• شنبه / ۱۹ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 1403081913886
  • خبرنگار : 71974

اساتید مهم‌ترین قطب اثرگذار در دانشگاه هستند

اساتید مهم‌ترین قطب اثرگذار در دانشگاه هستند

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: استادان مهم‌ترین قطب اثرگذار در باز تعریف دانشگاه هستند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست استادان همیار فرهنگ دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس با حضور فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در واحد شیراز برگزار شد.

جهان بین در این نشست با اشاره به وظایف اساتید و با تأکید بر نقش و جایگاه اساتید همیار فرهنگ گفت: تربیت و ظرایف آن را فقط در محضر استاد می‌شود فرا گرفت  و اگر به این بُعد در دانشگاه توجه نشود، آرام آرام آموزش‌های غیر رسمی جای آموزش‌های رسمی را خواهد گرفت.

 معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: محبت از طریق هوش مصنوعی قابل انتقال نیست و دمیدن کرامت و شأن انسانی در نسل جوان باید به واسطه تعلیم و تربیت بلافصل انسانی، یعنی از طریق استاد به شاگرد صورت پذیرد.

وی با اشاره به رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: تعلیم و تربیت مهارتی که عبور از حافظه محوری به یادگیری عمیق و کاربردی است و توانایی حل مسائل جدید با استفاده از داشته‌های موجود را به دانشجویان می‌آموزد، باعث تغییر ذهن نقلی به ذهن تحلیلی خواهد شد که این همان مهارت حل مسئله است که در رویکرد جدید دانشگاه با توسعه بحث مهارت آموزی به آن پرداخته‌ایم.

جهان بین تعلیم و تربیت اجتماعی را از دیگر نکات قابل تأمل در این بحث برشمرد و افزود: بر اساس نظریه درهم تنیدگی که اخیراً در دنیا مطرح شده و برای همه عوامل مختلف از جمله عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و...  جایگاه و وزن خاصی قائل است، می‌توان دیدگاه تعلیم و تربیت اجتماعی را با این نظریه تطابق داد، زیرا این نوع پیچیدگی‌های مطرح شده در نظریه‌ در هم تنیدگی و آموختن آن باید زیر دست استاد صورت پذیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر وجود تفاوت بین مدیریت فرهنگی و مدیریت فرهنگ گفت: مدیریت فرهنگی عبارت از مدیریت امور فرهنگی جامعه است، اما مدیریت فرهنگ، مدیریت عوامل موثر بر فرهنگ است، بر این اساس فرهنگ را نمی‌توان بدون توجه به اقتصاد یا سیاست تصحیح کرد.

وی نهاد دانشگاه را نهادی برای تعلیم و تربیت جامعه نامید و توضیح داد: تعلیم و تربیت جامعه جز با محوریت و نقش آفرینی استاد نمی‌تواند اتفاق بیافتد، یا به عبارتی تربیت از درون تعلیم می‌گذرد، لذا هر طرحی که بین تربیت و تعلیم فاصله بیاندازد یا به عبارت دیگر فرهنگ را از آموزش جدا کند، این طرح حتماً عقیم خواهد ماند.

جهان بین با تاکید بر نیاز به باز تعریف دانشگاه، اظهار کرد: نیاز به بازتعریف دانشگاه آنگاه مشهود است که بدانیم در این باز تعریف کنشگر اصلی، نهادهای دانشجویی و فعالیت‌های عمومی فرهنگی رایج در دانشگاه نخواهد بود، بلکه مهم‌ترین قطب اثرگذار در باز تعریف دانشگاه؛ استاد خواهد بود،. لذا مدیریت دانشگاه باید به نقش آفرینی استاد کمک شایانی کند.

در ادامه این نشست استادان به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha