شهلا عموری امروز ۱۸ بهمن ماه در نشست کمیسیون تجارت و سرمایهگذاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی و کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: در این جلسه برنامه بنادر، ظرفیتها و میزان صادرات و همچنین کشورهای هدف به منظور توسعه صادرات در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: امیدواریم تعامل خوبی میان کمیسیون تجارت ICC و کمیسیون بازرگانی اتاق اهواز شکل بگیرد هرچند که این ارتباط وجود داشته و امیدواریم شاهد ارتقا سطح روابط به منظور پیشبرد اهداف توسعهای طرفین باشیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد: سیاستگذاری در اتاق بازرگانی اهواز، توسعه ارتباطات بینالمللی و افزایش کشورهای هدف خارجی برای تعاملات به منظور ارتقای صادرات است.
عموری ادامه داد: اعضای کمیته تجارت ICC از افراد با تجربه و متخصصی هستند که میتوانند به پیشبرد اهداف توسعه تجارت و صادرات در اتاق اهواز کمک شایانی کنند.
وی عنوان کرد: در بحث سرمایهگذاری خوزستان ظرفیتهای بسیار خوبی دارد و اگر کمیته ICC کمک کند تا سرمایهگذاران خارجی را به ما معرفی کند قطعا میتوانیم شاهد بالفعل شدن ظرفیتهای سرمایهگذاری خوزستان باشیم.
نایب رئیس اتاق بازرگانی اهواز در پایان خاطرنشان کرد: جذب سرمایهگذاران خارجی و بالفعل کردن ظرفیتهای استان خوزستان در این بخش میتواند موجب پایداری اشتغال و افزایش آمار واقعی صادرات استان خوزستان شود.
گمرک و حمل و نقل پایه تجارت بینالملل است
محمود رستمافشار، رئیس کمیسیون تسهیلات گمرکی و تجاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی (ICCIran)، در نشست کمیسیون تجارت و سرمایهگذاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی و کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز به اهمیت ویژه گمرک و حمل و نقل در تجارت بینالملل پرداخت و گفت: گمرک و حمل و نقل اساس و پایه تجارت بینالملل هستند و فعالان اقتصادی میتوانند از تسهیلاتی که گمرک برای آنان فراهم میکند، بهرهبرداری کنند.
وی همچنین به تاریخچه کمیته ملی ICC ایران اشاره کرد و افزود: کمیته ملی ICC ایران در سال ۱۳۶۴ با تشکیل ۴ کمیسیون احیا شد تا بتوانیم صدای خود را در مجامع بینالمللی بشنویم و به عنوان نماینده بخش خصوصی و دولتی کشور، فعالیت کنیم. اکنون ۱۱ کمیسیون در کمیته ملی ICC ایران داریم.
رستمافشار با اشاره به موقعیت استراتژیک استان خوزستان در تجارت کشور اظهار کرد: خوزستان پایه اصلی تجارت و بازرگانی کشور است و یکی از استان ها درآمدزای کشور محسوب میشود. در این راستا از فعالان اقتصادی که در این استان تلاش میکنند، نهایت تشکر را دارم.
وی با تاکید بر اهمیت توسعه بنادر کشور بیان کرد: حدود ۸۵ درصد از تجارت کشور ایران از طریق دریا انجام میشود که بیانگر اهمیت و نقش حیاتی بنادر کشور در این زمینه است. در بحث توسعه بنادر، ابتدا باید از ظرفیتهای خالی و بلااستفاده بهرهبرداری کنیم و پس از آن به سراغ توسعه بنادر برویم.
رئیس کمیسیون تسهیلات گمرکی و تجاری ICC ایران همچنین بر لزوم جذب سرمایهگذاران خارجی برای توسعه بنادر تاکید کرد و افزود: باید شرایط لازم برای جذب سرمایهگذاران خارجی از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی و دیگر دستگاههای ذیربط فراهم شود.
در ادامه، رستمافشار به تهدید و فرصت بودن بندر فاو برای ایران اشاره کرد و گفت: بندر فاو هم تهدید و هم یک فرصت است. ما باید خود را آماده کنیم تا از شرایطی که در اطراف ما رقم میخورد، بهرهبرداری کنیم.
وی همچنین بر لزوم استفاده از جوانان در زمینه فناوری و هوش مصنوعی تاکید کرد و افزود: برای پیشرفت کشور باید از مغز افزارها و فناوریهای نوین بهرهبرداری کنیم و در این مسیر باید به خوبی فکر کرده و تصمیمگیری کنیم.
رستمافشار در پایان به مشکلات حقوقی تجار و بازرگانان در قراردادهای بینالمللی اشاره کرد و گفت: عدم آگاهی تجار از قوانین و مقررات بینالمللی باعث بروز مشکلات حقوقی میشود. باید از قوانین بینالمللی آگاهی پیدا کرده و از چالشهای حقوقی جلوگیری کنیم.
ببش از ۶ میلیارد دلار صادرات از گمرکات خوزستان در ۱۰ ماهه امسال
سرپرست معاونت امور گمرکی حوزه نظارت گمرکات خوزستان با اشاره به عملکرد ۱۰ ماهه استان در بحث صادرات گفت: در این بازه زمانی بیش از ۱۹ میلیون و ۵۷۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار صادر شده است.
بهرام شیروانی، سرپرست معاونت امور گمرکی حوزه نظارت گمرکات خوزستان، در نشست کمیسیون تجارت و سرمایهگذاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بینالمللی و کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز گفت: خوزستان در بحث گمرکات نسبت به دیگر استانهای کشور پیشقراول و پیشتاز است و در تمامی حوزههای گمرکی فعالیت دارد.
وی همچنین افزود: در مبادلات تجاری بین ۳۱ استان کشور، پس از بندرعباس و بوشهر، خوزستان در رتبه سوم قرار دارد. همچنین در بحث صادرات، در ۶ ماهه اول امسال، بعد از بوشهر و هرمزگان، استان خوزستان در رتبه سوم کشور بوده است.
شیروانی ادامه داد: در حوزه واردات نیز، خوزستان پس از هرمزگان و تهران، رتبه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.
وی در خصوص تجهیزات گمرکی گفت: در گمرکات خوزستان، در مرزهای شلمچه و چذابه، ۱۲ دستگاه ایکس ری وجود داشت که امسال پنج دستگاه جدید به این دو مرز افزوده شده است.
سرپرست معاونت امور گمرکی خوزستان به عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان اشاره کرد و بیان داشت: عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان شامل گاز طبیعی، شمشهای فولادی، میلگرد، کود اوره و هیدروکربنها بوده است که به کشورهای عراق، چین، امارات، هند، پاکستان و آفریقای جنوبی صادر شدهاند.
وی افزود: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۳، از گمرکات خوزستان بیش از ۱۹ میلیون و ۵۷۲ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۶ میلیارد دلار صادر شده است.
شیروانی همچنین به عملکرد واردات اشاره کرد و گفت: در ۱۰ ماهه امسال، بیش از ۱۳ میلیون و ۴۵۷ هزار تن کالا به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار واردات از مرزهای خوزستان انجام شده است.
وی در پایان تاکید کرد: در بحث صادرات از مرزهای خوزستان به کشور عراق، بیش از ۸ میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر ۲ میلیارد دلار از مرزهای شلمچه و چذابه به عراق صادر شده است.
اقدامات جدید اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان
ابوطالب گرایلو، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، در نشست کمیسیون تجارت و سرمایه گذاری کمیته ایرانی اتاق بازرگانی بین المللی ICCIran و کمیسیون بازرگانی، حمل و نقل و گمرک اتاق بازرگانی اهواز از آغاز پروژههای بزرگ توسعه زیرساختها در محدوده بندر امام خمینی خبر داد و گفت: از سال گذشته ایجاد زیرساختها در محدوده منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی آغاز شده است و باید حدود ۵ هزار میلیارد تومان برای تکمیل این پروژهها هزینه شود.
وی افزود: در فاز اول این پروژه، ۱۰۰ هکتار از اراضی بندر امام خمینی برای جذب سرمایهگذاران آماده خواهد شد.
گرایلو ادامه داد: بندر امام خمینی دارای ظرفیت اسمی ۶۰ میلیون تن است و در سال گذشته توانست به ظرفیت ۴۲ میلیون تن برسد و امیدواریم امسال عملکرد بندر امام خمینی به ۴۵ میلیون تن برسد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان از تخصیص اعتبارات مناسب در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ توسط سازمان بنادر برای توسعه بنادر استان خبر داد و ادامه داد: سهم بنادر استان خوزستان ۳۰ درصد از حمل و نقل کشور است. در این زمینه تلاش داریم تا این زیرساختها را حفظ و تقویت کنیم و اگر بتوانیم زیرساخت ها را گسترش دهیم.
وی تاکید کرد: برای توسعه زیرساختها، باید از منابع مختلف استفاده کنیم و در این راستا مطالعات لازم را انجام دادهایم. همچنین با جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی، این پروژهها را محقق خواهیم کرد.
گرایلو اضافه کرد: سازمان بنادر سعی کرده در تمامی شهرهای ساحلی خوزستان بندر ایجاد کند، چرا که این وظیفه حاکمیتی بوده است. انتظار داریم از زیرساختهای موجود به خوبی در استان استفاده شود و اگر کالایی در خوزستان تولید و صادر میشود، باید این صادرات از طریق بنادر استان انجام گیرد تا شاهد توسعه و رونق بیشتر در بنادر خوزستان باشیم.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان همچنین از دشواریهای ناشی از تحریمها برای بنادر استان، به ویژه بندر امام خمینی، سخن گفت و افزود: تحریمها باعث ایجاد مشکلات زیادی در نگهداری تجهیزات استراتژیک بندر امام شده است، اما تلاش کردهایم تا هیچ دغدغهای برای واردات کالای اساسی کشور از طریق این بندر وجود نداشته باشد.
وی به پتانسیل بالای بنادر خوزستان اشاره کرد و گفت: در خوزستان ۶ شهر ساحلی داریم و طول سواحل خوزستان ۱۱۸۶ کیلومتر است که ۲۰ درصد ظرفیت سواحل کشور را به خود اختصاص داده است. همچنین در این استان ۷ بندر تجاری فعال است که ظرفیت اسمی کل بنادر تجاری خوزستان ۷۱.۴ میلیون تن است.
وی در پایان با اشاره به نقش استراتژیک بنادر خوزستان گفت: حدود ۷۰ درصد از کالای اساسی کشور از بنادر خوزستان وارد می شود. عملکرد بنادر خوزستان در دو سال اخیر بسیار خوب بوده است.
انتهای پیام
نظرات