• یکشنبه / ۶ آبان ۱۴۰۳ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1403080603865
  • خبرنگار : 50975

آیا شپش قابل انتقال است؟

آیا شپش قابل انتقال است؟

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: انتقال مستقیم به معنای این است که اگر دانش‌آموزان در کنار هم و در فاصله کم بنشینند چون تماس بسیار نزدیک است شپش از فرد آلوده به فردی که آلوده نیست به راحتی منتقل می‌شود.

فخرالدین اسدی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه وضعیت بهداشتی، اقتصادی و اجتماعی تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی به پدیکلوز یا شپش سر دارد، اظهار کرد: این انگل همچنان گستردگی جهانی دارد، به عبارتی شپش، مختص جامعه و یا طبقه خاصی نیست و ممکن است همه اقشار جامعه درگیر آن شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه تمام افراد جامعه به خصوص کودکان در فصول سرد سال ممکن است درگیر شپش شوند، افزود: شیوع این انگل در کودکان به ویژه دختران بیش‌تر است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که همه ساله بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و درمان منعقد می‌شود،گفت: هر ساله بخشنامه‌ای به آموزش و پرورش ارسال می‌شود که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و کارشناسان مراکز بهداشت و مراقبان سلامت، دانش‌آموزان معاینه می‌شوند.

پدیکلوز در سه فصل پاییز، زمستان و بهار شیوع بیشتری دارد

اسدی با بیان اینکه معاینات در طول سال تحصیلی انجام می‌شود،بیان کرد: پدیکلوز در سه فصل پاییز، زمستان و بهار شیوع بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه میزبان این انگل، سر خود انسان است، گفت: شپش لابه‌لای موها، تخم‌گذاری می‌کند و تخم شپش یا رشک به ساقه مو یعنی همان محلی که فولیکول مو بیرون می‌آید متصل شده و می‌تواند تمامی نواحی سر را درگیر کند اما اولین محلی که درگیر می‌کند اصولا پشت گوش و ناحیه پس سر است زیرا عروق خونی بیشتری دارد و در مواقعی که آلودگی بسیار زیاد باشد می‌تواند کل موها را درگیر کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه همه مدارس شهری و روستایی شامل این غربالگری می‌شوند، گفت: دانش‌آموزان هر سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم معاینه می‌شوند، البته اولویت با مدارس دخترانه و شبانه‌روزی است.

وی با اشاره به اینکه مجریان طرح غربالگری پدیکلوز در مدارس مراقبین سلامت هستند، افزود: در مدارس روستایی که مراقب سلامت وجود ندارد، بررسی به عهده بهورزهای خانه بهداشت و کارشناسان مراکز درمانی است.

اسدی با بیان اینکه اگر دانش‌آموزی مبتلا باشد به صورت محرمانه تنها مدیر مدرسه، مراقب سلامت و خانواده فرد اطلاع پیدا می‌کنند، تصریح کرد: دانش‌آموز مبتلا به مراکز بهداشتی، درمانی ارجاع داده و کارشناسان آن مراکز شامپوی مخصوص شپش در اختیار خانواده قرار می‌دهند چراکه ممکن است سایر اعضای خانواده نیز درگیر شده باشند.

وی با اشاره به اینکه رعایت نکات خاصی برای دانش‌آموزان ضروری است، گفت: لازم است افراد لباس و وسایل شخصی مخصوصا در سالن ورزشی و اردوهای دانش‌آموزی از ملحفه و حوله و وسایل شخصی استفاده کرده و نظافت شخصی و عمومی را رعایت کنند.

آیا شپش قابل انتقال است؟

راه‌های انتقال شپش کدام است؟

اسدی با بیان اینکه نمی‌توان دانش‌آموز مبتلا را از آمدن به مدرسه منع کرد، گفت: تنها باید نکات بهداشتی مهم را رعایت کند تا این انگل به دیگران سرایت پیدا نکند.

وی در خصوص راه‌های انتقال شپش در مدارس افزود: انتقال مستقیم به معنای این است که اگر دانش‌آموزان در کنار هم و در فاصله کم بنشینند چون تماس بسیار نزدیک است شپش از فرد آلوده به فردی که آلوده نیست به راحتی منتقل می‌شود و این آلودگی هیچ ارتباطی به طبقه اجتماعی افراد ندارد، اما در تماس غیر مستقیم به طور مثال روسری یا مقنعه، گل سر، کش مو و یا هر چیزی که به سر مربوط می‌شود حتی شال گردن و یا کلاه اگر آلوده باشد و در کنار وسایل فردی که آلوده نیست باشد شپش می‌تواند انتقال پیدا کند، حتی اگر وسایل یکدیگر را استفاده نکنند همواره قابل انتقال است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha