• یکشنبه / ۲۲ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 1403072216891
  • خبرنگار : 71021

با کاهش سفر خارجی‌ها و لغو پروازهای بین‌المللی به ایران

تبلیغات سفر به ایران متوقف شده است؟

تبلیغات سفر به ایران متوقف شده است؟

به دنبال کاهش سفر خارجی‌ها و لغو بسیاری از پروازهای ایرلاین‌های بین‌المللی در مسیر ایران، مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی از تغییر شیوه‌های تبلیغاتی و ترویجی سفر و گردشگری ایران خبر داد و گفت: وضع پیش آمده از اراده دستگاه گردشگری خارج است. این مشکلات را با چوب جادو نمی‌توان حل کرد. با این وجود، برنامه‌های تبلیغاتی گردشگری و ترویجی سفر به ایران متوقف نشده است و فعلا روی بازاهای همسایه و منطقه‌ایی و دیگر شیوه‌های تبلیغات گردشگری متمرکز شده‌ایم.

مسلم شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا آمار سفر به ایران را تا پایان ۶ ماه نخست امسال و پیش از وقایع اخیر، بیش از ۴ میلیون و ۱۶۸ هزار نفر اعلام کرد و گفت:‌ اگر اتفاق‌های ماه‌های اخیر رخ نداده بود قطعا تعداد گردشگران و مسافران ورودی به ایران بیشتر از این تعداد می‌شد. متاسفانه با توجه به وقایع اخیر، برنامه بسیاری از مسافران انفرادی و گروه‌های گردشگری (تورها) به ایران لغو شده است. این موضوع هم برای دوره اوج تقاضای گرشگر خارجی در بهار و هم در پاییز امسال مصداق دارد.  

او اضافه کرد: بیشترین ورود به کشور در ۶ ماه اخیر از کشورهای عراق، افغانستان، ترکیه، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس ثبت شده است. همچنین تا پیش از لغو پروازهای خارجی، در هفت ماه گذشته (از اسفند ۱۴۰۲ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳) از مجموع ۲۸ کشوری که ایران یکطرفه با آنها لغو روادید کرده است، میانگین ۲۵ درصد رشد سفر به ایران را شاهد بوده‌ایم. چنان‌که از ۲۸ کشور، ۱۶ کشور دارای رشد مستمر بوده‌اند از این جمله می‌توان به تونس، عربستان، کویت، امارات، بحرین، هندوستان، اندونزی، ازبکستان، بوسنی و صربستان اشاره کرد.

مدیر توسعه گردشگری خارجی درباره استراتژی گردشگری بین‌المللی ایران در وضع حاضر توضیح داد: اتفاقاتی که در منطقه و کشور رخ داده خارج از اراده و توان ما به عنوان دستگاه متولی گردشگری است و در کوتاه مدت نمی‌توان با چوب جادو این مشکل را حل کرد. هر زمان که از این مرحله گذر کردیم می‌توانیم برنامه‌های میان‌ و بلند مدت را جدی پیگیری کنیم.

او ادامه داد:‌ اداره کل توسعه گردشگری پیش از اتفاقات یکی دو ماه اخیر، برنامه‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را در کشورهایی که ایران با آنها یکطرفه لغو روادید کرده است، آغاز کرده بود؛ قرار  بود در کنار رودشوها (Roadshow) که تا کنون در تعدادی از کشورهای آسیای جنوب شرقی و هندوستان برگزار شده است، تورهای اینفلوئنسر مارکتینگ از کشورهای هند، اردن و مصر نیز در ایران اجرا شود، که به خاطر وضعیت پیش آمده، فعلا متوقف شده است.

شجاعی با این تاکید که برنامه‌های تبلیغات گردشگری ایران، موضوعاتی است که با گذر از شرایط فعلی قابل اجرا است، اظهار کرد: در وضع موجود برنامه‌های تبلیغی و ترویجی گردشگری ایران متوقف نشده است اما جنس و نوع اجرای آن متفاوت شده است که متناسب با آن اثرگذاری دارد.

مدیر توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: موضوع حاضر کاملا امنیتی است و حتی سیاسی هم نیست و با این شرایط، اقدامات میانجی‌گری که  گاه پیشنهاد می‌شود از جمله برگزاری جلسه با شورای عالی امنیت ملی و یا دعوت از سفرای کشورهایی که ایران را در فهرست قرمز قرار داده‌اند فعلا نمی‌تواند نتیجه‌بخش باشد تا از این مرحله باید گذر کنیم.

او بیان کرد: امیدواریم این دوران گذار، کوتاه و کوتاه‌تر باشد؛ چراکه طولانی شدن آن به صنعت گردشگری کشور و بخش خصوصی آن صدمه‌های جبران‌ناپذیر خواهد زد.   

شجاعی در عین حال اظهار کرد: با وجود این شرایط، که اگر در هر کشور دیگری هم رخ دهد چنین استراتژی را در پیش می‌گیرد، تمرکز فعلا روی بازاهای همسایه و منطقه‌ایی است؛ جایی که کم‌تر تحت تاثیر این شرایط است. در واقع ما ساکن نمانده‌ایم، برای آبان‌ماه اجلاس کشورهای مجمع گفتگوی همکاری آسیا (ACD) را در یزد برگزار خواهیم کرد و از وزرای گردشگری این کشورها دعوت شده است به ایران سفر کنند و در نمایشگاه‌های گردشگری خارجی هم حضور خواهیم داشت، برای رویداد معرفی ظرفیت‌های گرشگری ایران (Roadshow) در کشورهای منطقه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که اولین آن احتمالا در اواخر آبان باشد. به هر حال پا را پس نخواهیم کشید و بازار گردشگری را ترک نمی‌کنیم، اما شیوه اجرا و نوع برنامه‌ها متناسب و متأثر از  وضع موجود خواهد بود. ‌

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha