• سه‌شنبه / ۱ آبان ۱۴۰۳ / ۱۳:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403080100502
  • منبع : روابط عمومی برنامه

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی:

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: هنوز خیلی‌ها میراث فرهنگی را گنج، دفینه و زیرخاکی می‌دانند. حفاران قاچاق در حال زیرورو کردن گورها هستند، جوهرۀ میراثی کشور در حال نابودی است و کشورهای عربی بازارهای مرزی حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط‌عمومی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با حضور در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی، با کاظم موسوی بجنوردی، رئیس این مؤسسه دیدار کرد.

در این جلسه، محمدحسن سمسار ـ مشاور عالی بخش هنر و معماری ـ، عنایت‌الله مجیدی ـ رئیس کتابخانه ـ، محمد جعفری قنواتی ـ مدیر دانشنامۀ فرهنگ مردم ایران ـ، مریم همایونی افشار، مدیر و فریبا افتخار، معاون بخش هنر و معماری این مرکز و هم‌چنین ذات‌الله نیکزاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری حضور داشتند، موسوی بجنوردی از پیشینۀ کهن سرزمین ایران‌ و لزوم توسعه و تعمیق فعالیت‌های باستان‌شناسی برای واکاوی گذشتۀ پرافتخار وطن‌ سخن گفت و اظهار امیدواری کرد همکاری‌های مشترک پژوهشی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای نیل به این مهم صورت گیرد.

مصطفی ده‌پهلوان نیز باستان‌شناسی را دانش گسترده‌ای توصیف کرد و گفت: ٩٨ درصد علوم می‌تواند به دانش باستان‌شناسی کمک کند.

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

او در ادامه بیان کرد: متأسفانه سواد میراثی مردم خیلی‌ پایین است و هنوز هم خیلی‌ها میراث فرهنگی را گنج و دفینه و زیرخاکی می‌دانند، درصورتی‌که باستان‌شناسی بررسی تجربۀ زیستۀ نیاکان و کاربست آن در جامعۀ امروز است که اگر از آن استفاده می‌کردیم بحران آب و برخی مشکلات دیگر را نداشتیم. اما شوربختانه حفاران قاچاق در حال زیرورو کردن گورها هستند و از هزاران گوری که از گذشته تاکنون هم توسط باستان‌شناسان کاوش شده، بقایای زیستی آرشیوی چندانی نداریم. درحالی‌که این‌ها ذخایر کهن زیستی سرزمین‌مان هستند و این یعنی جوهرۀ میراثی کشور در حال نابودی است و کشورهای عربی شده‌اند بازارهای مرزی حراج آثار تاریخی ایران و تا میراث فرهنگی پشتوانۀ مردمی نداشته باشد نمی‌شود حفظش کرد.

ده‌پهلوان همچنین پیشنهاد کرد تفاهم‌نامه‌ای برای همکاری‌های مشترک تنظیم و کارگروهی میان پژوهشگران دو مؤسسه تشکیل شود.

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری سپس از کتابخانه، گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار، بخش هنر و معماری و بخش فرهنگ مردم بازدید کرد و رئیس مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی نسخه‌ای از کتاب «نیایشگاه‌های باستانی ایران جنوب‌غربی: محوطۀ مسجد سلیمان؛ از قرن هشتم ق. م. (مادها) تا قرن پنجم پ. م. (ساسانیان)» تألیف رومن گیرشمن و ترجمۀ اصغر کریمی از منشورات این مرکز را به او اهدا کرد.

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

کشورهای عربی بازار حراج آثار تاریخی ایران شده‌اند

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha