به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی انتشارات بهنشر، این مراسم در قالب صد و سی و ششمین نشست عصرانه داستاننویسان رضوی به دبیری مهدی سیمریز، معاون تولید این انتشارات، سهشنبه ۱۶ بهمن میزبان حضور میثم موسویان، نویسنده اثر و جمعی از علاقهمندان به ادبیات در فروشگاه مرکزی کتاب و محصولات فرهنگی انتشارات بهنشر بود.
مهدی سیمریز، معاون تولید انتشارات بهنشر در این نشست به معرفی سیدمیثم موسویان نویسنده برگزیده جشنوارههای جایزه قلم زرین، جلال آلاحمد و رماننویسی انقلاب اسلامی اهل همدان پرداخت و به آغاز فعالیت نویسندگی او در سال ۱۳۸۲ و چاپ کتابهای «آخرین مرد ایستاده»، «سفیدی پر کلاغ»، «بخارهای رنگی» ، «ما هم هستیم»، «اذان بیموقع»، «تفنگمو زمین نذار» و... اشاره کرد که در جشنوارههای مختلف ادبی حائز رتبه برتر شدهاند.
او ادامه داد: کتاب «شب شغال» رمانی انقلابی است که از زاویههای مختلف فرمالیستی، روانشناختی، کهن الگوی اسطورهای و تاریخی قابلیت نقد دارد. با توجه به تخصص سیدمیثم موسویان در علم روانشناسی، رد پای این تفکر به فور در اثر به ویژه در شخصیتپردازی دیده میشود.
سیمریز گفت: مهمترین اتفاق کتاب رمان «شب شغال» این است که مخاطب حین خوانش رمان دچار رکبخوردگی میشود که در آثار امروزی کمتر دیده میشود.
او در ادامه با اشاره به موفقیت داستانهای دراماتیک در ادبیات افزود: کتاب «شب شغال» نیز اثری دراماتیک است. در آن تعلیق بهخوبی شکل گرفته و انتهای اثر مخاطب را دچار شگفتی میکند. در این اثر لایه روانشناختی علمی و تعبیر خواب در ایجاد روایت به خوبی استفاده شده است. این اثر در ژانر معمایی دستهبندی میشود. سختی و آشفتگی ظاهری صفحات اولیه اثر هدفمند است که مفهوم را به خواننده و مخاطب میرساند. اثر ضرباهنگ خوبی دارد که مخاطب را تا پایان کتاب همراه میکند.
سیدمیثم موسویان نویسنده کتاب «شب شغال» در این نشست گفت: نسخه اولیه این اثر را در سال ۹۱ و ۹۲ در سربازی نوشتم؛ هنگامی که مجبور بودم حین سربازی برای تامین مخارج زندگی در مکانهای مختلف از جمله زندان و ... کار کنم.
او ادامه داد: در نگارش این اثر تحت تأثیر مباحث معنایی و عرفانی محمدرضا فریدونی بودم. همچنین فضای زندان و زندگی برخی نزدیکان من در نگارش اثر بسیار تاثیرگذار بود.
موسویان با اشاره به افزودن ماجرای عشق مسلم شخصیت اول داستان به لیلا در بازنویسی اثر در سالهای اخیر، افزود: در این اثر، مسیر زندگی مسلم که همانند یک لمپن بوده است با دیدن خواب متحول شده و به سمت روشنایی حرکت میکند.
او با تاکید بر اینکه بهرهگرفتن از کتابهای متعدد تعبیر خواب، مبنایی برای نگارش اثر بوده است، افزود: مسئله خواب زورآزمایی است که مادهگرایان قدیمی و درسخوانده مثل فروید و یونگ نتوانستند آن را انکار کنند. در این اثر سعی کردم به این سوال پاسخ دهم که آدم اگر تشنه حقیقت باشد بر خدا است که او را راهبری کند.
نویسنده کتاب «شب شغال» ادامه داد: فرم گرایی و فاصله گرفتن نثر در ادبیات کلاسیک وجود دارد، دلم میخواست در این اثر کمی نوآوری در حیطه نثر و فرم وجود داشته باشد، از این رو کمی اثر سختخوان شده است. به نظر من اگر مخاطب سختی کار را تحمل کند کارهای سخت خوان بعدها لذت بیشتری برای مخاطب ایجاد میکند و زمانی که معماها و گرههای داستان یک به یک در حین خوانش اثر برای مخاطب حل میشود مخاطب لذت بیشتری میبرد؛ اگر چه در نگاه اول شاید مخاطب آن را نپسندد و ممکن است برخی مخاطبان خود را از دست بدهد. .
نویسنده برگزیده جشنواره جلال آلاحمد با اشاره به انتخاب عنوان اثر افزود: شغال اسطوره فریب است و در کهن الگو موجودی مقدس محسوب میشود و در این داستان به ماجرای استاد و شاگرد و هم به اسم عملیات اشاره دارد.
او در پایان با اشاره به حجم کم آثار انقلابی نسبت به آثار دفاع مقدس اظهار کرد: برخلاف تعدد آثار در حوزه دفاع مقدس، ما خیلی اقبال به نگارش آثار انقلابی در حیطه رمان و داستان نداریم و نیازمند تولید داستان و روایت از آنچه در جریان انقلاب اتفاق افتاده، هستیم.
رامونا میرحاجیان مقدم کارشناس مسئول امور محتوایی و تولید انتشارات بهنشر نیز در این نشست گفت: در این اثر مامور ساواک در پوشش یک دوست به فردی همدانی نزدیک میشود و او را تحت تاثیر قرار میدهد تا به هدف نهایی خودش، دستگیری فردی به نام سیدحسین برسد و ناخواسته موجب تحولات شخصیتی او میشود. «شب شغال» یک اثر اجتماعی است و بعضی از نکات مربوط به دوران قبل انقلاب را که همسویی افکار عمومی نسبت به جریان انقلابی و زندگی یک خانواده روحانی است نشان میدهد.
او افزود: بهرهگیری از شیوه روایتی تازه و نو، استفاده مناسب از جغرافیا و اقلیم، توجه به ماجراپردازی و قصهگویی و زبان و لحن مناسب از مهمترین ویژگیهای مثبت کتاب «شب شغال» است.
وی درباره استفاده مناسب نویسنده از جغرافیا و اقلیم در نگارش این اثر گفت: در داستان «شب شغال» اشاره مستقیم به محل داستان را داریم؛ در واقع نویسنده در توصیف صحنه داستان عناصر جغرافیای طبیعی اقلیم همدان را نشان داده است.
میرحاجیان مقدم ادامه داد: اصل دیگر در داستاننویسی اقلیمی جغرافیای فرهنگی است. به عبارت دیگر نویسنده اقلیمگرا بعد از جغرافیای طبیعی به جغرافیای فرهنگ توجه بسیار دارد. نویسنده به این خرده فرهنگها، نگاه علمی ندارد و تنها از آن برای متریال داستان و دستمایه داستانی استفاده میکند. «شب شغال» در بهرهگیری از پوشش افراد، نوع لباسها و بهطورکلی نمایش سبک زندگی مردم همدان موفق عمل کرده است.
او تاکید کرد: در «شب شغال» نویسنده از لهجه و گویش همدانی استفاده کرده، در قسمتهایی از دیالوگها، نثر را به نثر معیار نزدیک کرده و در بعضی قسمتهای دیگر از قرینههای معنوی برای فهم مطلب استفاده کرده است.
او استفاده از ترفند خواببینی و خوابگاهی برای عمق بخشیدن به خرده روایتها، وجود پیرنگ دقیق و متسجم، قصه محرک و ماجراجویانه داستان و سیر منطقی تحول شخصیت در داستان را از دیگر نکات حائز اهمیت کتاب «شب شغال» عنوان کرد.
او یادآورشد: در «شب شغال» طرح و پیرنگ در فضای مناسبی گسترش مییابد و از شیوه روایتی و جغرافیا و اقلیم و ماجراهای رئال بهخوبی استفاده میکند. این ویژگی ممتاز سبب ملموس بودن اثر برای مخاطب شده است. بر خلاف اغلب داستانهای امروزی که اگر شما یک منطقه را نشناسید هیچ دیدگاهی نسبت به آن منطقه پیدا نمیکنید این اثر فضای کلی صحنه و اقلیم داستان را به درستی روایت میکند.
انتهای پیام
نظرات