای ارتقای کیفیت آموزش گفت: در حال حاضر بیش از ۹۰۰ هزار دانشآموز از ظرفیتهای فضای مجازی، از جمله کانالهای آموزشی در سامانه شاد، بهرهمند میشوند که این برنامهها به منظور افزایش دسترسی به آموزش و ایجاد فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان در حال اجراست.
آذرکیش با بیان اینکه در کنکور سوابق تحصیلی سهم ۶۰ درصدی دارد گفت: ۴۰ درصد برای پایه دوازدهم و ۲۰ درصد برای پایه یازدهم است. امتحانات نهایی از پایه دهم حذف شده است اما اینکه از چه سالی اجرا شود در شورای عالی آموزش و پرورش تصمیمگیری میشود.
وی با بیان اینکه در برخی کشورها نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم بین ۷۷ تا ۸۷ درصد است افزود: امسال شاهد کاهش ۴۷ صدم درصدی نرخ ترک تحصیل نسبت به سال قبل بودیم و سال گذشته این آمار بین ۵.۲۵ تا ۵.۳۵ درصد بود.
انتهای پیام
نظرات