• پنجشنبه / ۵ مهر ۱۴۰۳ / ۱۹:۵۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403070504162
  • خبرنگار : 71625

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان به خط پایان رسید

هفدهمین جشنواره موسیقی جوان به خط پایان رسید

آیین اختتامیه «هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان» در تالار وحدت با معرفی هنرمندان برگزیده در بخش‌های موسیقی نواحی، کلاسیک غربی و دستگاهی ایرانی، برگزار شد.

به گزارش ایسنا، آیین اختتامیه هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با حضور محمود سالاری ـ معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، امیرحسین سمیعی ـ مدیر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ، محمدعلی مرآتی ـ مدیرعامل انجمن موسیقی ایران ـ و هنرمندانی از جمله فریدون شهبازیان، بهرام جمالی، حسین بهروزی‌نیا، محسن رجب‌پور، فرج علی‌پور و ... در حال برگزاری است.

حمیدرضا اردلان، دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان به عنوان نخستین سخنران گفت: جشنواره ملی موسیقی جوان در واقع یک آزمون است. در دوره هفدهم ۲ هزار و ۱۱۷ نفر از ۳۱ استان در سه بخش نواحی و مقامی، ردیف دستگاهی و کلاسیک شرکت کردند. کسری از داوران، یعنی حدود ۲۵ درصد از آنها از میان استادان جوان انتخاب شدند که برخی از آنها در همین جشنواره، چند دوره رتبه اول یا دوم را کسب کرده‌اند، تحصیلات آکادمیک را ادامه دادند و عضو هیأت علمی دانشگاه هستند. در این دوره ۲۵۷ نفر در بخش نواحی، ۱۳۰ نفر در بخش ردیف دستگاهی و ۴۳ نفر در کلاسیک صاحب رتبه‌های اول، دوم و سوم شدند و جمعا ۴۳۰ نفر برگزیده هستند.  

او افزود: این امر نشان می‌دهد آن ۲ هزار و ۱۱۷ نفر نیز اغلب موسیقیدان‌های خوبی بوده‌اند. تعداد شرکت‌کنندگان، گستره استان‌ها، تعداد داوران شاخه‌های ساز و آواز و تعداد برگزیدگان نشان می‌دهد که مفهوم ملی واقعا به این جشنواره قابل اطلاق است.  

دبیر هفدهمین جشنواره موسیقی جوان ادامه داد: کمیته‌های فنی متشکل از هیأت داوران باور دارند که این جشنواره باید توسعه پیدا کند. از طرفی خانواده‌ها و کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند توقعاتی دارند که در نظرسنجی که انجام شد ما مشکلات و چالش‌های آنها را پیگیری کردیم.  

اردلان گفت: اگر جشنواره ملی است و نوازندگان اغلب صاحب قدرت در ارائه خود هستند بعد از جشنواره باید مذاکراتی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت علوم صورت گیرد تا مقام‌آوران بتوانند امتیازی در هنرستان‌ها و کنکور سراسری رشته موسیقی داشته باشند و دفتر آموزش جشنواره به کسانی که در تهران و شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند کمک فنی کند تا نواقص را رفع کنند.  

او ادامه داد: اگر فیزیکِ یک دست در ویلن در نسبت با ساز، اشتباه یا ناقص تعریف شود این نوازنده مستعد به دردسرهای عجیبی خواهد بود، بنابراین خانواده‌ها می‌خواهند این مشکلات برطرف شود که جشنواره با برگزاری کارگاه‌های آموزشی می‌تواند این مشکلات را رفع کند. برخی این سوال را دارند که چه ردیفی از سوی جشنواره دنبال می‌شود و می‌خواهند تا به تأسیس نگاه سبک‌شناسی این نونهالان و جوانان کمک شود و این جهت‌ها به شکل اصولی آموزش داده شوند.  

اردلان همچنین گفت: تسهیلات لازم برای بسیاری از این استعدادها را نداریم و برخی از این عزیزان برای حضور در جشنواره و اسکان‌شان کمک می‌خواهند. همچنین پیشنهاد کردند تا آنسامبل‌ها و ارکسترهای کوچک تشکیل شود و از این استعدادها بهره گرفته شود و امکان اجرا به آنها داده شود؛ چرا که اگر این افراد معرفی شوند، به نیازهای جامعه و جریان حرفه‌ای در موسیقی کمک می‌شود.

دبیر این دورۀ جشنواره موسیقی جوان اظهار کرد: این نکات موارد مهمی بود که باید به آنها اشاره می‌کردم و داوران جشنواره نیز این آموزش‌ها را تأیید کردند و حاضرند به آنها کمک کنند. گوش فرهنگی و معرفت شنیداری ایرانیان و واژه ملی در موسیقی نواحی بسیار است و آنها می‌توانند با تمرین کم این کار را انجام دهند.  

اردلان در پایان سخنانش گفت: زمان بسیار محدود است و معرفت شنیداری در دوره حاضر و در کشور ما گاهی به دلیل اصوات مصرفی که کل کشور و جهان را فراگرفته است به ما گوشزد می‌کند که یک تحول بنیادین برای نجات هوش ایرانیان لازم است. معرفت‌های شرقی اغلب از راه گوش انتقال می‌یابد و در دوره جدید بیشتر به بصر و تکنولوژی تکیه دارد. این یک ضایعه است.  

در ادامه این آیین، محمود سالاری، معاون امور هنری، حمیدرضا اردلان را به عنوان دبیر هجدهمین دوره این جشنواره معرفی کرد.

در حکم اردلان آمده است: «نظر به دانش و تجربیات ارزنده هنری جنابعالی و به پیشنهاد مدیرکل دفتر امور موسیقی به موجب این حکم به عنوان دبیر هجدهمین جشنواره موسیقی جوان دوره منصوب می‌شوید. امید است با استعانت از خداوند متعال، بهره‌گیری از ظرفیت استادان ارجمند موسیقی، بهره‌مندی از تجارب دوره‌های گذشته، جشنواره‌ای برخوردار از شاخصه‌های فرهنگ اسلامی و امتیازات هنری قابل قبول در پیش داشته باشیم.»

در ادامه این مراسم، هنرمندان برگزیده بخش موسیقی نواحی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معرفی شدند که برای مشاهده اسامی این پیوند را ببینید.

در بخش دیگر، هنرمندان برگزیده بخش موسیقی کلاسیک غربی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان معرفی شدند که نام آنها را با کلیک روی این پیوند می‌توانید مشاهده کنید.

برای مشاهده اسامی هنرمندان برگزیده بخش موسیقی دستگاهی ایرانی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان نیز اینجا را کلیک کنید.

این خبر به‌روز رسانی شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha