• دوشنبه / ۳۰ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: پرورش
  • کد خبر: 1403073022923
  • خبرنگار : 71269

به خودمان هم اهمیت بدهیم!

به خودمان هم اهمیت بدهیم!

فردی که تلاش می‌کند همه را راضی نگه دارد شاید از دید دیگران بسیار قابل اتکا، وفادار، با ملاحظه و ... به نظر برسد اما در درون ممکن است، دچار تصویر ذهنی منفی نسبت به خودش، سردرگم، مضطرب و تنها شود. چرا که این افراد وقتی به دیگران می‌رسند از مهربانی، قدرت بخشندگی و حتی قدرت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار می‌شوند اما نسبت به خود بسیار سخت‌گیر هستند و اهمیتی به احساسات خود نمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، شاید افراد زیادی را در اطرافتان دیده باشید یا خودتان از آن دسته افرادی باشید که برای دیگران بیشتر از خودتان ارزش قائل هستید. حسی که باعث می‌شود در همه حال نگران راضی نگه داشتن دیگران باشید. این درحالی است که رفتارهای این چنینی می‌تواند باعث آسیب به خودمان شود. بدون شک از خودگذشتگی‌های زیاد باعث می‌شود در بسیاری از مواقع احساسات، عواطف و خواسته‌های خود را برای راضی نگه داشتن دیگران، زیر پا بگذاریم.
شاید فردی که این کار را می‌کند، در بسیاری از مواقع متوجه آسیب‌های این رفتار برای خود نباشد. این در حالی است که این رفتارها به مرور زمان می‌تواند باعث فرسایش روحی و جسمی فرد شود. شاید زمانی متوجه این قضیه شود که دیگر دیر شده باشد. به قول معروف عمر رفته باز نمی‌گردد تا انسان بتواند جبران اشتباهات خود را کند. در این نوشتار سعی شده به اهمیت احترام و توجه به خود و راهکارهایی برای این قضیه بپردازیم، که در ادامه می‌خوانید:
 

چرا باید خودمان را دوست داشته باشیم؟

دوست داشتن خود یعنی این که به نیازهای خودمان اهمیت بیشتری بدهیم، این که نخواهیم برای جلب توجه دیگران همواره خود را به زحمت بیاندازیم. عاشق خود بودن، از جمله بهترین و مهم‌ترین کارهایی است که هر انسانی می‌تواند در حق خود انجام دهد. زمانی که با اعتماد به نفس عاشق خودمان می‌شویم، این باعث می‌شود که برای خودمان ارزش و احترام قائل شده و احساس مثبت و خوبی نسبت به خودمان داشته باشیم. همچنین کسی که خودش را دوست دارد، بهتر و راحت‌تر می‌تواند دیگران را هم دوست داشته باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که، احترام به خود را نباید با غرور و احساس برتری اشتباه بگیریم. احترام به خود بدون احترام به دیگران ممکن نیست. اگر مراقب خود باشیم به همه چیز در زندگی پاسخ مثبت نخواهیم داد و تکنیک نه گفتن را یاد خواهیم گرفت. از سوی دیگر این حس در درون فرد باعث می‌شود، تا او مراقبت بیشتری از خود کرده و خودش را با دیگران مقایسه نکند. همجنین با اعتماد به نفسی که دارد، نگران قضاوت دیگران درباره خودش نیست.

دکتر گرینبرگ از مشاوران خانواده درباره احترام به خود می‌گوید: " اگر لحظاتی را به خودتان اختصاص ندهید و فعالیت‌هایی این چنینی نداشته باشید، دچار روزمرگی، خستگی، مشکلات جسمی و بدنبال آن افسردگی خواهید شد.”

فردی که تلاش می‌کند همه را راضی نگه دارد شاید از دید دیگران بسیار قابل اتکا، وفادار، با ملاحظه و ... به نظر برسد اما در درون خود ممکن است، دچار تصویر ذهنی منفی نسبت به خودش، سردرگم، مضطرب و تنها شود. چرا که این افراد وقتی به دیگران می‌رسند از مهربانی، قدرت بخشندگی و حتی قدرت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار می‌شوند اما نسبت به خود بسیار سختگیر هستند و اهمیتی به احساسات خود نمی‌دهند.
 

کارهایی که به ما کمک می‌کنند تا احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم

مفهوم دوست داشتن خود می‌تواند برای هر انسانی متفاوت باشد، چرا که هر کسی از روش‌های متفاوتی برای دوست داشتن خود استفاده می‌کند. فهمیدن این که چگونه و از چه راه‌هایی می‌توانیم، خودمان را دوست داشته باشیم، بخش مهمی از سلامت روحی و روانی ما را تشکیل می‌دهد. اگر به قدری در کارهای روزمره مشغول باشیم که فرصت رسیدگی به خودمان را نداشته باشیم، ممکن است به روزمرگی بیافتیم، از این رو نیاز به انجام کارهایی داریم تا بتوانیم انرژی از دست رفته خود را دوباره بازیابی کنیم. به نظر می‌رسد انجام برخی از کارها می‌تواند احساس شادی بیشتری به ما داده تا بتوانیم خودمان را دوست داشته باشیم، که در ادامه به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

زمانی را به خودتان اختصاص دهید

برای مدتی خود را از کارهای روزمره و مشکلات زندگی رها کرده و بدون این که به چیز دیگری فکر کنید، به فعالیت‌های مورد علاقه تان بپردازید. این زمان فقط برای خود شماست تا از آن لذت ببرید. اگر درآن لحظه دوست دارید چای بنوشید این کار را انجام دهید یا اگر دوست دارید فیلم مورد علاقه‌تان را تماشا کنید، حتما این زمان را برای خود در نظر بگیرید. این کار باعث می‌شود که میزان اضطراب در شما کاهش پیدا کند.  فاصله گرفتن از هرج و مرج زندگی راهی عالی برای دوست داشتن و اهمیت دادن به خود است.

مراقب بدن خود باشید

 اگر بدنتان به شما این هشدار را می‌دهد که الان نیاز به استراحت دارید، این کار را در اولویت خود قرار دهید اگر هم در مکانی مثل محل کار خود هستید، می‌توانید برای این کار کمی تحرک و حرکات کششی داشته باشید. تغذیه سالمی داشته باشید و به ورزش اهمیت دهید.

اعتماد به نفس داشته باشید

از جمله بهترین کارها برای دوست داشتن خود، داشتن اعتماد به نفس است. دوست داشتن خود یعنی پذیرش خودتان به همین شکلی که هستید. از این رو احساساتتان را همانطور که هستند بپذیرید و سلامتی جسمی، عاطفی و ذهنی‌تان را در اولویت قرار بدهید. هر چه بیشتر روی این جنبه خود کار کنید، اعتماد به نفس بیشتری به دست خواهید آورد و هرچه اعتماد به نفس بیشتری به دست آورید، کمتر احتمال دارد که در مقابل مشکلات کوتاه بیایید.

خودتان را به خاطر اشتباهات‌تان سرزنش نکنید

اگر در اشتباهاتی که انجام دادید تأمل کنید این کار به شما کمک می‌کند تا خودتان را ببخشید و از اشتباهی که انجام دادید، عبور کرده و به جلو حرکت کنید. وقتی خودتان را با تمام اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید دوست بدارید، احساس ارزشمند بودن خواهید کرد. هر چند که رها کردن گذشته سخت است اما شما هرگز نمی‌توانید به عقب برگردید، فقط می‌توانید آنچه اتفاق افتاده را درک کرده و از آن به عنوان تجربه‌ای برای آینده استفاده کنید.

به خودتان سخت نگیرید

شاید برای بسیاری از ما اتفاق افتاده که قوانین سخت‌گیرانه‌ای نسبت به خودمان داشته باشیم. این کار طبیعی بوده و برای هر کسی می‌تواند اتفاق بیافتد. اما باید هر از گاهی به خودمان استراحت بدهیم. چرا که هیچ انسانی کامل نیست، ازاینرو نباید با هر اتفاقی به خودمان سخت بگیریم.

برای خودتان خرید کنید

تجربه نشان داده است خریدن کردن به خصوص برای خانم‌ها بسیار لذت بخش است.حتی اگر هم بودجه کافی برای این کار ندارید، دور زدن در مراکز خرید نیز می‌تواند باعث ترشح هورمونی به نام «دوپامین» که همان هورمون لذت است، شود. بسیاری از مشاوران خانواده این روش را برای تجربه حال بهتر پیشنهاد می‌کنند.

افکار و احساساتتان را روی کاغذ بیاورید

این کار به شما کمک می‌کند تا بعدها اگر به عقب برگشتید و گذشته را مرور کردید، ببینید در آن تاریخ چگونه با آن شرایط خاص کنار آمدید. این کار شیوه خوبی برای رهایی از تجارب و احساسات منفی نیز محسوب می‌شود. همچنین به شما کمک می‌کند تا از رویدادهای بد و ناخوشایند درس بگیرید.

 “نه” گفتن به دیگران را یاد بگیرید

در برخی از مواقع برای این که دیگران را راضی نگه داریم، بیش از حد به خودمان زحمت می‌دهیم و خواسته‌های آنان را در اولویت قرار می‌دهیم. در این مواقع باید قدرت نه گفتن را داشته باشیم.

از موفقیت‌هایتان لیست تهیه کنید

 این کار یکی از بهترین کارها در دوست‌ داشتن خودمان است. باعث می‌شود نسبت به خودمان حس خوبی پیدا کرده و شاد شویم. گاهی اوقات نکات مثبت خودمان را فراموش می کرده و فقط روی موارد منفی‌مان تمرکز می‌کنیم.

خود را با دیگران مقایسه نکنید

وقتی همیشه به دنبال این باشیم که زندگی خود را با دیگران مقایسه کنیم باعث می‌شود که توانایی‌ها و نقاط قوت خود را نادیده گرفته و نتوانیم تمرکزی روی داشته‌های خود داشته باشیم، چرا که همواره در حال مقایسه خود با کسانی هستیم که هیچ اطلاعی از جزئیات زندگی‌شان نداریم.

نسبت به افرادی که باعث آسیب به شما شده‌اند، بخشنده باشید

بخشش گاهی سخت است، به خصوص در مورد کسانی که باعث صدمه و آسیب به ما شده‌اند. اگر بخواهیم مدام به این موضوع فکر کنیم و در درون خود همواره به فکر انتقام باشیم تحمل این خشم تنها پرورش عشق را در درون ما دشوارتر خواهد کرد. باید قلبمان را از این کینه‌ها پاک کنیم، تا جا برای احساسات و تجربیات مثبت بیشتر باز شود.

هرگز از خود ناامید نشوید

هیچ وقت برای بدست آوردن چیزی که می‌خواهید دیر نیست. این شما هستید که باید برای شکل دهی زندگی خود تلاش کنید. از این رو نباید با هر سختی و مشکلی که پیش می‌آید خود را ببازید و عقب‌نشینی کنید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha