سیدمحمد تقوی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: حدود ۱۲ سال از عمر دستگاه بلیط الکترونیک (AFC) و (AVL) که بر روی اتوبوسها نصب است، میگذرد و با توجه به فرسودگی و عدم تأمین قطعات، نیاز به نوسازی و تغییر دارد که در همین راستا به مدت دو سال است پیگیر خرید دستگاههای هوشمند از طریق مناقصه هستیم.
وی افزود: برای تأمین این دستگاهها چهار ماه پیش با توجه به مناقصهای که برگزار شد شرکتی از مشهد برنده مناقصه شد که هماکنون در حال انجام روند فعالسازی سامانه هوشمند است.
تقوی گفت: با فعالسازی سامانه هوشمند پرداخت کرایه اتوبوس شهروند کارت نیز قابل استفاده خواهد بود و ۱۰ باجه شارژ شهروند کارت در سطح شهر فعالیت خواهند کرد اما هدف اصلی این است با فعالسازی سامانه هوشمند برای پرداخت کرایه اتوبوس از کارت بانکی استفاده شود.
وی گفت: سیستم پرداخت الکترونیک با امکان پرداخت کرایه اتوبوس و روشهای شارژ داخل خودرو شامل پرداخت با تلفن همراه از طریق QR Code و NFC برای شهروندان متصل به حساب شهروندی و پرداخت با QR Code تک سفره یا با مبلغ دلخواه جهت شهروندان غیرمتصل به حساب شهروندی جهت مسافرین فاقد حساب شهروندی فعال و به منظور سهولت در امر پرداخت کرایه را برای شهروندان و مسافران فراهم میکند.
این مسئول بیان کرد: همشهریان برای استفاده از پرداخت هوشمند کرایه باید از طریق کارتخوان فروشگاهها، اپلیکشین و یا دستگاههای بانکی بر روی کارت بانکی خود کیف پول ایجاد کنند و بدون نیاز به ثبت مبلغ و رمز، کرایه خود را به راحتی پرداحت کنند. با فعالسازی این روش شهروندان میتوانند با استفاده از اپلیکیشن هوشمند از زمان حاضر شدن اتوبوس در ایستگاه نیز مطلع شوند.
وی خاطرنشان کرد: هماکنون در استان قزوین ۱۷۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد و این سامانه هوشمند برای تمامی خطوط و اتوبوسها فعال خواهد شد، اجرای آزمایشی سامانه هوشمند پرداخت الکترونیک کرایه اتوبوس در قزوین از ابتدای سال آینده آغاز به کار خواهد کرد.
تقوی در پایان بیان کرد: برای راهاندازی سامانه هوشمند پرداخت الکترونیک کرایه توبوس ۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است؛ همچنین پیشبینی شده است در سال آینده ۴۰ دستگاه اتوبوس به حمل و نقل عمومی استان قزوین افزوده شود.
انتهای پیام
نظرات