به گزارش ایسنا، رضوان حکیمزاده با بیان اینکه یکی از مسائلی که همیشه دغدغه مسئولین آموزش و پرورش بوده، کوچکانگاری این حوزه و عدم توجه به آن در برنامهها و سیاستگذاریهای کلان بوده است افزود: در دولت چهاردهم، یکی از اقدامات قابل توجه که به طور جدی در حال پیگیری است، توجه ویژه به آموزش و پرورش، بهخصوص در زمینه توسعه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس دولتی است. در دوران تبلیغات انتخابات ریاستجمهوری، پزشکیان بارها بر اهمیت عدالت در دسترسی به فرصتهای برابر یادگیری و آموزش تاکید کردند. شاید برای ما دور از انتظار بود که پس از انتخابات این شعارها به صورت اقدامات عملیاتی نمایان شود، اما شاهدیم که ایشان به این موضوع توجه ویژهای داشتهاند.
وی ادامه داد: در جلساتی که رئیسجمهور برای آموزش و پرورش وقت میگذارند، تاکنون بیش از ۱۷ جلسه دو ساعته برگزار شده و این جلسات جزو برنامههای ثابت سفرهای استانی ایشان شده است. یکی از موضوعات اصلی در این جلسات، توسعه عدالت آموزشی بوده است. ایشان با اشتیاق و دغدغه فراوان به موضوع ایجاد تحول در روشهای آموزش، اصلاح روشهای تدریس و تحول در محیطهای یادگیری پرداختهاند. همچنین، به توسعه فضای آموزشی و بهبود سرانه فضاهای آموزشی تاکید دارند اما نکته مهم این است که وی بر این باورند که اگر فضاهای آموزشی بهبود یابد، اما تحولی در روشهای تدریس و در محیطهای یادگیری صورت نگیرد، تغییرات قابل توجهی نخواهیم دید لذا ما باید به سمت تغییر روشهای تربیتی و یادگیری حرکت کنیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه وزارت آموزش و پرورش چه برنامههایی را در دستور کار دارد؟گفت: در کنار جلساتی که برای شناسایی مسائل فضای آموزش برگزار شده، دقیقا همین مسائل برای روشهای آموزش و محیطهای یادگیری نیز بررسی شده است. برنامهای با همکاری رئیسجمهور تدوین کردهایم که در سه بخش اصلی متمرکز است؛ اول توانمندسازی معلمان و توسعه صلاحیتهای حرفهای آنها برای استفاده از روشهای تدریس فعال و مشارکتی در کلاسهای درس؛ دوم، ایجاد محیطهای مثبت یادگیری در کلاسهای درس و استفاده از فناوری برای ارتقای یادگیری و سوم، تشکیل اجتماعات یادگیری معلمان که باعث میشود معلمان به صورت شبکهای مشارکت داشته باشند و ایدههای خود را بیان کنند. در این برنامه، معلمان محور اصلی هستند و بر این باوریم که معلمان میتوانند تغییرات واقعی را ایجاد کنند.
به گفته حکیمزاده، ویژگی اصلی این برنامه این است که معلمان و مدارس محور اصلی تحول هستند. در این برنامه هیچگونه دیکتهای از بالا به پایین وجود ندارد و تلاش میشود تا ایدهها و نظرات معلمان در برنامهها گنجانده شود. این برنامه بر تعامل دو طرفه بین ستاد و مدارس، وزارتخانه و معلمان تاکید دارد. ما به دنبال ایجاد فضای همکاری و مشارکت هستیم تا معلمان به عنوان یادگیرندگان فعال در این طرح تحول، در نهایت به معلمان و آموزشدهندگان فعال در کلاسهای درس تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه برنامههای عملیاتی تدوین شدهاند و سرفصلها و برنامههای مشترک برای تولید محتواها نیز در حال شکلگیری است اظهار کرد: این اقدامات امیدبخش است و امیدواریم با این حرکت جمعی و گفتمانسازی در بین دستاندرکاران آموزش، شاهد تحول واقعی در فضاهای آموزشی و کلاسهای درس باشیم. همانطور که در سند تحول بنیادین آمده است، مدرسه باید به یک مکان پویا، فعال و با نشاط تبدیل شود که در آن همه دانشآموزان مشارکت داشته باشند، نه فقط آنهایی که درسی قوی دارند. این محیط باید صمیمی و پذیرنده باشد تا همه دانشآموزان احساس تعلق و ارزشمندی کنند. امیدواریم با اهتمام ویژه رئیسجمهور و اولویتی که به آموزش و پرورش داده شده، این گفتمان به یک دغدغه ملی تبدیل شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، وی در پایان با تاکید بر اینکه اگر کلاسهای درس تحول پیدا کنند، قطعا شاهد تحقق اهداف تحول بنیادین خواهیم بود گفت: ما بهدنبال جامعهای هستیم که در آن همه افراد به فرصتهای برابر دسترسی داشته باشند و بتوانند از فرصتهای موفقیت تحصیلی و شغلی بهرهمند شوند. برای رسیدن به این هدف، باید به این تغییرات به عنوان یک کار ملی مشترک نگاه کنیم.
انتهای پیام
نظرات