• شنبه / ۲۸ مهر ۱۴۰۳ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 1403072821608
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش و مزمن / پویش همگانی این بیماری از امروز

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش و مزمن / پویش همگانی این بیماری از امروز

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه پوکی استخوان، یک بیماری خاموش و مزمن است، بر لزوم آگاهی رسانی درخصوص پیشگیری از ابتلا به این بیماری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا رییسی، در خصوص فرا رسیدن ۲۹ مهرماه، روز جهانی پوکی استخوان، عنوان کرد: پوکی استخوان، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن و یک تهدید اقتصادی - اجتماعی است که همگام با سالمندی جمعیت تبدیل به یک اپیدمی جهانی شده است و می‌تواند با تخریب بافت استخوان، کاهش تراکم توده استخوانی و از دست رفتن کیفیت ریز ساختار استخوان، به از دست رفتن توان استخوان و افزایش خاصیت شکنندگی آن منجر شود.

پوکی استخوان؛ بیماری خاموش

وی افزود: این بیماری به عنوان یک بیماری خاموش در بسیاری از موارد تا زمان بروز شکستگی قابل شناسایی نبوده و در بسیاری از موارد، اولین تشخیص، همزمان با اولین شکستگی و حتی مدت‌ها پس از آن اتفاق می‌افتد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه در ایران درصد بالایی از جمعیت سالمند کشور مبتلا به پوکی استخوان هستند، تصریح کرد: شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان که با توجه به کاهش کیفیت و کمّیت استخوان و در اثر ضربات بسیار خفیف یا سقوط از یک ارتفاع کوتاه رخ می‌دهند، منجر به عوارض زیادی از جمله تغییر کیفیت زندگی، ایجاد درد و ناتوانی و از دست دادن استقلال افراد و نیز افزایش نرخ مرگ در سالمندان می‌شوند.

رییسی عنوان کرد: ارتقای سطح آگاهی و نگرش و عملکرد افراد جامعه در خصوص این بیماری، عوامل موثر بر آن و راه‌های پیشگیری و تشخیص زودهنگام و درمان و مدیریت بیماری می‌تواند مدیریت این بیماری و عوارض آن در جامعه را بهبود بخشد. از این رو بزرگداشت روز جهانی پوکی استخوان همه ساله در کلیه دانشگاه‌های سراسر کشور بر اساس اقدامات برنامه‌ریزی شده توسط اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های عضلانی – اسکلتی با هدف اصلی آموزش عموم مردم به ویژه گروه در معرض خطر شامل زنان بالاتر از ۵۰ سال در خصوص بیماری پوکی استخوان برنامه‌ریزی می‌شود.

پویش همگانی پوکی استخوان از ۲۸ مهرماه

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: هر ساله ۲۰ اکتبر، روز جهانی پوکی استخوان نامگذاری شده است. شعار روز جهانی در سال ۱۴۰۳ "هر قدم یک گام به سوی استخوان‌های قوی ‌تر" انتخاب شده است و پویش همگانی پوکی استخوان از ۲۸ مهرماه تا ۴ آبان ماه با هدف آموزش و ارتقای سطح آگاهی عموم مردم در مورد این بیماری، اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین"همایش مردمی آشنایی با بیماری پوکی استخوان" و سمینار تازه‌های پوکی استخوان در روزهای ۲ و ۳ آبان ماه، توسط پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار می‌ شود.

روز شمار هفته ملی سلامت استخوان

بنابر اعلام وزارت بهداشت، رییسی روزشمار هفته ملی سلامت استخوان را تشریح و بیان کرد: شنبه ۲۸ مهر، با عنوان پوکی استخوان و تغذیه، یکشنبه ۲۹ مهر با عنوان پوکی استخوان و فعالیت بدنی، دوشنبه ۳۰ مهر، با عنوان پوکی استخوان و ویتامین D و نور آفتاب، سه شنبه اول آبان، با عنوان پوکی استخوان و پیشگیری از سقوط و شکستگی، چهارشنبه دوم آبان، با عنوان پوکی استخوان و تشخیص به موقع، پنجشنبه سوم آبان با عنوان پوکی استخوان و شروع به موقع درمان و جمعه چهارم آبان با عنوان پوکی استخوان و پیگیری و تداوم درمان کامل، نامگذاری شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha