• چهارشنبه / ۲۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۰:۳۲
  • دسته‌بندی: کرمان
  • کد خبر: 1403072519320
  • خبرنگار : 50189

ایسنا گزارش می‌دهد

کرمان، مهمترین مقصد گاسترونومی

کرمان، مهمترین مقصد گاسترونومی

ایسنا/کرمان غذا، عصاره فرهنگ یک منطقه است و یکی از روش‌های جلوگیری از فراموش نشدن فرهنگ نیاکان و تاریخ است.

همه مناطق جغرافیایی را با فرهنگ خوراک و غذا می‌توان به گردشگر معرفی کرد و گاهی گردشگری خوراک می‌تواند برخی از مکان‌های تاریخی و خوراک‌های سنتی و قدیمی را با هم مرتبط کند.

به گزارش ایسنا، همچنین شاید در نگاه نخست، گردشگری خوراک تنها بتواند بر روی جسم انسان تاثیرات مثبت داشته باشد اما این مبحث از گردشگری نیز می‌تواند تاثیرات بسیار مثبتی بر روح و روان انسان‌های مختلف داشته باشد و گفته می‌شود که آشنایی با غذای جدید می‌تواند در افراد مختلف هیجان مثبت ایجاد کند.

با توجه به تنوع اقلیم و اقوام استان کرمان، این خطه می‌تواند یکی از مقاصد گردشگری گاسترونومی (علم و فرهنگ تهیه، تولید و مصرف غذا )باشد زیرا گاسترونومی می‌تواند بخش مهمی از جذابیت یک فرهنگ برای تمامی توریست‌ها باشد ضمن آنکه گاسترونومی را می‌توان ارتباط‌دهنده صنعت و غذا دانست.

فاطمه رضاپور مسئول مردم شناسی و ثبت ناملموس استان کرمان درباره تنوع غذایی استان کرمان به ایسنا گفت: هر چه تنوع اقلیم مختلف باشد، تنوع غذایی در آن منطقه بیشتر است و با توجه به اینکه کرمان چهار فصل است، بنابراین تنوع غذاهای گیاهی این خطه زیاد است.

«در استان کرمان اقوام مختلف مانند بلوچ، فارس، اقلیت زرتشت و ... زندگی می‌کنند که با یکدیگر تعامل فرهنگی دارند. بنابراین تنوع غذایی کرمان زیاد است و پتانسیل توسعه گردشگری خوراک را دارد باید مدنظر داشت که توسعه گردشگری غذا باعث رونق سایر بخش‌های گردشگری می‌شود.» این مطلب بخشی از سخنان وی بود.

مسئول مردم‌شناسی استان با بیان اینکه حدود ۳۰ خوراک کرمان ثبت ملی شده‌، اظهار کرد: نان‌های تافتون، روغن‌جوشی، تیری، چرب شیرین و کرنو از جمله نان‌های ثبت ملی شده کرمان هستند.

به گفته وی، کشک مغز پسته، فسنجان مغز پسته، قاتق بنه(بنه یک نوع پسته وحشی است)، اوماچو(از گیاهان بسیار مختلفی پخته می‌شود)، فن تهیه بلغور شیر، آئین عاشوری از جمله غذاهای ثبت شده استان کرمان هستند.

مسئول ثبت ناملموس استان با اشاره به وجود نخلستان‌های خرما و غذاهایی که کرمانی‌ها از خرما درست می‌کنند، گفت: کلمپه، کماچ سهن، چنگ‌مال، خاخول خرما از جمله خوراکی‌های ثبت شده این منطقه هستند.

به گفته وی، کرمان از لحاظ گیاهان دارویی غنی است و قوتوی کرمان(از گیاهان دارویی درست می‌شود)، آب روغنو(کاچی) و همچنین فالوده، اسپار، سوهان، روغن‌جوشی، آبگوشت امام حسینی، آش حسین، کماچ یا کپو خرمایی، فن تهیه قرمه، نان چرب شیرین، بزقرمه و گردو پیاز از دیگر خوراکی‌های ثبت ملی شده استان کرمان هستند.

«شیرینی مستوک و پختو(گل‌های گیاه هریشو در فصل بهار پخته و در طول سال از آن غذا درست می‌کنند) غذاهای ثبت شده استان کرمان هستند.» این مطلب بخش دیگری از سخنان رضاپور در این گفت‌وگو بود.

وی در پایان گفت: در فرهنگ ایران مصرف میوه‌ها و غلات، سبزیجات، گیاهان روغنی و ... حائز اهمیت بوده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha