• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 1403080100504
  • خبرنگار : 71404

افتتاح جشنواره تلویزیونی مستند با «اسپیکوه»

سوژه‌های طبیعی لرستان به این زودی‌ها تکراری نمی‌شوند

سوژه‌های طبیعی لرستان به این زودی‌ها تکراری نمی‌شوند

بهمن ابراهیمی، کارگردان مستند «اسپیکوه» گفت: لرستان سرزمین شگفتی‌های طبیعی است و بعید می‌دانم سوژه‌های آن به این زودی‌ها تکراری شوند؛ چراکه هر گوشه ‌ای از این استان سوژه‌هایی ناب و نپرداخته دارد. 

به گزارش ایسنا، بخش ملی هشتمین جشنواره تلویزیونی مستند از امروز سه‌شنبه، اول آبان ماه آغاز می‌شود و مستندهای راه‌یافته به بخش مسابقه روی آنتن شبکه مستند سیما می‌روند. 

امروز و برای افتتاحیه جشنواره تلویزیونی مستند، فیلم مستند «اسپیکوه» ساخته بهمن ابراهیمی روی آنتن شبکه مستند سیما می‌رود. این مستندساز که در چندین دوره این جشنواره حضور داشته، این بار جدیدترین اثر خود را روانه جشنواره تلویزیونی مستند کرده است. 

ابراهیمی درباره سوژه مستند جدید خود گفت: «اسپیکوه»، مستند بلند ۷۲ دقیقه‌ای در ژانر بوم نگار است که به جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و حیات وحش کوهستان اسپیکوه (سفیدکوه) در مرکز استان لرستان می‌پردازد. اصولا تولید مستندهایی که به سوژه‌های کلان محیط زیستی مانند کوهستان‌ها می‌پردازند دشوار و زمانبر است؛ هم از جهت گستردگی جغرافیایی و هم تعدد سوژه‌ها؛ به همین دلایل تولید این مستند حدود سه سال زمان برد. 

وی با اشاره به علاقه خود برای ساخت فیلم درباره لرستان خاطرنشان کرد: ساخت مستند پیرامون سوژه‌های بومی استان لرستان به دو دلیل برایم همواره اولیت داشته است؛ ابتدا بکر بودن، تازگی و زیبایی پدیده‌ها و در وهله دوم تعلق خاطر زادگاهی، که عامل بسیار موثریست. معتقدم لرستان سرزمین شگفتی‌های طبیعی است و بعید می‌دانم سوژه‌های طبیعی لرستان به این زودی‌ها تکراری شوند، چرا که هر گوشه ‌ای از این استان سوژه‌هایی ناب و نپرداخته دارد. 

این مستندساز بیان کرد: در طول تمام این سالیان فعلا فقط توانسته‌ام به ۵-۶ سوژه جغرافیایی آن بپردازم؛ علاوه براین، در حوزه اجتماعی، تاریخی، رسومات و دست‌ساخته‌های سنتی نیز چنین است و ظرفیت‌های گسترده بومی با قابلیت طرح ملی زیادی وجود دارد. از آواها و موسیقی محلی گرفته تا پرتره شخصیت‌های تاثیرگذار، موضوعات پیشاتاریخ و تاریخی لرستان. برهمین اساس این منطقه و جاذبه‌های آن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. 

ابراهیمی که تجربه ساخت مستندهای حیات وحش و محیط‌زیستی نیز دارد، اثر جدید خود را منظومه‌ای از این حوزه‌ها دانست و تاکید کرد: مستند اسپیکو حلقه‌ای از مستندهای زیست محیطی «شیرز»، «مهرابکوه»، «قاف لرستان»، «اشترانکوه»، «از وارک تا وارک» است که همگی سعی در معرفی جاذبه‌های طبیعی و زیست محیطی و حیات وحش و بطور کلی معرفی عمومی دستمایه‌های بومی جغرافیای کم نظیر لرستان را دارند.

ابراهیمی عوامل تولید این مستند را معرفی کرد و گفت: در تهیه این مستند، گذشته از حمایت و پیگیری مدیران و کارکنان محترم شبکه مستند، دوستان عزیز و گرانقدر بسیاری کمک کردند که بر بنده واجب است که از زحمات این عزیزان تشکر کنم. 

به گزارش ایسنا، عوامل مستند «اسپیکو» عبارتند از: راوی: روحان امامی، گوینده متن: پرهام دیباج، تدوین: داریوش ابراهیمی و مریم ساعدی، موسیقی: فرشاد سیفی، سبحان امرایی و علیرضا کاظمی، تصویر: وحید امرایی، صدابردار: علی خطیبی و همچنین اهای روستاهای باصفا و پر از مهر روستاهای چم تکله بسوم الشتر، منطقه قلایی، لعل آباد، شاهیوند و تشکن چگنی. 

مستند «اسپیکوه» امروز سه شنبه، ۱ آبان ماه ساعت ۲۱ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود و بازپخش های آن فردا چهارشنبه، ۲ آبان ساعت ۲۴ و پنجشنبه، ۳ آبان ساعت ۹ صبح خواهد بود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha