• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۲۳:۱۸
  • دسته‌بندی: گیلان
  • کد خبر: 1403071713894
  • خبرنگار : 50040

مدیرکل دامپزشکی گیلان خبر داد

برگزاری ۴۲ اردوی جهادی دامپزشکی در اقصی نقاط گیلان

برگزاری ۴۲ اردوی جهادی دامپزشکی در اقصی نقاط گیلان

ایسنا/گیلان مدیرکل دامپزشکی گیلان گفت: در یک سال گذشته ۴۲ اردوی جهادی را با هدف ارائه خدمات دامپزشکی در ۷۰ نقطه محروم و کم برخوردار با محوریت مایه کوبی و سمپاشی دام ها و آموزش و پرورش و ویزیت رایگان دام برگزار کردیم.

دکتر هادی بابایی شامگاه ۱۷ مهرماه در گفت وگوی ویژه خبری، با بیان اینکه در آستانه یکصدمین سال فعالیت سازمان دامپزشکی با شعار «۱۰۰ سال خدمت؛ یک قرن افتخار» هستیم، اظهار کرد: رئیس جمهور در پیامی که به مناسبت روز ملی دامپزشکی منتشر شد، از مجموعه همکاران دامپزشکی به عنوان حافظان خط مقدم امنیت غذایی نام بردند و آنان را از ارکان ارتقای سلامت و بهداشت جامعه برشمردند.

وی حفظ و صیانت از سرمایه دامی و ارتقای سطح بهداشت عمومی جامعه و کمک به تحقق امنیت غذایی را جزو اهداف و سیاست های بالادستی سازمان دامپزشکی دانست و افزود: هر ساله برنامه ملی مراقبت از بیماری های دامی را با برش استانی اجرا می کنیم که شامل عملیات مایه کوبی، سمپاشی، پایش و مراقبت است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان با بیان اینکه همکاران ما در سراسر استان طی یک سال گذشته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ نوبت سر واکسیناسیون دام های سنگین و سه میلیون و ۵۹ هزار نوبت سر واکسیناسیون دام های سبک را علیه انواع بیماری های واگیر و بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام دادند، گفت: همچنین ۳۹۰ هزار راس دام و بیش از ۸۱۱ هزار مترمربع جایگاه را علیه انواع انگل های خارجی سمپاشی کردیم.

بابایی با اشاره به آثار بهداشتی و اقتصادی شیوع بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام در جامعه، اضافه کرد: گیلان به لحاظ جغرافیایی و آب و هوایی و وجود صنایع بالادستی صنعت طیور که از صنایع مهم کشور است و شرایط ویژه ای دارد. همچنین شاهد کریدورهای شمال - جنوب و تراکم بالای واحدهای مرغداری در این استان هستیم.

وی از پایش و نمونه برداری و آزمایش واحدهای مرغداری علیه انواع بیماری ها و ارجاع آنها به واحدهای اپیدمیولوژی در سطح روستایی - صنعتی، تالاب ها و زیستگاه ها خبر داد و گفت: بیش از ۳۴ هزار و ۵۰۰ مورد نمونه برداری و انجام آزمایشات پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را انجام دادیم.

مدیرکل دامپزشکی گیلان این دستگاه را دبیر ستاد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان دانست و تصریح کرد: وظیفه تعامل، هماهنگی و هم افزایی با دستگاه های مرتبط را در شرایط وقوع بیماری در استان و اعلام هشدار سریع داریم؛ با توجه به وجود تیم قوی و حرفه ای در اداره کل دامپزشکی استان، سعی شده کنترل و پیشگیری این بیماری صورت بگیرد.

وی گیلان را یکی از قطب های آبزی پروری دانست و تاکید کرد: این صنعت در کشورهای همسایه با بیماری هایی مواجه شد که زنگ خطری برای ما بود لذا همکاران ما با مراقبت و پایش و انجام آزمایشات و نمونه برداری بیش از ۳۵۵۰ مورد از واحدهای گرم آبی و سردآبی و زینتی و ماهیان دریایی و خاویاری توانستند کنترل و پیشگیری را انجام دهند و امنیت زیستی و بهداشتی را برای این صنعت ایجاد کنند.

بابایی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب بیش از ۴۰ کشتارگاه سنتی در گیلان فعالیت داشت، ادامه داد: هجرت از سیستم سنتی به صنعتی در گیلان اتفاق افتاده و اکنون بیش از ۱۳ کشتارگاه صنعتی دام و طیور داریم. همکاران ما در کنار ناظرین شرعی بر زنجیره کشتار از ابتدا تا انتهای خط نظارت دارند و کل فرایند زنجیره کشتار را تحت پوشش نظارت بهداشتی و شرعی قرار می دهند.

مدیرکل دامپزشکی گیلان ادامه داد: واحدهای وابسته صنعت دام و طیور همچون مراکز عرضه فراورده  های خام و خودروهای حمل فراورده های خام و خودروهای یخچال دار و سایر صنایع وابسته شامل خوراک دام و مراکز قطعه بندی و بسته بندی و مراکز عمل آوری خاویار و... نیز تحت نظارت و بازرسی و رصد همکاران ما هستند و طی یک سال گذشته بیش از ۶۷ هزار مورد بازدید را انجام دادیم و موارد تخلف و جرم را به محاکم قضایی و شبه قضایی ارجاع کردیم.

وی استان گیلان را برخوردار از دو پایانه مرزی جهت واردات و صادرات دانست و افزود: کارشناسان پزشکی نظارت، آزمایش و نمونه برداری را انجام می دهند و آزمایشات کنترلی هم برای صادرات و هم برای واردات انجام می شود که در این راستا نمونه برداری و کنترل و نظارت بیش از ۴۵۰۰ مورد با وزن ۳۲ هزار و ۵۰۰ تن را برای صادرات انواع ماهی خاویار و خوراک آبزیان و فراورده های لبنی به اقصی نقاط جهان انجام دادیم و ارزآوری داشتیم.

بابایی واردات نهاده های دامی و گوشت قرمز اعم از منجمد و تازه را نیز تحت نظارت و آزمایشات دامپزشکی دانست و بیان کرد: بیش از ۲۲۰۰ مورد به وزن بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن وارد کشور و ترخیص شده است.

وی دامپزشکی را سازمان یک مرجع معتبر بین المللی دانست که صلاحیت تایید گواهی سلامت فراورده های خام دامی و مرتبط را دارد و متذکر شد: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه - کنگو یک بیماری ویروسی با تب گذرا در دام است در دام علامت ندارد؛ در فصل فعالیت کنه ها شاهد بیشترین بروز و ظهور این بیماری هستیم و یگانه راه کنترل و پیشگیری آن، سمپاشی دام ها و اماکن دامی است.

مدیرکل دامپزشکی گیلان اضافه کرد: با اعلام همکاران سیستم بهداشتی و دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت استان به کانون های احتمالی بیماری تب کریمه - کنگو رجوع و نسبت به آموزش و ترویج و سمپاشی اقدام می کنیم.

وی با بیان اینکه کشتار دام در کشتارگاه های صنعتی و تهیه گوشت و محصولات مشابه آن از مراکز مورد تایید دامپزشکی، سلامت و کیفیت و ایمنی محصول نهایی را تضمین می کند، ادامه داد: یک آزمایشگاه مرجع(دولتی) در اداره کل دامپزشکی استان و هشت آزمایشگاه تشخیصی در بخش خصوصی داریم؛ آزمایشگاه های ما در دو بخش تشخیصی و کنترلی فعالیت می کنند و بخش های مختلف اعم از سرولوژی دام و طیور، تشخیص میکروبی، کنترل کیفی، خون شناسی، بیوشیمی، انگل شناسی و تشخیص مولکولی را در دستور کار دارند؛ در مدت مذکور، بیش از ۱۳۹ هزار و ۵۰۰ مورد آزمایش در بخش دولتی انجام شده و فرایند تشخیص و درمان بیماری های دام را دنبال کردیم.

بابایی با اشاره به برگزاری بیش از ۷۰۰۰ مورد کلاس و کارگاه آموزشی برای گروه های هدف، اضافه کرد: برای جلوگیری از ورود بیماری های منتقله از دام از کشورهای همسایه، بخش قرنطینه و امنیت زیستی فعال است؛ نیمی از بیماری های انسان، بین انسان و دام مشترک بوده و لذا نیازمند اعتبارات حوزه سلامت و حمایت بیمه ای از دام ها و محصولات دامی و هویت دار کردن دام از طریق پلاک گذاری هستیم که به سیستم بهداشتی کمک می کند.

وی فعالیت جهادی با همکاری دستگاه های مرتبط را در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان دانست و اظهار کرد: در یک سال گذشته ۴۲ اردوی جهادی را با هدف ارائه خدمات دامپزشکی در ۷۰ نقطه محروم و کم برخوردار با محوریت مایه کوبی و سمپاشی دام ها و آموزش و پرورش و ویزیت رایگان دام برگزار کردیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha