• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۲۰:۰۵
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403080604491
  • خبرنگار : 71461

ماجرای تاریخ ایران در بلغارستان!

ماجرای تاریخ ایران در بلغارستان!

کارگاه معرفی کتاب و داستان نویسی تاریخی و روایی با حضور اسوتان کولف (نویسنده مجموعه چند جلدی تاریخ ایران، جلد اول و دوم، کورش کبیر) و هخامنشیان و ناشر این اثر در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در ابتدای این کارگاه فرهنگی و آموزشی، مسعود احمدی رایزن فرهنگی کشورمان این برنامه را ابتکاری برای گردهم آمدن اهالی کتاب دور یکدیگر دانست و گفت: یکی از مشکلات اصلی جهان امروز دوری از کتاب و نگارش است.

وی افزود: دنیای معاصر که غرق در دیجیتالیسم و فضاهای مجازی شده است، امروز بیشتر از قبل به بازگشت به هویت کتبی و تأمل و نگارش نیاز دارد و کتاب همدم همیشگی انسان گم شده امروز باید باشد.

احمدی با تجلیل از اسوتان کولف که کار نگارش مجموعه چند جلدی تاریخ ایران باستان به زبان بلغاری و به روایت داستان را شروع کرده است، گفت: این کتاب به زیبایی به مسائل دنیای باستان و باشکوه هخامنشی به شیوه داستانی ورود کرده است و همین باعث می‌شود که خواندن آن برای خواننده جذابیت بیشتری داشته باشد.

وی تصریح کرد: نویسنده این اثر با استفاده از تکنیک تلفیق تاریخ و روایت و حکایت تلاش کرده است تا اتفاقات تاریخی این دوره مهم جهان در ایران را خوشایند مخاطب عمومی ارائه و عرضه کند و در این کار موفق بوده است.

احمدی خاطرنشان کرد: رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صوفیه آمادگی دارد تا کارگاه‌های نویسندگی و کتاب را به صورت منظم و برای علاقه‌مندان ایرانی و بلغاری برپا کند.

رایزن فرهنگی کشورمان با ارائه نقشه‌های متعدد از ایران فرهنگی و ایران تاریخی و جغرافیایی تأکید کرد که فرهنگ ایرانی از شرق دور تا اروپا امتداد داشته و دارد و در تمام نقشه‌های دوران باستان و بعد از آن جنوب جغرافیایی ایران به نام خلیج فارس ثبت شده و شمال آن تا جنوب سیبری امتداد داشته است.

وی با استناد به لوح فرمان کوروش گفت: این لوح فرمان، به عنوان اولین دستورنامه حقوق بشر جهان شناخته می‌شود و در زمانی که در تمام دنیا خون و خونریزی افتخار بود، ایرانیان به صلح و محبت و دوستی و آزادی و دوری از برده داری افتخار می‌کردند و این ایرانیان بودند که هم آزاد زندگی می‌کردند و هم بسایر از اقوام در اسارت را آزاد کردند، از جمله یهودیان را که آزادیشان از بابل و بین النهرین را مدیون ایرانیان بوده و هستند.

تمدن ایران زمین به مخاطبان نوجوان و جوان غربی معرفی شود

در ادامه، اسوتان کولف نویسنده کتاب چند جلدی تاریخ داستانی ایران، کورش کبیر تأکید کرد: این مجموعه دو جلدی در ۱۳۰۰ صفحه، آغاز یک مجموعه سیزده جلدی از رمان تاریخی روایی ایران باستان است. ایران مجموعه بی‌نظیری از گنجینه‌های معنوی تمدنی بشری است و دنیای امروز مدیون تمدن ایران است و باید این تمدن را هرچه بیشتر به مخاطبان نوجوان و جوان غربی معرفی کرد.

کولف با اشاره به اینکه شغل رسمی وی به عنوان قاضی از نویسندگی فاصله دارد، گفت: ابتدا تلاش داشته است تا با یک مجموعه تاریخی دیگر کارش را آغاز کند، لیکن درحین تحقیق با تاریخ شگفت انگیز ایران مواجه شده و تصمیم قطعی می‌گیرد تا درباره ایران بنویسد و درباره تمدن ایرانی کار داستانی انجام دهد.

نویسنده کتاب تاریخ روایی و داستانی ایران با اشاره به سختی‌های فهم آثار تاریخی گفت: یکی از راه‌های جذاب کردن تاریخ برای مخاطبان عمومی به داستان کشیدن آنهاست و برای به داستان کشیده شدن آنها باید تسلط کافی به حوادث تاریخی داشت.

به باور کولف، اثری در داستان نویسی جذاب می‌شود که خط دراماتیک مستمر و اخلاقمند اما با فراز و فرودی را دنبال کند.

پتیو حاجیف محقق و مورخ بلغاری نیز در سخنانی، با تاکید بر اهمیت رویکرد به تاریخ و تاریخ نویسی اثر داستانی و تاریخی «کولف» را نقطه عطفی در تاریخ معاصر داستان نویسی بلغار دانست و از کولف به عنوان اثری مشابه آثار نویسنده معروف ژول ورن یاد کرد که قرن‌ها به جا مانده است.

وی همچنین، بیان کرد: این اثر در نهایت سیزده جلدی می‌تواند زمینه تولید یک مجموعه نمایشی فاخر در زمینه تاریخ ایران باستان را فراهم کند و از هم اکنون برخی از فیلمسازان بزرگ جهان در جریان تولید این متن بزرگ قرار گرفته و بررسی‌های خود را برای امکان به تصویر کشیدن آن آغاز کرده‌اند.

اسنژانا تودوروا رییس اتحادیه خبرنگاران بلغارستان، ابتکار عمل رایزنی فرهنگی کشورمان در بخش‌های تمدنی را ستود و ابراز امیدواری کرد این جریان سازی‌های فرهنگی بتواند در مقابل هجوم اخبار نادرست رسانه‌ای نسبت به تمدن عظیم و کهن ایرانی اسلامی موثر و تاثیر گذار باشد.

در پایان برنامه، پرسش و پاسخ با حضور نویسنده کتاب و حاضران در مراسم اجرا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha