• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۲۱:۳۱
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 1403070403605
  • خبرنگار : 50181

خیز کرمانشاه برای گسترش تعاملات تجاری با تاجیکستان

خیز کرمانشاه برای گسترش تعاملات تجاری با تاجیکستان

ایسنا/کرمانشاه در نشست سفیر تاجیکستان در ایران با جمعی از مدیران و فعالین اقتصادی کرمانشاه، بر لزوم افزایش تعاملات تجاری بین کرمانشاه و تاجیکستان تاکید شد.

نظام‌الدین‌ زاهدی سفیر تاجیکستان در ایران در نشست عصر امروز( چهارم مهر) با جمعی از مسئولان و فعالان اقتصادی استان کرمانشاه، با بیان اینکه اکنون تعاملات تجاری بین ایران و تاجیکستان با وجود ظرفیت‌های‌ مشترکی که بین دو طرف وجود دارد در حد مطلوبی نیست، گفت: البته میزان این تعاملات در سال گذشته به حدود ۲۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال ۱۳۹۹ با ۵۷ میلیون دلار، رشد پنج برابری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه امیدواریم میزان تعاملات تجاری ایران و تاجیکستان امسال به ۳۰۰ میلیون دلار برسد، افزود: این ظرفیت را داریم که تعاملات تجاری دو کشور را طی سال‌های آینده تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

زاهدی از ایران و تاجیکستان به عنوان کشورهای دوست و برادر یاد کرد که قرابت فرهنگی، زبانی و… با یکدیگر دارند و خاطرنشان کرد: تمایل داریم تعاملات اقتصادی خود را با ایران گسترش دهیم.

وی‌با بیان اینکه اکنون عمده تجارت این کشور با استان‌های شمال شرقی ایران صورت می‌گیرد، گفت: تمایل داریم با سایر استان‌ها از جمله کرمانشاه نیز همکاری کنیم.

سفیر تاجیکستان در ایران سپس از ظرفیت‌های این کشور یاد کرد و گفت: در تاجیکستان دو راهبرد اساسی را دنبال می‌کنیم که اولین راهبرد رسیدن به خودکفایی در تامین انرژی است. ظرفیت‌های قابل توجهی نیز در این بخش خصوصا در حوزه آب، سدها و نیروگاه‌ها داریم.

وی اظهار کرد: دومین راهبرد ما این است که تاجیکستان را که اکنون کشوری عمدتا با رویکرد کشاورزی است، به سمت صنعتی شدن سوق دهیم و بعد صنعت را نسبت به کشاورزی تقویت کنیم.

زاهدی همچنین از تاجیکستان به عنوان کشوری با رشد اقتصادی قابل توجه هشت درصد در سال یاد کرد و ادامه داد: در تاجیکستان پذیرای سرمایه گذاران هستیم و بیش از ۱۲۰ مورد امتیاز و تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌ایم.

سفیر تاجیکستان در ایران در پایان بر لزوم گسترش همکاری با کرمانشاه نیز تاکید کرد و افزود: اگرچه کرمانشاه تا کنون برای ما کمتر شناخته شده بوده، اما تمایل به گسترش مناسبات با کرمانشاه داریم و از همه فعالین اقتصادی کرمانشاه برای حضور در تاجیکستان دعوت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، عبدالوحید محمدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در این نشست از توانمندی‌های تولیدی و تجاری ایران یاد کرد و گفت: کالاهای تولیدی ایران بواسطه تکنولوژی بومی و انرژی ارزانی که در اختیار داریم، بسیار رقابت‌پذیر است.

وی با اشاره به اینکه ایران و تاجیکستان می‌توانند در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر همکاری داشته باشند، اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور شهید به تاجیکستان توافق‌نامه‌هایی بین دو کشور امضا شد که امیدواریم اجرایی شود.

محمدی با تاکید بر اینکه تعاملات اقتصادی دو کشور باید با محوریت بخش خصوصی باشد، ادامه داد: نقش بخش دولتی تسهیل‌گری، پشتیبانی و همراهی است.

وی از نقش مهم و محوری کرمانشاه در تجارت و اقتصاد غرب کشور نیز یاد کرد و گفت: تاجیکستان می‌تواند برخی از کالاهای مصرفی مورد نیاز ما را تامین کند و ما نیز برخی تولیدات خود را به این کشور صادر کنیم.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه، این استان می‌تواند مسیر ترانزیت برای صادرات کالاهای تاجیکستان به کشورهای عربی خصوصا عراق باشد.

محمدی سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین کرمانشاه و تاجیکستان و گردشگری را نیز از دیگر زمینه‌های‌همکاری دوطرف برشمرد. 

رضا سلیم ساسانی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه نیز در این نشست با بیان اینکه تاجیکستان با توجه به قرابت فرهنگی ‌و زبانی دو ملت از شرکای تجاری خوب ایران محسوب می‌شود، گفت: اگرچه عمده تجارت با این کشور از سمت استان‌های شمال شرق ایران صورت می‌گیرد، اما اتاق‌ کرمانشاه تعامل خوبی با اتاق‌های این استان‌ها دارد و می‌توانیم برای گسترش مناسبات تجاری با تاجیکستان یاری‌گر یکدیگر باشیم.

وی ادامه داد: تاجیکستان با حجم تجارت خارجی ۶.۹ میلیارد دلار در سال ظرفیت قابل توجهی در صادرات پنبه، انواع فلزات، سیمان و … دارد. به علاوه انواع فرآورده‌های نفتی، محصولات پتروشیمی و … را وارد می‌کند که کشور ما می‌تواند بخش زیادی از این کالاها را برای تاجیکستان تامین کند.

به گفته ساسانی، استان کرمانشاه نیز با صادرات سالانه بالغ بر سه میلیارد دلار انواع کالا، می‌تواند بخشی از نیاز بازار تاجیکستان را تامین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha