• جمعه / ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۳
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 1403111208314
  • خبرنگار : 71342

گفتگویی با کارگردان نمایش «به رنگ جعبه‌ای»

زنانی عاشق که در آستانه عروسی، کشته می‌شوند!

زنانی عاشق که در آستانه عروسی، کشته می‌شوند!

بهزاد خاکی نژاد که با نمایش «به رنگ جعبه‌ای» در جشنواره تئاتر فجر حضور داشته، با ارایه توضیحاتی درباره این اثر نمایشی گفت: رقابتی شدن بخش بعلاوه فجر باعث رونق بیشتر جشنواره و ارتقای کیفی آثار بخش خصوصی می‌شود.

به گزارش ایسنا، نمایش «به رنگ جعبه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی بهزاد خاکی‌نژاد در بخش بعلاوه فجر چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تماشاخانه سیمرغ روی صحنه رفت.
خاکی‌نژاد با اشاره به داستان نمایش «به رنگ جعبه‌ای» گفت: این اثر روایتی زنانه از جنگ است؛ داستان زن‌هایی عاشق که در آستانه مراسم عروسی، در جنگ حضور دارند و کشته می‌شوند و هرگز به عشق خود نمی‌رسند و نه تنها خودشان، بلکه جهیزیه و ابزار زندگی را در جنگ تبدیل به سنگر می‌کنند اما در نهایت زیر چرخ تانک له می‌شوند.

او با اشاره به اینکه تماشاخانه‌های خصوصی در طول سال بیشترین بار اجرای تئاتر را چه از نظر تعداد آثار و چه از نظر تعداد هنرمندان برعهده دارند، ادامه داد: این بار بزرگ با وجود محرومیت از کمک‌هزینه‌ها و تحمل بار هزینه سالن تمرین و سالن اجرا و صحنه و لباس و... همواره از دید مسئولان و مخاطب غیرتئاتری پنهان است.

این کارگردان افزود: بخش به‌علاوه فجر دوباره پس از چند سال توقف کمک کرد که هم مسئولان، هم گروه‌های تئاتری و به ویژه جوان‌ترها و هنرجویان و دانشجویان پرتلاش تئاتر با اشتیاق بیشتری کار کنند و رقابتی شدن آن یعنی ارزش و اهمیت به تئاتر در بخش خصوصی. به دلیل رقابتی شدن، بی‌شک هنرمندان تئاتر خصوصی از سال آتی با شوق بیشتری تمایل به حضور خواهند داشت و این مهم به رونق تئاتر، جشنواره و کیفیت تئاتر خصوصی کمک می‌کند تا گروه‌ها برای کار خود ارزش قایل شده و فقط برای رزومه‌سازی و خوش‌آمد دیگران و باری به هر جهت کار نکنند.

خاکی‌نژاد با تاکید بر لزوم هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اضافه کرد: هنرمندان فعال در تئاترهای خصوصی که بیشتر انان جوانان هنرجو و دانشجوی تئاتر هستند، نه با استان‌ها، که با کلیت تئاتر کشور از نظر سیاست‌گذاری، شیوه‌های اجرایی، تئاتر بومی، نمایش آیینی و سنتی و فرهنگ تئاتری شهرهای گوناگون غریبه‌اند. جشنواره در این راستا با شوقی و شوری که ایجاد می‌کند، خواه ناخواه موجب ارتباط هنرمندان می‌شود و محفلی می‌سازد برای تبادل فرهنگی میان هنرمندان تهران و شهرهای دیگر.

زنانی عاشق که در آستانه عروسی، کشته می‌شوند!



او ادامه داد: نکته جالب اینجاست که ما حدود ۶۵ دانشکده تئاتری و حدود سالی ۲۵۰۰ دانشجوی تئاتر داریم که با هنرجویان آموزشگاه‌های تئاتری به بیش از ۱۰ هزار تئاتری جوان می‌رسد که در تماشاخانه‌های خصوصی فعال شده‌اند و یا به دنبال موقعیتی برای فعالیت هستند. این حجم از هنرمندان نیازمند سیاستگذاری فرهنگی است که در ۴۳ دوره گذشته برایشان فکری نشده است و همین حضور یک هفته‌ای جشنواره‌ می‌تواند محفلی میان‌فرهنگی بسازد.

خاکی‌نژاد با اشاره به مشکلات گوناگون تئاتر گفت: حرف نگفته و کار نکرده در جشنواره و تئاتر کشور بسیار است که جملگی به دلیل سوءمدیریت و مشاوران غیرتئاتری است اما به چند نکته مهم در این باره اشاره می‌کنم؛ آماری که از تعداد دانشکده‌ و دانشجویان و هنرجویان تئاتر ارائه کردم و تعداد حدود ۱۰۰ نمایشی که هر شب در تهران اجرا می‌شود، بسیار واضح اشاره می‌کند که نیازمند چندین جشنواره رقابتی برای حمایت و هدایت این جمعیت هستیم که بهترین مرکز آن هم کانون تئاتر دانشگاهی، صنف و بخش رقابتی تماشاخانه خصوصی است که اداره هنرهای نمایشی از هر سه دوری کرده است.

او افزود: بخش به‌علاوه فجر باید در جدول اصلی و به عنوان بخشی اصلی و با کمک‌هزینه و داوری و حمایت و سیاستگذاری اصلی شکل بگیرد و به آن همچون بخش جنبی نگاه نشود.
این کارگردان با تاکید بر ضرورت شکل‌گیری کمپانی‌های نمایش ادامه داد: برای ساماندهی تئاتر خصوصی و گروه‌ها و افزایش کیفی آثار برخی سالن‌ها که فقط تجارت را پیشه کرده‌اند، باید کمپانی‌های خصوصی در تماشاخانه‌ها برای حمایت و برنامه‌ریزی گروه‌های ثابت ایجاد شود و آرام آرام تئاتر کیفی جایگزین تئاتر تجاری بی‌کیفیت شود؛ به شرطی که گروه‌ها زیرمجموعه کمپانی‌های تماشاخانه ثبت شوند و از حمایت مادی و غیرمادی و محل تمرین و کمک‌هزینه برخوردار باشند.

خاکی نژاد در پایان گفت: سخن در حوزه‌ سیاستگذاری و مدیریت بسیار است و کار یکی دو سال هم نیست اما اگر همین چند مورد، اجرایی شود بی‌شک تا سال آینده، بخش به‌علاوه فجر پربارترین بخش خواهد شد، البته اگر همتی باشد و اگر همتی نباشد، با سقوط روزافزون کیفیت و محتوا و مدیریت تئاتر و افزایش آتراکسیون و تئاتر تجاری روبه‌رو خواهیم بود.

بخش بعلاوه فجر در حاشیه چهل‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوم تا دهم بهمن به دبیری داود نامور برگزار شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha