• چهارشنبه / ۲ آبان ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1403080201385
  • خبرنگار : 50657

/روایت غزه/

معرفی کتاب «اختراع قوم یهود» روایتی از خودکامگی، خودبرتربینی و جعل تاریخ

معرفی کتاب «اختراع قوم یهود» روایتی از خودکامگی، خودبرتربینی و جعل تاریخ

ایسنا/قزوین در تعریف ابتدایی کشور آمده است، محدوده جغرافیایی که ملتی در آن زندگی می‌کند؛ حتی اگر به همین تعریف یک خطی بسنده کنیم متوجه می‌شویم که اسرائیل همین یک جمله هم نیست.

به گزارش ایسنا، گاهی مطالعه به ما کمک می‌کند که یک داستان نیمه شنیده را با جزئیات درک کنیم و بدانیم آنچه از گوشه و کنار می‌شنویم دقیقاً درباره چیست.

در خصوص شکل‌گیری رژیم صهیونیستی در بسیاری از کتب و اسناد تاریخی آمده است گروهی که به پشتوانه طرف پیروز در جنگ جهانی دوم محدوده سرزمینی را غصب کرده‌اند و سپس در آن اعلام حاکمیت و حکومت کردند، ارتشی به وجود آورده‌اند و سپس از مردمان قوم یهود در سراسر دنیا خواستند در این سرزمین گرد هم آیند تا ملت تشکیل دهند؛ یک روند غیرطبیعی نسبت به یک ساختار طبیعی، عقلانی، تاریخی و تکرار شونده دارند.

در کتاب «اختراع قوم یهود» با تکیه بر پژوهش‌های تاریخی بسیاری به این موضوع اشاره می‌شود که قوم یهود در تلاطم‌های مختلف تاریخی و در وقایع مختلف همواره مشغول جعل تاریخ یا تاریخ‌سازی بوده‌اند و «شلومو زند» نویسنده کتاب «اختراع قوم یهود» که یک یهودی ساکن تل‌آویو است تلاش کرده در این کتاب افسانه‌ها را از اصالت خود کنار بگذارد که کار بسیار شجاعانه‌ای در جامعه سنتی و خرافه‌زده یهودی است که حق سکونت خود در فلسطین را در کتب مقدس جست‌وجو می‌کند.

«این قوم پس از تبعید اجباری از سرزمینش، ایمان به آن را در سراسر آوارگی‌اش حفظ کرد و لحظه‌ای از دعا و امید برای بازگشت به سرزمین خود و بازیابی آزادی سیاسی‌اش در درون آن از پای ننشست.» این جمله و جملاتی شبیه آن در اعلامیه‌ تأسیس کشور اسرائیل کم نیستند و بازبینی و سنجش ادعاهایی که اسرائیلی‌ها بازگشت خود به اورشلیم را با آن‌ها توجیه می‌کنند احتیاج به جسارت زیادی دارد چراکه پشتیبانی جهانی از این ادعاها آن‌قدر محکم و خدشه‌ناپذیر است که شک کردن یک یهودی از دل تل‌آویو به آن‌ها، استقلال رأی بالایی لازم دارد اما شلومو زند در کتاب اختراع قوم یهود این جسارت را  داشته که بدون تعصب به ماجرا بپردازد.

خود برتربینی تاریخی به صهیونیست‌ها اجازه می‌دهد فراتر از رفتار انسانی را برای رسیدن به خواسته خود میسر و هموار ببینند. تفکر «اختراع قوم یهود» که دستاورد صهیونیسم است به تبعیض نژادی و رفتارهای ضد اقلیت‌های قومی و مذهبی می‌انجامد و روح قوانین اسرائیلی به جای هدف‌گذاری نسبت به خدمت به مردم در مرز خدمت به یهودیان (صرفاً یهودیادن دارای تفکر صهیونیستی) مانده است چنانکه نویسنده در این کتاب می‌گوید: «کشور [جعلی] اسرائیل تحت نفوذ برداشت خاص صهیونیسم از ملیّت، شصت سال پس از تأسیس، هنوز هم امتناع می‌کند از این‌که خود را یک جمهوری بداند که به شهروندانش خدمت می‌کند.»

اما آنچه در مطالعه کتاب «اختراع قوم یهود» کسب می‌کنیم این است که بیشتر یهودیان معاصر از سرزمین باستانی اسرائیل سرچشمه نگرفته‌اند. آن‌ها هرگز به عنوان یک «ملت- قوم» با ریشه‌ای مشترک وجود نداشته‌اند. بسیاری از جمعیت یهودی‌های امروزی جهان نوادگان گروه‌های اروپایی، روسی و آفریقایی هستند. برخلاف باور رایج، یهودیان اصلی ساکن اسرائیل پس از قیام «بارکوخبا» تبعید نشده بودند.

برای آنکه درک کنیم چرا می‌گوییم رژیم جعلی صهیونیستی، برای اینکه درک کنیم چرا این حکومت ضد بشری، آپارتاید و استعمارگر است بهتر است ریشه‌های اعتقادی و فکری این حکومت خودخوانده را بشناسیم. کتاب «اختراع قوم یهود» گرچه مقداری سخت‌فهم و گرچه مقداری سخت خوان است، اما به ما کمک می‌کند دشمن خود را بهتر بشناسیم و درک کنیم به عنوان یک انسان آزاده باید دقیقاً با چه چیزی مخالفت کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha