مجتبی بیاتی در جریان بازدید خبرنگاران ایسنا و ایرنا از آخرین وضعیت پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه، اظهار کرد: این پروژه در حالی بعد از چند دهه آغاز شد که از باند قدیمی فرودگاه کرمانشاه نزدیک به ۵۰ سال استفاده شده بود و در نهایت عملیات بهسازی این باند ۱۲ اردیبهشت سال گذشته آغاز شد.
وی رقم اولیه قرارداد این پروژه را ۴۶۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات شرکت فرودگاهها و همچنین مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اعلام کرد و افزود: اگرچه اعتبار صرف شده برای این پروژه با احتساب تعدیل بسیار بیشتر از رقم اولیه قرارداد است، اما خوشبختانه این پروژه هیچ مشکل مالی نداشته است.
مدیرکل فرودگاه شهید اشرفی اصفهانی کرمانشاه از حجم و گستردگی کار در این پروژه یاد کرد و با بیان اینکه بهسازی باند فرودگاه به طول ۳۴۰۰ متر و عرض ۶۰ متر اجرایی شده، خاطرنشان کرد: ۸۵ سانتیمتر حفاری شامل ۴۵ سانتیمتر آسفالت و ۴۰ سانتیمتر مصالح انجام شده و پس از آن هشت لایه ترمیم صورت گرفته است.
وی از عمیات سنگین حفاری یاد کرد و ادامه داد: با پایان حفاری و زیرسازی، آذرماه سال گذشته زمان آسفالت رسید که چون فصل مناسبی برای شروع آسفالت نبود، کار به تاخیر افتاد. البته پروژه متوقف نشده و کار در بخشهای دیگر پیش رفت.
بیاتی عنوان کرد: پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه صرفا محدود به باند اصلی نبود و بخشهای دیگری از جمله توسعه پارکینگ هواپیما را نیز دنبال کردیم، بگونهای که در پارکینگ جدید امکان پارک همزمان هشت هواپیما وجود دارد.
مدیرکل فرودگاه کرمانشاه زهکشی اطراف باند - با هدف جلوگیری از ماندگاری آب در باند و آسیب به باند-، کابل گذاری برای نصب روشنایی مسیر باند و... را نیز از دیگر کارها برشمرد و افزود: اکنون آسفالت باند تقریبا به اتمام رسیده و آماده خطکشی است.
به گفته بیاتی، هم اکنون پروژه کاملا فعال بوده و در هر بخش پیمانکاران در حال انجام کار اختصاصی خود هستند.
وی مجموع پیشرفت کنونی پروژه را حدود ۸۴ درصد و پیشرفت باند را ۹۵ درصد اعلام کرد و یادآور شد: طبق آنچه که پیمانکار اعلام کرده، پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه در آبان ماه به بهرهبرداری خواهد رسید.
انجام بیش از ۱۵ هزار آزمایش برای استاندارد و کیفیت باند
به گزارش ایسنا، مدیرکل فرودگاه کرمانشاه از توجه به کیفیت و استاندارد باندی که بهسازی شده یاد کرد و گفت: این باند مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری قرار میگیرد که به منزله تایید باند جهت پروازهای جهانی نیز به شمار میرود.
وی با بیان اینکه از زمان آغاز این پروژه تاکنون بالغ بر ۱۵ هزار آزمایش جهت کنترل کیفیت و استاندارد باند انجام شده، یادآور شد: کنترل کیفیت باند و آزمایش آن از طریق آزمایشگاههای معتمد انجام شده و نظارت به صورت شبانهروزی انجام میشود.
به گفته بیاتی، عملیات بهسازی باند بگونهای اجرا شده که برای سالیان قابل استفاده باشد.
وی ادامه داد: برای پیشرفت به موقع کار، کارخانه آسفالت نیز در محوطه پروژه راهاندازی شد که کمک بسزایی به روند کار کرد. به علاوه فینیشر نیز در محل اجرای پروژه مستقر بود.
پیگیری برای از سرگیری پروازهای خارجی در فرودگاه کرمانشاه
مدیرکل فرودگاه با بیان اینکه با اتمام پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه دو محدودیت فعلی فرودگاه کرمانشاه یعنی نشست و برخاست هواپیماها در شب و فرود هواپیماهای پهن پیکر برداشته میشود، تاکید کرد: شرایط برای برقراری پروازهای جدید بیش از قبل فراهم خواهد شد، اما در نهایت همه چیز به وضعیت شرکتهای هواپیمایی و تعداد ناوگانی که در اختیار دارند، بستگی دارد. با این وجود پیگیر افزایش پروازهای داخلی و خارجی برای فرودگاه کرمانشاه و از سرگیری پروازهای بینالمللی هستیم.
وی مهمترین مقاصد خارجی که ظرفیت راهاندازی پرواز به آنها در فرودگاه کرمانشاه وجود دارد را استانبول و دوبی اعلام کرد و یادآور شد: برای این پروازها تقاضا به میزان زیادی حتی از استانهای همجوار وجود دارد و مشکلی از نظر مسافر نداریم.
به گفته مدیرکل فرودگاه کرمانشاه، برای مقاصد داخلی نیز به مقاصد شیراز، بندرعباس، کیش و برخی شهرهای شمالی کشور ظرفیت راهاندازی پرواز وجود دارد.
بیاتی تعداد کنونی پروازهای فرودگاه کرمانشاه را حدود ۴۰ پرواز در هفته اعلام کرد و ادامه داد: به نسبت فصل تابستان تعداد پروازها خصوصا در مقاصدی مانند مشهد تا حدودی کاهش یافته است.
وی افزود: با وجود اینکه پروژه بهسازی باند در حال اجرا بود، «تاکسی وی» فرودگاه را در این مدت به عنوان باند آماده کردیم و فرودگاه بجز برای پرواز هواپیماهای پهن پیکر و پرواز در شب، در تمام طول روز عملیاتی بوده است.
انتهای پیام
نظرات