• دوشنبه / ۱۶ مهر ۱۴۰۳ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403071612441
  • خبرنگار : 71625

ببینید/ بزم عاشقانه‌ای که ۲۱ نوازنده تنبور به راه انداختند 

ببینید/ بزم عاشقانه‌ای که ۲۱ نوازنده تنبور به راه انداختند 

۲۱ نوازنده تنبور، زن و مرد، روی صحنه کنار هم نشسته و با طمانینه دستان خود را روی سازهایشان حرکت می‌دهند و با همنوازی در کنار یکدیگر آوایی سخت دلنشین سرمی‌دهند.

به گزارش ایسنا، در موسیقی ایران زمین ساز بسیار داریم که هر کدام به نوبه خود آوایی دلنشین دارند، اما هستند سازهایی که نوایشان حال و هوایی عرفانی را در مخاطب برمی‌انگیزد. یکی از این سازها «تنبور» است که آوای آن سخت بر جان می‌نشیند به خصوص وقتی که به صورت گروهی نواخته می‌شود.

ببینید/ بزم عاشقانه‌ای که ۲۱ نوازنده تنبور به راه انداختند 

خوانندگان متفاوتی از جمله شهرام ناظری یا حسام‌الدین سراج در آثاری با محوریت ساز تنبور آواز خوانده‌اند که همنشینی صدایشان در کنار این ساز خوش صدا، از جمله موفق‌ترین آثار آنها بوده است.

به طور کلی تنبور سازی است که حال و هوای موسیقی و فرهنگ ایران در آن کاملا مشهود است اما به گونه‌ای متفاوت، گویی که لازم است در کنار آن آثاری از مولانا هم خوانده شود که فضا تکمیل شود.

البته که با ساز تنبور، آثار بسیاری به زبان کردی ساخته شده است و در اجرای شب گذشته کنسرت گروه موسیقی «نسل خلیل» به سرپرستی، نوازندگی و خوانندگی هژیر مهر افروز، تعدادی از قطعات به زبان کردی بودند.  

در این اجرا قطعاتی مانند «کنج میخانه»، «گوش کشان» و «تو مرو» اجرا شد.

ببینید/ بزم عاشقانه‌ای که ۲۱ نوازنده تنبور به راه انداختند 

در قسمتی از این کنسرت مهرافروز گفت: «سلام بر عاشقان راهیان مقصد نور از هر کجا و هر که هستید خوش آمدید به بزم عاشقانه ما به واسطه حال خوبی که با حضور خود به این جمع آوردید امیدوارم خیر و برکت و گشایش بر همه مردم سرزمینمان جاری شود.»

در این بخش می‌توانید ویدیو از این اجرا را ببینید: 

هژیر مهر افروز نوازنده تنبور و زاده کرمانشاه است. او موسیقی مقامی و مقام‌های حقانی را نزد استادان و بزرگان یارسان فرا گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha