• یکشنبه / ۲۹ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۲۸
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403072922494
  • خبرنگار : 50355

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

حدود ۶۰ درصد از بیماری‌های بانوان مرتبط با سبک زندگی نادرست است

حدود ۶۰ درصد از بیماری‌های بانوان مرتبط با سبک زندگی نادرست است

ایسنا/خراسان رضوی مدیر آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سبک زندگی بسیاری از بانوان ما تغییر کرده و حدود ۶۰ درصد از مشکلات و بیماری‌های آنها مرتبط با سبک زندگی نادرست است.

دکتر محمدجعفر صادقی  با اعلام این خبر اظهار کرد: در حوزه سلامت زنان آن چیزی که بسیار مهم بوده این است که بیش از پیش به سه موضوع بسیار مهم تغذیه سالم، فعالیت بدنی مناسب و عدم مصرف دخانیات در بانوان پرداخته است، موضوعی که البته برای آقایان هم مورد تأکید بوده و هست، اما در بانوان با توجه شرایط و جایگاه خاصی که در محیط خانه و خانواده دارند، بیشتر از آقایان مورد تأکید است.

وی تصریح کرد: با توجه به اشتغال جمع زیادی از بانوان جامعه و فعالیت‌های آنها در محیط‌های کار، استرس و اضطراب در گروهی از آنها مشاهده شده و برخی از آنها هم رژیم‌های غذایی خاصی دارند و به‌طور کلی باید بگوییم که سبک زندگی بسیاری از بانوان ما تغییر کرده و حدود ۶۰ درصد از مشکلات و بیماری‌های آنها مرتبط با سبک زندگی ناصحیح است.

سالانه بیش از ۲ میلیون مرگ به علت فعالیت فیزیکی ناکافی در جهان رخ می‌دهد

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون، افزایش وزن، مشکلات عصبی و عضلانی و استرس در میان بانوان شایع‌تر است، خاطرنشان کرد: همچنین باید اشاره کنیم که در ۸۵ درصد جمعیت کشورهای در حال توسعه مشکل چاقی و کم تحرکی دیده شده و سالانه بیش از ۲ میلیون مرگ به علت فعالیت فیزیکی ناکافی در جهان رخ می‌دهد که شامل سرطان‌های روده بزرگ و پستان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون و غیره بوده است.

دکتر صادقی تأکید کرد: کم تحرکی نقش پررنگی در بروز بسیاری از بیماری‌ها دارد و معتقدیم که مادران به عنوان ستون خانواده نقش مؤثری در حفظ سلامت خودشان، همسرانشان و فرزندانشان دارند.

وی اضافه کرد: همچنین موضوع بسیار مهم دیگر در خصوص تغذیه، مصرف بالای فست فوت بوده و پسران و دختران امروز که پدران و مادران فردا هستند باید از خوردن از مواد غذایی ناسالم پرهیز کنند و نکته مهمتر از آن مصرف بالای دخانیات از جمله سیگار و قلیان بوده، چیزی که در دختران و بانوان افزایش چشمگیری داشته و در این خصوص هم افزایش تعداد دختران و بانوان مصرف کننده دخانیات افزایش یافته و هم اینکه سن آنها کاهش یافته که هر دو مورد نگران کننده است.

سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل مصرف دخانیات از دست می‌دهند

مدیر آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه یکی از باورهای نادرست رایج در جامعه ما عدم آگاهی درست از مضرات و آسیب‌های دخانیات بوده و هست، بیان کرد: وقتی که با یک فرد سیگاری و یا قلیانی صحبت می‌کنیم می‌گوید که من سیگار و قلیان را برای رفع اضطراب و استرس و سردرد استفاده می‌کنم، نکته‌ای که کاملاً غلط و نادرست بوده و هست.

دکتر صادقی گفت: سالانه ۸ میلیون نفر در جهان جان خود را به دلیل مصرف دخانیات از دست می‌دهند و بین ۱.۵ تا ۲ میلیون نفر هم به واسطه ارتباط با این افراد فوت کرده‌اند و اینگونه نیست که مضرات فقط برای مصرف کننده باشد.

وی افزود:  سالانه ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع کشاورزی به کشت تنباکو اختصاص می‌یابد و اگر این فضا به کاشت میوه‌جات و سبزیجات اختصاص یابد به همان نسبت از داشتن جامعه‌ای سالم و به دور از بیماری بهره‌مند هستیم؛ همچنین باید اشاره کنیم که سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون درخت در دنیا برای تولید سیگار قطع می‌شود که عدد بسیار بالایی بوده و هست.

به گزارش ایسنا به نقل از وبدا، مدیر آموزش و ارتقاء سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت: تغذیه سالم تا ۸۰ درصد از دیابت، تا ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی و تا ۳۰ درصد از انواع سرطان‌ها جلوگیری می‌کند و باید به این موضوع بسیار مهم، بیش از پیش توجه کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha