• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۲:۲۶
  • دسته‌بندی: تهران
  • کد خبر: 1403070403638
  • منبع : آموزش و پرورش شهر تهران

رشد ۳۰ درصدی فروش مردادماه شرکت نفت سپاهان در سال ۱۴۰۳

رشد ۳۰ درصدی فروش مردادماه شرکت نفت سپاهان در سال ۱۴۰۳

ایسنا/تهران شرکت نفت سپاهان (شسپا) در مردادماه ۱۴۰۳ با ثبت فروش بالغ بر ۲.۲۳ همت، توانست رشد ۳۰ درصدی را نسبت به ماه گذشته به‌دست آورد. این شرکت که بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه است، در کنار موفقیت‌های اقتصادی، به توسعه مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست نیز توجه ویژه‌ای دارد.


(شسپا) در مردادماه ۱۴۰۳ توانست با ثبت فروش ۲.۲۳ همت، عملکرد مالی چشمگیری داشته باشد. این رقم نه‌تنها ۳۰ درصد نسبت به تیرماه افزایش نشان می‌دهد، بلکه در مقایسه با میانگین سال ۱۴۰۲ نیز با رشد ۱۵ درصدی همراه است. در حالی که فروش ماهانه این شرکت در سال ۱۴۰۲ به‌طور متوسط ۱.۹۳ همت بود، فروش مرداد ۱۴۰۳ توانست به‌طور قابل‌توجهی این میانگین را پشت سر بگذارد.

روند تولید و فروش شسپا

مقدار تولید نفت سپاهان در مردادماه امسال با ۶۴ هزار تن تقریباً ثابت باقی مانده، اما مقدار فروش به ۵۹ هزار تن رسید که ۴۱ درصد بیشتر از ماه گذشته بود. این رقم در مقایسه با متوسط فروش ماهانه در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ نیز رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد. ۶۵ درصد از این فروش مربوط به صادرات و ۳۵ درصد به بازار داخلی اختصاص داشت.

رشد ۳۰ درصدی فروش مردادماه شرکت نفت سپاهان در سال ۱۴۰۳
محصولات و قیمت‌ها

نرخ فروش روغن‌های دیزلی و بنزینی که حدود ۲۰ درصد از کل درآمد شرکت را تشکیل می‌دهند، به ترتیب ۴۸.۹۰۰ و ۶۷.۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم گزارش شده است. در همین حال، قیمت روغن پایه داخلی با کاهش ۷ درصدی نسبت به ماه گذشته به ۳۲.۷۰۰ تومان رسید و نرخ صادراتی آن نیز ۴۰.۰۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم اعلام شده است.  

در خصوص مواد اولیه، نرخ لوبکات دریافتی از پالایشگاه‌ها با کاهش ۲ درصدی به ۲۱.۷ میلیون تومان به ازای هر تن در مردادماه رسید. این تغییر در نرخ خوراک و محصول نهایی به ثبات حاشیه سود شرکت کمک کرده است. با توجه به برآورد فروش ۵۵۰ هزار تن محصول در ۹ ماه باقی‌مانده سال، احتمال تحقق سود خالص ۵ همت برای سال مالی ۱۴۰۳ پیش‌بینی می‌شود.  

رشد و بازدهی شسپا  

بررسی بازدهی شرکت‌های فعال در صنعت روانکار از سال ۱۳۹۵ تا امروز نشان می‌دهد که شسپا بیشترین بازدهی را در میان رقبا داشته است. این بازدهی مثبت، به دلیل سیاست‌های مدبرانه مدیریت و توانایی شرکت در صادرات بخش عمده‌ای از محصولاتش بوده است. در دوره ۵ ماهه سال مالی ۱۴۰۳، نفت سپاهان با فروش بالغ بر ۹.۷۹ همت، ۱۹ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.  

چالش‌های پیش‌روی نفت سپاهان

افزایش نرخ دلار نیمایی و هزینه‌های مربوط به مواد مصرفی و بسته‌بندی چالش‌هایی را برای شرکت به همراه داشته است. در حالی که قیمت محصولات صادراتی شرکت همزمان با افزایش نرخ ارز روند صعودی را تجربه می‌کند، افزایش نرخ فروش محصولات داخلی نظیر روغن‌های موتور دیزلی و بنزینی به کندی پیش می‌رود. با این حال، روند افزایشی نرخ‌های فروش داخلی در ماه‌های اخیر به آرامی در حال تحقق است.  

پروژه‌های توسعه‌ای و مسئولیت‌های اجتماعی  

در کنار موفقیت‌های اقتصادی، شرکت نفت سپاهان برنامه‌های مهمی را در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زیست به اجرا گذاشته است. در مردادماه ۱۴۰۳، این شرکت عملیات اجرائی سند نظام جامع مدیریت زیست‌محیطی را با بهره‌گیری از الگوی اقتصاد چرخشی آغاز کرد. این رویکرد در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی و بهینه‌سازی فرآیندهای تولیدی و توسعه‌ای نقش مهمی ایفا خواهد کرد.  

به گفته مدیران این شرکت، دو پروژه توسعه‌ای بزرگ شامل تولید پارافین‌های مدیکال گرید و روغن فرآیند سبز نیز در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید. این پروژه‌ها که اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، نه‌تنها به بهبود کیفیت محصولات شرکت کمک می‌کنند، بلکه سهم صادراتی شسپا را نیز افزایش خواهند داد.

با توجه به ظرفیت بالای تولید و برنامه‌های توسعه‌ای شرکت، نفت سپاهان همچنان جایگاه برتر خود را در بازارهای داخلی و خارجی حفظ خواهد کرد. این شرکت با تکیه بر صادرات، بهره‌برداری از پروژه‌های نوین و توجه به مدیریت زیست‌محیطی، به سمت تحقق اهداف بلندمدت خود حرکت می‌کند و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ رشد قابل‌توجهی در سودآوری داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha