• جمعه / ۲۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۵:۲۸
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 1403072720768
  • خبرنگار : 71573

جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران

جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک ایران

یک محقق با مثبت ارزیابی کردن فعالیت نویسندگان کودک و نوجوان در پرداختن به مضمون صلح در ادبیات کودک ایران، از آنان خواست تا نسبت به نگارش برخی از مفاهیم مغفول مانده همچون «تبعیض جنسیتی» فعال شوند.

به گزارش ایسنا، زهرا جورابچی، پژوهشگر در چهاردهمین نشست تخصصی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان با عنوان «صلح، کودک و ادبیات در جهان آشوبناک» که روز گذشته، پنجشنبه ۲۶ مهر در محل انجمن برگزار شد، تصریح کرد: علی رغم اینکه اغلب نویسندگان کودک و نوجوان ما، در پرداختن به مضامین مندرج در منشور صلح یونسکو عملکردی قابل تحسین داشته‌اند ولی به نظر می‌رسد ما همچنان نیازمند کار بیشتر در این حوزه هستیم.

این فعال فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: مضمون صلح در زمره مباحثی است که در دهه شصت بنا به شرایط تاریخی، ادبیات کودک ما به آن نپرداخته است ولی در دهه هفتاد این مضمون رفته رفته در حوزه ادبیات کودک جایگاهی را به خود اختصاص داد و در دهه هشتاد این توجه سیر صعودی به خود گرفت. به گونه‌ای که کیفیت و کمیت آثار مندرج با مضمون صلح در نیمه اول دهه هشتاد با نیمه دوم آن تفاوت معنی‌داری دارد. در نیمه دوم این دهه ما شاهد کارهای فاخری همچون «یونس در شکم ماهی» اثر جمشیدخانیان هستیم. 

 زهرا جورابچی همچنین گفت: در دهه نود خیلی از نویسندگان به صورت تخصصی به موضوعات مندرج در منشور یونسکو از جمله صلح پرداخته‌اند و توانستند آثار شاخصی همچون «شب بخیر فرمانده» احمدپور، «گربه چه مهربان شده» فرهاد حسن‌زاده، «کلاه حصیری»مصطفی خرامان و غیره را پدید آورند. با وجود این توفق و جایگاه خوب مضمون صلح در ادبیات کودک تالیفی ما، به نظر می‌رسد ادبیات کودک ما نسبت به برخی از مفاهیم مندرج در این منشور همچنان کم کار است. مضامینی همچون تبعیض جنسیتی، چگونگی تعامل با کودکان ناتوان جسمی و ذهنی، توجه به سیاره زمین و حفاظت از آن، استفاده بهینه از ذخایر انرژی، احترام به سالمندان، کودکان کار و مذاهب و ادیان مختلف در زمره این مقولات است که ادبیات کودک ما کمتر به آن‌ها پرداخته است.

بر اساس گزارش روابط عمومی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مهتاب حاجی محمدی از دیگر سخنرانان این نشست نیز به معرفی «انجمن علمی مطالعات صلح ایران» پرداخت و گفت: این انجمن از سال ۹۴ کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر؛ دارای ۱۴ گروه تخصصی است که یکی از آخرین آنها گروه «صلح و کودک» است. هدف ما این است که در پیشبرد مطالعات صلح با برگزاری نشست‌ها، گردهمایی‌های علمی، تالیف و ترجمه کتاب‌ها و... این مفهوم را بیش از پیش در جامعه توسعه دهیم و به مفهوم صلح ایرانی دامن بزنیم.

این فعال فرهنگی تاکید کرد: ما، در گروه «صلح و کودک» این انجمن در سه شاخه «کودک و خانواده»،«کودک و مدرسه»و«کودک و جامعه» فعالیم و تلاش می‌کنیم جای مکتب صلح ایرانی را به مدد ادبیات کهن و برکزاری نشست‌های تخصصی بیش از پیش روشن کنیم.

در این نشست کسانی چون معصومه یزدانی،شهلا انتظاریان، مصطفی خرامان و... نیزبه تشریح دیدگاه‌های خود پیرامون موضوع صلح در ادبیات کودک و نوجوان ایرانی پرداختند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha