• سه‌شنبه / ۱۰ مهر ۱۴۰۳ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: نانو‌ فناوری
  • کد خبر: 1403071007740
  • منبع : ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

مین‌گذاری روی سطوح برای باکتری‌ها به کمک گرافن

مین‌گذاری روی سطوح برای باکتری‌ها به کمک گرافن

فناوری گرافن با خاصیت ضد باکتریایی قوی، پتانسیل تبدیل شدن به یک تغییردهنده بازی در مبارزه با باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک را دارد. اما تاکنون هیچ راه کارآمدی برای کنترل مقاومت آنتی‌بیوتیکی وجود نداشته است، بنابراین هیچ راهی برای استفاده از پتانسیل گرافن در سیستم‌های مراقبت‌ بهداشتی وجود ندارد. به تازگی محققان دانشگاه صنعتی چالمرز با استفاده از فناوری مشابه آهنرباهای معمولی یخچال این مشکل را حل کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، نتیجه این روش یک سطح فوق‌العاده نازک است که می‌تواند به عنوان پوشش روی کاتترها و ایمپلنت‌ها قرار گیرد و ۹۹٫۹ درصد از باکتری‌های روی سطح را از بین ببرد.

عفونت‌های مرتبط با مراقبت‌های بهداشتی یک مشکل گسترده در سراسر جهان است که باعث رنج فراوان، هزینه‌های بالای درمان و افزایش خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی می‌شود. بیشتر عفونت‌ها در ارتباط با استفاده از محصولات مختلف فناوری پزشکی مانند کاتترها، پروتزهای مفصل ران، پروتزهای زانو و ایمپلنت‌های دندانی رخ می‌دهند؛ جایی که باکتری‌ها می‌توانند از طریق یک سطح خارجی وارد بدن شوند.

محققان چالمرز بررسی کرده‌اند که چگونه فناوری گرافن می‌تواند به مبارزه با مقاومت آنتی‌بیوتیکی و عفونت‌ها در ادوات مراقبت‌های بهداشتی کمک کند. این تیم قبلاً توانسته بود نشان دهد که چگونه گرافن به صورت عمودی از چسبیدن باکتری‌ها به بستر جلوگیری می‌کند. در عوض، باکتری‌ها روی پوسته‌های تیغ مانند روی سطح گرافن تکه تکه می‌شوند و می‌میرند.

ایوان میاکوویچ، پروفسور زیست‌شناسی سیستمی در دانشگاه صنعتی چالمرز، توضیح داد: ما در حال توسعه یک ماده ضدباکتری بر پایه گرافن فوق‌نازک هستیم که می‌تواند روی هر سطحی از جمله دستگاه‌های زیست‌پزشکی، سطوح ادوات جراحی و ایمپلنت‌ها برای حذف باکتری‌ها اعمال شود. از آنجایی که گرافن از اتصال فیزیکی باکتری‌ها به سطح جلوگیری می‌کند، این مزیت را دارد که بر خلاف سایر جایگزین‌های شیمیایی مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، خطر مقاومت آنتی‌بیوتیکی را افزایش نمی‌دهد.

اگرچه خواص ضد باکتری گرافن را می‌توان در آزمایشگاه نشان داد، اما محققان هنوز موفق به کنترل جهت ورقه‌های گرافن نشده‌اند. بنابراین آنها قادر به اعمال این مواد بر روی سطوح مورد استفاده در دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده در مراقبت‌های بهداشتی نبودند.

به نقل از ستاد نانو، اما اکنون، محققان پیشرفت امیدوارکننده‌ای برای کاربرد عملی در مراقبت‌های بهداشتی و فراتر از آن داشته‌اند. رولاند کادار، پروفسور رئولوژی در چالمرز، می‌گوید: ما موفق شده‌ایم راهی برای کنترل اثرات گرافن در چندین جهت مختلف و با سطح بسیار بالایی از یکنواختی جهت پیدا کنیم. این روش جهت‌گیری جدید، ادغام نانو صفحات گرافن را در سطوح پلاستیکی پزشکی به دست آورده و یک سطح ضد باکتریایی ایجاد می‌کند که ۹۹٫۹ درصد از باکتری‌هایی را که سعی در چسبیدن دارند، از بین می‌برد. با چیدمان آهنربا در یک الگوی دایره‌ای و مرتب کردن میدان مغناطیسی درون آرایه در جهت مستقیم، محققان توانستند جهت‌گیری یکنواختی از گرافن ایجاد کنند و به یک اثر باکتری‌کشی بسیار بالا بر روی سطوح با هر شکلی برسند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha