به گزارش ایسنا، محمد امین توکلی زاده با حضور در صحن علنی شورای شهر تهران در مورد اقدامات سازمان خدمات اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: زمانی که ما به شهرداری تهران آمدیم به دلیل رهاشدگی موضوع تعداد معتادان از ۱۰ هزار به ۲۵ هزار نفر رسیده بود و نیازمند تغییر رویکرد در مواجهه با این افراد بودیم.
وی با بیان اینکه از نقطه مشکل به نقطه بحرانی در مورد آسیبهای اجتماعی در تهران رسیده بودیم و دیگر از پاتوق معتادان به تجمعات آنها رسیده بودیم که دیگر واهمهای هم نداشتند، تصریح کرد: از ابتدای کار همت کردیم تا موانع را از پیش روبرداریم و رئیسجمهور شهید، قرارگاه اجتماعی را تدارک دیدند و برای شهرداری تهران نیز وظیفه ایجاد ۵۰۰۰ تخت برای معتادان در نظر گرفته شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که دستگاهها به تنهایی قادر به حل مشکل نبوده و باید همه در کنار هم قرار گیرند و با نگاه قرارگاهی و همدلی از بحران عبور کنیم.
معاون شهردار تهران با بیان اینکه قرارگاه اجتماعی با حضور ۱۴ دستگاه و برگزاری ۳۸ جلسه و ۳۸۰ مصوبه تشکیل شد و ادامه دارد، گفت: مهمترین موانع ما در این زمینه، زیرساخت بود و مطالعاتی که انجام می دادیم در مورد معتادان متجاهر بود. برای ماده ۱۶ باید ضوابطی شکل میگرفت و برای اولین بار ۱۱ مرکز ماده ۱۶ با ۸۷۰۰ تخت راهاندازی کردیم.
توکلی زاده با بیان اینکه مراکز عمومی برای پذیرش معتادان با شرایط خاص و زخم باز وجود نداشت، یادآور شد: این درحالیست که این افراد باید در مراکز تخصصی پذیرش شوند و قابل جذب در مراکز عمومی نیستند و نیاز به مراکز و خدمات ویژه دارند.
امروز هیچ فرد منع پذیرش در تهران نداریم
وی با اعلام اینکه افراد زیر ۱۶ سال و بالای ۶۵ سال نیز در مراکز ما پذیرفته شدند، تصریح کرد: از سازمان بهزیستی و دیگر نهادها کمک گرفتیم و جلسات تخصصی را بین مددکاران، کارشناسان و مراکز تخصصی برگزار کردیم و در نهایت به یک مرکز تخصصی و مراکز جامع دست پیدا کردیم و امروز هیچ فرد منع پذیرش در تهران نداریم و تمام ابعاد آسیب در این مراکز پذیرفته میشود.
افزایش تا ۴۰ درصدی خروج معتادان از چرخه درمان
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اصلاح فرآیندها در این راستا، خاطرنشان کرد: خروج از چرخه درمان بسیار پایین و در حد سه تا چهار درصد بود. ۹ مرحله در فرایندهای جدید تعریف شد و در برخی مراکز، خروج از چرخه درمان به بیش از ۲۰ یا ۴۰ درصد افزایش یافت.
توکلی زاده با بیان اینکه ما در مورد آسیب دیدگان گزینشی رفتار نمیکنیم، گفت: در قرارگاه اجتماعی سه ضلع را پوشش میدهیم که یک ضلع شهرداری تهران است که همه مدیران شهری در کنار یکدیگر جمع شدند تا فرایندهای جدید برای روبرو شدن با آسیبهای اجتماعی تهران را بررسی کنند و شهرداری در درون خود باید منسجم باشد و ضلع دوم زنجیره نهادهای بیرونی موثر در کاهش آسیبهاست که ۱۴ دستگاه زنجیره همکاری را شکل دادند و همه پای کار بودند و قریب به ۳۸۰ مصوبه داشتیم که تا حدود ۸۰ درصد عملیاتی شد و جز با همکاری همه دستگاهها محقق نمیشد.
وی با اشاره به تفویض اختیار به شهردار تهران در حوزه آسیبهای اجتماعی و با تأکید بر ایجاد مرکز پایش، افزود: ضلع سوم قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران مردم هستند و بسیاری از گروههای مردمی به قرارگاه کمک میکنند.
توکلی زاده اصلاح دره فرحزاد را از برکات قرارگاه اجتماعی عنوان کرد و گفت: در دره فرحزاد ۱۲۰۰ معتاد ساکن بودند و سالها به عنوان نقطه و منطقه بحرانی از آن یاد میشد و حتی به زیست بوم آسیب تبدیل شده بود. ما ادعای رفع کامل آسیب نداریم اما الان شرایط بهگونهای شده که قابل کنترل است.
وی با بیان اینکه هشت هزار تُن زباله در این دره جمعآوری شد و ۱۶ پلاک قرمز تخریب شد و بارها دادستان به روددره آمد و حکم صادر کرد، افزود: چند شب گذشته، مناطق وسیعی از مکانهای پر آسیب را تا صبح بازدید کردیم اما نهایتا ۱۵ نفر آسیب دیده را جذب کردیم.
معاون شهردار تهران در مورد موضوع کودکان کار در پایتخت نیز علت به سرانجام نرسیدن ۳۲ طرح قبلی ساماندهی کودکان کار را بررسی کردیم، گفت: قوه قضاییه کرسی خوبی برای کودکان کار ایجاد کرد و به این نتیجه رسیدیم وقتی کودک جذب میشود به مراکز منتقل نکنیم چراکه مراکز هم آسیبهایی داشت و کودکان از هم آموزش میگرفتند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که کودکان به خانوادهها برگردانده شوند و برای خانوادهها برنامههای متعدد داشته باشیم و قریب به ۷۰۰۰ کودک کار و خیابان را تحت پوشش در ۴۰ مدرسه پویاشهر قرار دادیم و از این میان فراجا و قوه قضاییه هم وارد شده و با باندها برخورد شد.
وی با بیان اینکه برخی از این آسیبها به اتباع برمیگردد که اداره کل اتباع نیز عملکرد خوبی در این زمینه داشته است، گفت: شهرداری تهران پای کار آسیبهای اجتماعی است.
به گزارش ایسنا، اعضای شورای شهر تهران بعد از استماع گزارش معاون شهردار تهران به بیان نظرات خود پرداختند که زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر بیان کرد: بررسی گزارش عملکرد سازمان رفاه، خدمات اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری، نشاندهنده تلاشهای ارزشمند و دستاوردهای قابل توجه این مجموعه بهویژه موفقیت چشمگیر در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر و ایجاد ظرفیت ۸ هزار نفری در مراکز ماده ۱۶، همراه با پذیرش مسئولیت گروههای خاص و پرچالش مانند معتادان دارای زخم باز و افراد بالای ۶۰ سال، نشان از عزم جدی و رویکرد مسئولانه این سازمان در مواجهه با پیچیدهترین معضلات اجتماعی شهر دارد و این دستاوردها که منجر به پاکسازی قابل توجه چهره شهر و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان شده، شایسته تقدیر است، سوالات تخصصی را در این حوزه مطرح کرد.
وی کارآفرینی و اشتغال پایدار را حلقه نهایی زنجیره توانمندسازی مددجویان دانست که میتواند تضمینکننده خروج پایدار آنها از چرخه آسیب باشد.
این عضو شورای شهر تهران با طرح چند سوال تصریح کرد: در طول این سه و نیم سال، مدل عملیاتی کارآفرینی سازمان چه مراحل تکاملی را طی کرده است؟ و چه تعداد از مددجویان توانستهاند به اشتغال پایدار دست یابند و سازوکار پایش موفقیت این افراد چگونه طراحی شده است؟
شمس احسان با اشاره به اینکه تمامیت کارآفرینی در سال جاری با بودجه مطلوبی که برای آن تصویب شده است، عملاً راکد بوده و عدم التزام به ترتیبات تقنینی شورای شهر موجب شده است که این تکه مهم از پازل توانمندسازی گروههای در معرض خطر و آسیبدیده ناقص شده است، خاطرنشان کرد: در برخی از یاورشهرها مراکز مهارت آموزی ایجاد شده اما مراکز مهارت آموزی با کارآفرینی متفاوت است و ما برای سال جاری ۹۰ میلیارد ردیف اعتباری گذاشتیم که این رقم تا امروز هزینه کرد نشده است.
وی ساماندهی معتادان متجاهر را یکی از پیچیدهترین و چندوجهیترین مسائل شهری دانست که نیازمند رویکردی علمی و نظاممند است و گفت: با توجه به موفقیتهای اولیه در ایجاد ظرفیت ۸ هزار نفری و پاکسازی نسبی چهره شهر، اکنون چه برنامهای برای پایدارسازی این دستاوردها وجود دارد؟ و چگونه میتوان از عدم بازگشت افراد به چرخه اعتیاد اطمینان حاصل کرد و آیا مطالعهای در خصوص نرخ بازگشت و علل آن انجام شده است؟
عضو شورای شهر در ادامه با بیان اینکه جامعهپذیری بهبودیافتگان، مرحلهای حساس و سرنوشتساز در فرآیند بازتوانی است ، تصریح کرد: رویکرد ما طرد اجتماعی نیست؛ بلکه ادغام اجتماعی است. یعنی گروههای هدف بتوانند به مرور زمان در چرخه خانواده و جامعه مورد پذیرش باشند که نیازمند برنامهای دقیق و همهجانبه است. در این راستا، سازمان خدمات اجتماعی چه ساز وکارهایی برای حمایت از بهبودیافتگان در مسیر بازگشت به زندگی عادی طراحی کرده است؟
وی افزود: مدل جامعهپذیری چگونه به مسائل حیاتی مانند پذیرش اجتماعی، اشتغال پایدار، حمایت خانوادگی و پیشگیری از عودت میپردازد و چه شاخصهایی برای سنجش موفقیت این مدل تعریف شده است؟ با توجه به الزام تدوین مدل یکپارچه توسعه مشارکت عمومی، چه سازوکاری برای اتصال و همافزایی بین خدمات سازمان از طریق مشارکتهای مردمی طراحی شده است؟
شمس احسان همچنین با طرح این سوال که نقشه راه عملیاتی برای تحقق این یکپارچگی چیست و تاکنون چه گامهای عملی در این مسیر برداشته شده است؟ افزود: اینکه ما آزادسازی زندانیان و تأمین جهیزیه میکنیم یک اقدام است اما اینها باید در یک مدل یکپارچه نوشتار شود.
به گفته این عضو شورای شهر تهران توانمند سازی کودکان کار نیازمند یک رویکرد چند وجهی شامل آموزش، مهارت آموزی، حمایت خانوادگی و پشتیبانی اجتماعی است.
رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران پشتیبانی علمی از برنامههای اجرایی را ضرورتی انکارناپذیر در حوزه آسیبهای اجتماعی دانست و خواستار ارائه توضیحاتی در خصوص هیئت اندیشهورز علمی سازمان خدمات اجتماعی شد و افزود: شناخت دقیق وضعیت موجود و چالشهای پیش رو، پیشنیاز هرگونه برنامهریزی راهبردی است. در این راستا، چه مطالعات آسیبشناسی جامعی در سطح سازمان انجام شده است؟
وی در ادامه با بیان اینکه سنجش اثربخشی برنامهها، تنها راه اطمینان از درستی مسیر طی شده است، گفت: در این زمینه، چه مطالعات و ارزیابیهای علمی برای سنجش اثربخشی مدلها و برنامههای سازمان انجام شده است؟
شمس احسان با بیان اینکه پیوستگی خدمات و اتصال حلقههای مختلف خدمترسانی، کلید موفقیت در حوزه آسیبهای اجتماعی است، گفت: چه مکانیزمهایی برای اتصال و همافزایی بین مراحل مختلف خدمترسانی طراحی شده و چگونه از عدم گسست در این زنجیره اطمینان حاصل میشود؟
همچنین ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران در واکنش به گزارش توکلیزاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: ما در سطح شهر حداقل در طول روز معتاد متجاهر کمتری داریم و هم تعداد کودکان کار کم شده است. شهرداری بلافاصله بعد از گزارش مردم آنها را جمع میکند اما به سرعت باز میگردند. باید برای چرخه بازگشت این افراد فکری کرد. اما مردم مثلا در محله اتابک و مینایی گلایه داشتند که شبها معتادان حضور پرقدرت دارند، بازاری دارند به نام شیطان که تحت تسلط این افراد است. به اضافه اینکه بعضی از سازمانهای مردم نهاد شکایتهایی را مطرح کردند که نه تنها شهرداری همراهی نمیکند؛ بلکه امکاناتی که در گذشته در اختیار آنها میگذاشته مثل یک ساختمان را پس گرفته است و درخواست داشتند که شهرداری به کمک آنها بیاید.
به گزارش ایسنا، در ادامه پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با بیان اینکه دستگاه قضا به صورت میدانی شاهد اقدامات است، اظهار کرد: همکاری دستگاه قضا نسبت به گذشته بسیار جدی تر شده و این اقدام قرارگاهی باعث میشود که دستگاهها مشغول به کار شدهاند و این همه تلاش حیف است که به نتیجه نرسد و ابتر بماند. گروه های جهادی شاید عملکرد و خروجی بهتری از ما در این زمینه داشته باشند.
انتهای پیام
نظرات