• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403080100604
  • خبرنگار : 71625

ببینید/ تلفیق تنبور و کوارتت زهی

ببینید/ تلفیق تنبور و کوارتت زهی

موزیک ویدیوی «بخشش» که به تازگی منتشر شده است، با ترکیب تنبور و کوارتت زهی، تجربه‌ای نو از تلفیق موسیقی ایرانی و غربی را ارائه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، آهنگ «بخشش» قطعه‌ای داستانی است که مراحل مختلفی از احساسات انسانی را به تصویر می‌کشد؛ از تنهایی و آغاز یک ماجرا، تا اوج هیجان، پایان ماجرا، و در نهایت، بخشش و رهایی. این قطعه، با ترکیب پیچیده‌ای از سازهای ایرانی و غربی، توانسته هارمونی موسیقی ایران و غرب را به نمایش بگذارد.

محمد قشقایی آهنگساز و تنظیم کننده این قطعه برای ساز تنبور و کوارتت زهی است. او تلاش کرده تا فضایی تازه از تلفیق‌های موسیقایی را تجربه کند.

قشقایی درباره تلفیق تنبور با کوارتت زهی (ویلن، ویولا و ویلنسل) می‌گوید: «تا کنون آثار کمی در تلفیق تنبور با سازهای غربی شنیده‌ایم، اما هدف من این است که هر نت و هر چندصدایی در این قطعه، قابل دفاع و توضیح باشد. این جدیت و نگرش جدید می‌تواند افق‌های تازه‌ای را در موسیقی تلفیقی ایرانی ایجاد کند.»

او همچنین افزود: «این اثر را به استاد علی قمصری تقدیم می‌کنم، چرا که از ایشان آموختم چگونه می‌توان چندصدایی‌هایی مختص به موسیقی ایرانی را در آثار آهنگسازی به کار گرفت.»

در این اثر، محمد حسین زهتابچی ویولا، نرگس رحمانی ویلن، علی سیل سپور ویلن و جهان عیدانی ویلنسل می‌نوازند. ضبط این اثر با همکاری استودیو سرنا انجام شده است.

آهنگ «بخشش» حرکتی برای آغاز مسیر محمد قشقایی است. این آهنگساز امید دارد که مسیر آثارش در موسیقی ایرانی به تحولی در استفاده از ساز تنبور در ترکیب با سازهای غربی منجر شود. او همچنین از این احتمال صحبت کرد که در آینده، سه‌گانه‌ای موسیقایی در ادامه همین خط داستانی مشابه منتشر کند و «بخشش» قطعه‌ اول سه‌گانه باشد.

برای کسانی که به دنبال کشف مرزهای نوین موسیقی ایرانی هستند، این اثر فرصتی ویژه است تا تجربه‌ای متفاوت از هنر ایرانی را بشنوند.

در این قسمت ویدیوی این قطعه را ببینید:

در این قسمت نسخه صوتی این قطعه را ببینید:

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha