• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۱۴
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 1403071713278
  • خبرنگار : 50455

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس:

قوانین ناکارآمد در پالایش قانون از مدار خارج شوند

قوانین ناکارآمد در پالایش قانون از مدار خارج شوند

ایسنا/قم رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی امتدادبخشی ضوابط فقهی در قانون را نیز یک امر مهم دانست و گفت: اگر یک قانون در یک شرایط زمانی خاص و بر اساس مصلحتی ویژه تصویب شده و اکنون کارایی لازم را ندارد باید از مدار خارج شود.

حجت الاسلام والمسلمین علی نهاوندی شامگاه گذشته ۱۶ مهرماه در جمع کارگروه‌ها و کمیته علمی شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، تصریح کرد: برخی تولیدات انتزاعی مراکز تحقیقاتی و پژوهشی حوزوی باید با ابتکار شورای فقهی و کارگروه‌های علمی به مسائل عینی تبدیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد: در ارتباط با قوانین و انطباق آن با شریعت اسلام از نگاه حداقلی مانند نگاه الصاقی، انضمامی و پیوست نگاری‌های فقهی به سمت یک نگاه حداکثری در قالب یک سند تحول در سطح کلان‌تری پیش برویم و این مسیر تحولی بدون داشتن نظریه‌های فقهی به عنوان پشتیبان قانون امکان پذیر نیست.

نهاوندی امتدادبخشی ضوابط فقهی در قانون را نیز یک امر مهم دانست و گفت: اگر یک قانون در یک شرایط زمانی خاص و بر اساس مصلحتی ویژه تصویب شده و اکنون کارایی لازم را ندارد باید از مدار خارج شود.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس همچینن اثرسنجی قوانین در جامعه را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: در صورتی که قانونی بر اساس فقه تصویب شده باشد، باید بررسی کرد که آیا به نتیجه مطلوب رسیده است؟ اگر ما کاری انجام داده باشیم ولی نتیجه این اقدام در جامعه ملموس نیست، قطعاً کارکرد اجتماعی آن حاصل نشده است.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، نهاوندی گفت: همانگونه که شارع مقدس هدف نهایی حکم را مورد توجه قرار دادند و علما نیز بر همین اساس علل الشرایع نوشتند و در خطبه فدکیه حضرت صدیقه(س) حکمت و اثر حکم جهاد، امربه معروف، زکات و دیگر احکام را از نظر تاثیر اجتماعی بیان فرمودند، بنابراین نیاز است که در مسأله تقنین، فلسفه وجودی هر حکم قانونی و بررسی علت قانون و اثر اجتماعی آن نیز بیان شود.  

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شورای فقهی مرکز باید ارتباط وثیق خود را با مراجع عظام تقلید، فقها، علما، حوزه‌ها و مراکز تحقیقاتی توسعه دهد، گفت: دریافت استفتاء از مراجع عظام تقلید در مباحث مهم تقنینی در کنار بهره مندی از تولیدات حوزوی یک ضرورت است که شورای فقهی مرکز باید نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشته باشد.

همچنین در این جلسه حجت الاسلام والمسلمین رضا پورصدقی دبیر شورای فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ضمن ارائه گزارشی از فعالیت این شورا عنوان کرد: شورای فقهی مرکز با حضور اساتید صاحب نظر حوزوی تشکیل شده و کمیته علمی شورا نیز ترکیبی از اساتید سطوح عالی حوزه و اساتید درس خارج است.

وی ادامه داد: هدف شورای فقهی مرکز ارتقای فعالیت‌های فقهی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس است و تاکنون در ۲۵ موضوع مهم ورود کرده و گزارش‌های علمی در این زمینه تدوین و برخی را منتشر کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha