• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۷:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403071713789
  • خبرنگار : 71021

مطالبه‌هایی از رئیس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی

مطالبه‌هایی از رئیس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی

در دیدار مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با رئیس جمهور، مطالبه‌هایی چون تأسیس دانشگاه بین‌المللی میراث فرهنگی، برگزاری جلسه‌ای با شورای عالی امنیت ملی برای ابهام‌زدایی از مسأله امنیت گردشگران، تعیین بودجه برای ایران‌هراسی و معافیت‌های مالیاتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران و برگزاری نشستی با سفیران کشورهایی که ایران را قرمز کرده‌اند، مطالبه شد.

به گزارش ایسنا، همزمان با رونمایی از ۳۰ قطعه گل‌نبشته هخامنشی از ۱۱۰۰ قطعه‌ای که پنجم مهرماه با پرواز ریاست جمهوری از آمریکا به ایران استرداد شد، دیدار جمعی از مدیران و فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با  رئیس جمهور برگزار شد. مسعود پزشکیان نخست آن کتیبه‌های گلی را در موزه ملی ایران با همراهی سیدرضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی کرد و سپس در این نشست حاضر شد و پای صحبت‌های نمایندگان این سه حوزه نشست که حدود دو ساعت طول کشید.

نخست، سید رضا صالحی امیری، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی درباره شعار وفاق دولت چهاردهم و فرهنگ غنی ایران سخن گفت و اظهار کرد: ما می‌توانیم با شعار وفاق با ایران و با جهان به مرزی برسیم که گردشگری جایگزین نفت شود. برای اینکه این هدف مهم محقق شود باید موانع از مسیر صاحبان سرمایه برداشته شود. باید بتوانیم بر پروژه دروغین ایران هراسی فائق بیاییم و بر تثبیت و صلح جهانی کمک کنیم.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی همچنین گفت: ما به راحتی می‌توانیم به اهداف برنامه هفتم توسعه برای جذب ۱۵ میلیون گردشگر، ساخت ۱۹۰۰ هتل و ۴۴۰ میلیون دلار درآمد صنایع دستی برسیم.

صالحی امیری تاکید کرد:‌ شورای عالی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌تواند تمام موانع موجود را از مسیر توسعه در این حوزه‌ها بردارد.

مطالبه‌هایی از رئیس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی

سپس، مهدی حجت از نخستین رؤسای سازمان میراث فرهنگی سخن گفت. او با تاکید بر ضرورت شناسایی ارزش‌های موجود در آثار تاریخی و تأمل در آنها ظهار کرد: هر اثر یک پیام انسانی دارد و ما باید ارزش و پیام انسانی این آثار را به مردم معرفی کنیم. در حالی که به نظر می‌رسد ما با میراث فرهنگی بیشتر تفریح می‌کنیم و به نظر می‌رسد آثار موزه‌ای و بناها بیشتر وسیله‌ای برای گذران اوقات فراغت ما هستند ولی ما نباید به این دام بیفتیم. باید به آثار مراجعه کنیم و از آنها عبرت بگیریم.

رئیس شورای ملی بناها و محوطه‌های تاریخی در ایران (ایکوموس) درباره ضرورت پیوند انسان امروز با میراث فرهنگی سخن گفت و اظهار کرد: وقتی ارزش آثار به انسان امروز منتقل می‌شود ریشه پیدا می‌کند و آن نگرانی که درباره جوانانی که مهاجرت می‌کنند داریم از بین می‌رود. ما باید به این فکر کنیم که میراث فرهنگی جنبه استراتژیک دارد. بسیاری از مسائلی که وجود دارد توسط میراث فرهنگی می‌تواند رفع شود.

او ادامه داد: در کشور ما شدت مصرف انرژی برای ۸۰ میلیون نفر معادل یک میلیارد جمعیت چین است، اگر به حوزه پزشکی و آمار سزارین و مصرف نمک در کشور مراجعه کنیم می‌بینیم که سه برابر میانگین بین‌المللی است. واقعاً فکر می‌کنیم ناترازی‌های آب و برق و غیره را از طریق واردات می‌توان جبران کرد؟ مسئولیت این میزان کشته در جاده‌ها کیست؟ تقریباً از دوره قاجار روش زندگی کردن در کشورمان را از دست داده‌ایم.

این پیشکسوت میراث فرهنگی سپس پیشنهاد تشکیل دانشگاه بین‌المللی میراث فرهنگی را مطرح کرد و خطاب به رئس جمهور گفت: البته قانون می‌گوید به دستگاه‌های اجرایی نمی‌تواند اجازه تاسیس دانشگاه را بدهد اما اگر این دانشگاه ایجاد شود کسانی که در آن حضور می‌یابند و با میراث فرهنگی ایران و زبان فارسی آشنا می‌شوند، بعدها به بهترین رسولان ایران تبدیل خواهند شد. ما مکان، اساتید و امکاناتش را داریم و فقط اجازه شما را می‌خواهیم تا مقدمات آن را فراهم کنیم.

 حجت همچنین گفت: ما نیازمند یک آمایش سرزمینی در حوزه میراث فرهنگی هستیم تا بفهمیم چگونه و کجا باید حرکت کنیم.

سپس سهیلا صفرزایی که به عنوان پیشکسوت صنایع دستی از استان سیستان و بلوچستان معرفی شد، به نمایندگی از هنرمندان این حوزه سخنرانی کرد و درحالی که به لباس سوزن‌دوزی خود به عنوان هنر دست زنان این خطه اشاره می‌کرد، گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر بی‌مهری‌هایی به صنایع دستی شده است که اگر نگاه به صادر کردن نفت کمتر شود و به صادرات صنایع دستی بیشتر شود، حتماً وضع تغییر خواهد کرد.

پس از او، جمشید حمزه‌زاده، عضو شورای راهبردی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و رئیس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران با اشاره به وضعیت نامطلوب گردشگری و لغو بسیاری از تورهای خارجی، اظهار کرد: سفر گردشگران اروپایی به ایران به حداقل رسیده و از کشورهای دیگر این میزان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است. از طرفی، گردشگری داخلی بنا به تورم حاکم در جامعه با مشکلات خاص خود مواجه است. گردشگری نیازمند توجه ویژه رئیس جمهور و دولت است.

او سپس مطالباتی را مطرح کرد که در سال‌های گذشته بارها و بارها درباره آن سخن گفته است، از جمله معافیت مالیاتی، حذف مالیات بر ارزش افزوده، حمایت از سرمایه‌گذاران با پرداخت تسهیلات با سود کمتر و افزایش دوره تنفس طولانی‌ برای بازپرداخت تسهیلات.

حمزه‌زاده همچنین گفت: ما برای ساخت و نوسازی هتل‌ها به ۳۵ همت نیاز داریم که ۲۵ همت آن برای هتل‌های جدید و ۱۰ همت برای نوسازی و بازسازی هتل‌های قدیمی و فرسوده است.

محسن حاجی سعید، رئیس جامعه انجمن های راهنمایان گردشگری ایران نیز به موضوع ایران هراسی پرداخت و گفت: ایران هراسی فقط مشکل آقای صالحی امیری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیست و حاکمیتی است. اگر می‌خواهید اقتصاد شکوفا شود و سرمایه‌گذاری اتفاق افتد و از خروج نخبگان جلوگیری شود، ساختاری تشکیل و بودجه‌گذاری شود. اگر جدی نگیرید قدرت نرم در دنیا آن را زیر سوال می‌برد.

او همچنین اظهار کرد ۲۰۰ هزار یورو بودجه تبلیغات گردشگری ایران است اما آیا با این مبلغ می‌توان ایران را به دنیا شناساند؟ این رقم نیاز به افزایش دارد.

رئیس جامعه انجمن‌های  راهنمایان گردشگری همچنین به اظهارات برخی از سفرای خارجی مقیم که ایران را در فهرست کشورهای ناامن قرار داده‌اند، اشاره کرد و خطاب به رییس جمهور گفت: آنها معتقدند گردشگران گاهی با برخوردهای سختگیرانه مواجه می‌شوند. ما امیدواریم با رهبری و هدایت شما از شورای عالی امنیت ملی خواسته شود درباره موضوع امنیت گردشگران جلسه‌ای بگذارد. همچنین یک جلسه با حضور وزرای دیگر برگزار شود تا ماجرای گردشگری را برای آنها تشریح کنیم و جلسه‌ای با کشورهایی که ایران را قرمز کرده‌اند بگذاریم تا حرف‌های آنها شنیده شود.

او همچنین درخواست راه‌اندازی صندوق حمایت از فعالان گردشگری را با دو خروجی بیمه و حمایت از فعالان گردشگری در مواقع بحرانی پیشنهاد کرد.

مطالبه‌هایی از رئیس جمهور در حاشیه الواح هخامنشی

سپس حرمت الله رفیعی، رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران در سخنانی خطاب به رئیس جمهور گفت: ما از شما چیزی نمی‌خواهیم فقط موانعی را که به ناحق بر گرده گردشگری گذاشته شده است قطع کنید، از جمله مالیات. با ما مثل همه دنیا رفتار کنید.

او سپس از مالیات‌هایی که معتقد است بیجا از صنف گردشگری به ویژه در سفرهای خارجی گرفته می‌شود مثال‌هایی آورد و درخواست کرد هیأتی برای رسیدگی به این مسائل تشکیل شود.

رفیعی همچنین بخشنامه‌های اخیر سازمان هواپیمایی درباره لغو پروازها و استرداد هزینه‌ها را «بلااثر» خواند و گفت: صاحب محصول شرکت‌های هواپیمایی هستند اما آژانس‌های مسافرتی باید خسارت را پرداخت کنند. آنها این خسارت را نداده‌اند و در این بخشنامه‌ها در چند روز اخیر مشکلاتی را برای ما درست کرده است.

او همچنین به تعیین ۱۰ یورو عوارض برای پروازهای خارجی اشاره کرد و گفت: از زمانی که این عوارض تعیین شده، قیمت بلیت برخی مسیرها گران‌تر شده است. با این مالیات‌ها سفر به همه جای دنیا برای ایرانی‌ها گران شده است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران همچنین بر ضرورت توجه به گردشگری منطقه و کشورهای همسایه تاکید کرد و گفت: کشوری مثل فرانسه ۹۰ درصد گردشگرانش را از کشورهای همسایه دارد، آن‌وقت ما نگاهمان به بلاد دور است، باید اولویت با کشورهای همسایه باشد و دیپلماسی منطقه‌ای شکل بگیرد.

اوجانی، سرمایه‌گذار یک هتل پنج ستاره در البرز به نمایندگی از سرمایه‌گذاران سخن گفت و به خواب طولانی سرمایه هتلداران اشاره کرد و افزایش دوره تنفس برای بازپرداخت تسهیلات و حمایت از سرمایه‌گذاران را مطالبه کرد.

در ادامه هم مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در اهمیت فرهنگ غنی ایران و ضرورت معرفی آن سخن گفت.

در این نشست جمعی از پیشکسوتان باستان‌شناسی نیز حضور داشتند که نوبتی برای سخنرانی نداشتند و موضوعات نشست با آنکه در حاشیه رونمایی الواح هخامنشی برگزار شد، اما بیشتر روی موضوع گردشگری و سرمایه‌گذاری متمرکز بود.

در این دیدار که در موزه ملی ایران برگزار شد، علاوه‌بر مدیران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیران استان‌ها، محسن حاجی‌میرزایی ـ رئیس دفتر رئیس جمهور ـ، فاطمه مهاجرانی ـ سخنگوی دولت چهاردهم ـ و الیاس حضرتی ـ رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت چهاردهم ـ نیز حضور داشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha