• سه‌شنبه / ۱۷ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۴۶
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1403071713149
  • خبرنگار : 30147

اهدای شیر مادر، نجات جان نوزادان نارس

اهدای شیر مادر، نجات جان نوزادان نارس
عکس از آرشیو است

ایسنا/خراسان رضوی در بیان اهمیت استفاده از شیر مادر در تغذیه نوزادان سخن بسیار است و چه بسا در قدیم که برخی مادران امکان شیردهی به نوزادان خود را نداشتند مجبور بودند از زنان فامیل و همسایه که نوزادی داشتند بخواهند به فرزند آنها هم شیر بدهد تا کودکانشان از مزایای خوردن شیر مادر محروم نماند.

اما این روزها ماجرای تغذیه با شیر مادر مثل خیلی از مسائل دیگر فرزند پروری با قدیم متفاوت شده است و در بسیاری از بخش‌های مراقبت‌های ویژه نوزادان در بیمارستان‌ها بانک‌ شیر تأسیس شده و امکان استفاده از شیر مادر پاستوریزه برای نوزادانی که محروم از شیر مادر هستند فراهم شده که بانک شیر بیمارستان حکیم نیشابور یکی از آنها است.

راه‌اندازی بانک شیر و کاهش مشکلات مادران و نوزادان

مادری که چند روزی از زایمانش ‌گذشته و به استفاده از بانک شیر نیاز پیدا کرده، گفت: به دلیل اینکه نوزادم بدحال شده بود در بخش ان ای سی یو بیمارستان حکیم نیشابور بستری و به توصیه پزشک با توجه به اینکه شیرم کم بود، از شیر کمکی در بانک شیر استفاده ‌کردم.

وی با بیان اینکه برای نوزادم، بهترین شیری که معرفی شد شیر پاستوریزه انسانی بود، افزود: برای تغذیه نوزادم از شیر موجود در بیمارستان حکیم در اختیارم گذاشته شد.

این مادر با تقدیر از خیرین و مادرانی که شیر را در اختیار بانک شیر قرار می‌دهند، گفت: با افتتاح بانک شیر مشکل مادرانی که برای تغذیه نوزادشان به شیر انسانی نیاز دارند؛ کمتر شده است.

وی افزود: با راه‌اندازی بانک شیر مشکلات بستری نوزادان به دلیل کمبود شیر مادر و یا عارضه‌هایی که مصرف شیر خشک دارد کم شده و نوزاد می‌تواند به خوبی با شیر پاستوریزه انسانی تغذیه کند.

تأثیر تغذیه طولانی مدت با شیر مادر

نسیم پورعلیزاده رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان حکیم نیشابور در همین خصوص به ایسنا گفت: چون در زایمان‌های زودرس و افزایش زایمان‌های با ریز فاکتور بالا و زایمانی که زیر ۳۶ هفته متولد می‌شود و دیگر دلایل متعدد تولید شیر مادران این نوزادان با تأخیر و یا با حجم کم اتفاق می‌افتد برای همین تغذیه نوزادان نارس همیشه یک مسئله و معضل مهم بوده است.

وی تصریح کرد: قبلاً در این شرایط تغذیه نوزادان با شیر خشک انجام می‌شد که استفاده از شیر خشک‌ها عوارض متعددی داشتند و منجر به بستری‌های طولانی مدت، عفونت یا حتی منجر به اختلالاتی در تکامل و رشد این نوزادان می‌شد.

این فوق تخصص نوزادان گفت: تأسیس بانک‌ شیر و استفاده از شیر مادر پاستوریزه برای نوزادانی که محروم از شیر مادر هستند به خصوص در میان نوزادان نارس تأثیرات بسیار زیادی در کوتاه مدت و بلند مدت بر زندگی این نوزادان و حتی خانواده‌ها دارد.

وی بیان کرد: شیر مادرانی که به بانک‌ شیر اهداء می‌شود ابتدا در یکسری فرآیندها، تحت پاستوریزاسیون قرار می‌گیرد و سپس در بخش‌ مراقبت‌های ویژه نوزادان برای تغذیه نوزادان نارس استفاده می‌شود.

اهدای شیر مادر، نجات جان نوزادان نارس

پورعلیزاده افزود: تأثیر کوتاه مدت تغذیه با شیر اهداء کننده کاهش طول مدت بستری دران ای سی یو، کاهش تعداد عفونت‌ها، کاهش اختلالات گوارشی و حتی در بسیاری از موارد کاهش نیاز به تهویه‌های مکانیزه طولانی مدت در این نوزادان را به همراه دارد.

وی در خصوص تأثیر تغذیه طولانی مدت با شیر مادر گفت: نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌کنند از نظر رشد جسمی، مغزی، هوشی و ابتلا به بیماری‌های متعدد عفونی و غیر عفونی در کودکی و بزرگ‌سالی وضعیت بسیار بهتری دارند.

رئیس بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان بیمارستان حکیم نیشابور اظهار کرد: نوزادان نارس بیمارستان حکیم که طی یک سال گذشته با شیر مادر پاستوریزه تغذیه شدند شرایط بسیار مطلوب‌تری نسبت به نوزادانی که با شیر خشک تغذیه شدند دارند.

وی افزود: همچنین از نظر وضعیت تکاملی نیاز به روش‌های کمک تکاملی مثل کار درمانی و گفتار درمانی در این نوزادان بسیار کمتر بوده و حتی موارد ابتلا به عفونت‌های تنفسی و گوارشی و بستری‌های مجددشان طی یک سال اخیر در بیمارستان بسیار کمتر بوده است.

پورعلیزاده با بیان اینکه این وضعیت اهمیت بانک شیر را مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: بانک شیر حکیم نیشابور دوازدهمین بانک شیر بود و بعد از آن نیز تعداد بانک شیر بسیاری در شهرهای مختلف افتتاح شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون بانک شیر بیمارستان حکیم در حال خدمت‌رسانی به نوزادان نیازمند به شیر مادران است، بیان کرد: امیدواریم با کمک خیرین و مادرانی که شیر به ما اهداء می‌کنند بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم.

تمامی شیرهای پاستوریزه در بانک شیر صحت سلامت دارند

الهام دلیلی کارشناس اجرایی بانک شیر مرکز حکیم در ادامه گفت: سال ۱۳۹۵ اولین بانک شیر در تبریز افتتاح شد و سپس در ۱۰ شهر از مراکز استان‌ها این کار صورت گرفت.

وی افزود: مفتخر هستیم که به همت خیرین عزیز شهرستان دوازدهمین بانک شیر سطح کشور و اولین بانک شیر در شهرستان را تأسیس نمودیم.

کارشناس اجرایی بانک شیر مرکز حکیم بیان کرد: اولین پاستوریزاسیون در بانک شیر شهرستان از ۱۳ مردادماه ۱۴۰۲ شروع شد و از آن تاریخ تاکنون تعدادی اهداء کننده فعال در این مرکز داشتیم.

وی آمار تعداد اهدا کنندگان را از ابتدای امسال تا پایان مردادماه ۱۲ نفر اعلام و اذعان کرد: در حال حاضر ۱۱ نفر، اهدا کنندگان فعال هستند.

دلیلی با بیان اینکه حجم شیر دریافتی در ۵ ماهه ابتدای امسال ۸۰ هزار سی سی بوده است، گفت: طی این مدت حجم شیری که وارد فرایند پاستوریزه شده ۸۶۶۰۰ سی سی است.

وی حجم شیر مصرف شده بعد از پاستوریزه طی ۵ ماه نخست امسال را ۷۳۲۰۰ سی سی و حجم شیر دور ریخته شده به دلیل کشت مثبت را ۱۴۴۰۰ سی سی اعلام نمود.

اهدای شیر مادر، نجات جان نوزادان نارس

دلیلی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲ تعداد اهدا کنندگان ۳۳ نفر و تعداد اهدا کنندگان فعال در پایان سال ۹ نفر بوده‌اند، گفت: حجم شیر دریافتی در سال گذشته ۳۶۳۰۰۰ سی سی، حجمی که وارد فرایند پاستوریزه شده ۳۱۹۳۶۰ سی سی و حجم شیر مصرف شده بعد از پاستوریزه ۲۷۷۲۱۰ سی سی و حجم شیر دور ریخته شده به دلیل کشت مثبت نیز ۵۳۰۵۰ سی سی بوده است.

وی در خصوص تعداد گیرندگان خدمت بانک شیر بستری دران آی سی یو افزود: سال گذشته نیز ۳۹۶ نوزاد و امسال تا مردادماه ۲۱۳ نوزاد از بانک شیر استفاده نموده‌اند.

کارشناس اجرایی بانک شیر مرکز حکیم با اشاره به اینکه تعداد گیرندگان خدمت بانک شیر بستری در بخش نوزادان سال گذشته ۴۶ نفر و تا مردادماه امسال ۱۳ نفر بوده است، تعداد گیرندگان خدمت مراجعین سرپایی را در پارسال ۲۵ نفر و امسال تا مردادماه ۱۵ نفر اعلام کرد.

وی گفت: در صورتی که ازدحام بالاتر برود حجم مصرف شیر پاستوریزه بالاتر می‌رود و نیاز است برخی روزها دو شیفت پاستوریزه را انجام دهیم تا دچار کمبود نشویم.

دلیلی خاطرنشان کرد: مدام باید اهداء کنندگان شیر را به ما برسانند و همچنین نیرویی باشد که به طور مدام کمک دست ما باشد و شستشوی وسیله‌ها و پاستوریزه کردن و ... را انجام دهد.

وی ادامه داد: نوزادانی که در سطح شهرستان نیازمند دریافت شیر پاستوریزه انسانی هستند و به هر دلیل از شیر مادر محروم هستند در صورتی که تمایل به مصرف شیر پاستوریزه انسانی داشته باشند می‌توانند بعد از ویزیت و دریافت دستور پزشک معالج برای دریافت شیر پاستوریزه به بانک شیر مراجعه کنند.

کارشناس اجرایی بانک شیر مرکز حکیم افزود: مصرف کنندگان باید مطلع باشند تمامی شیرهای پاستوریزه موجود در بانک شیر صحت سلامت دارند و آزمایشات مورد نیاز از اهداء کنندگان و شیرهای پاستوریزه شده در بانک شیر و آزمایشگاه بیمارستان انجام می‌شود.

بدون شک نجات زندگی نوزادان زودرس، نوزادان متولد شده با وزن پایین، نوزادان متولد شده پرخطر در بخش مراقبت‌های ویژه و نوزادان محروم از شیر، از جمله اهداف تأسیس بانک شیر است می‌طلبد در این خصوص حمایت‌های بیشتری از این اماکن صورت گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha