• چهارشنبه / ۴ مهر ۱۴۰۳ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 1403070403234
  • خبرنگار : 71614

مقتلی از سقوط آرزو و رویا در یک گالری

مقتلی از سقوط آرزو و رویا در یک گالری

نمایشگاه روزبه شریف با عنوان «خراش بر ابرهای سوخته» از ششم تا ۲۷ مهرماه در گالری فریا برپا خواهد شد.

به گزارش ایسنا، روزبه شریف درباره برگزاری این نمایشگاه گفت: «خراش بر ابـرهای سوخته» یک تریولوژی است و این مجموعه دربرگیرنده ۴۲ اثر شامل ۲۵ مجسمه، ۱۲ نقش برجسته، ۴ اینستالیشن و یک نقاشی روی بوم است. 

او افزود: در یک بازه زمانی یک ساله از خرداد ماه سال گذشته تا خرداد سال جاری، روی پروژه‌ای با سه فاصله‌گذاری شبه اپیزودیک، در مجموعه‌ای درهم تنیده (فرمی/محتوایی) کار کردم و با یک بوم نقاشی این پروژه به پایان رسید. 

مقتلی از سقوط آرزو و رویا در یک گالری

این مجسمه‌ساز با اشاره به اپیزود اول این تریولوژی گفت: این آثار با رویکردی فرمالیستی با به‌کارگیری چین و شکن‌ها، لایه‌هایی در هم شونده و فضایی مشوش و پر آشوب، تداعی‌گر دوران التهاب و بحران‌های پس از آن هستند که سوژه را از الیناسیون تا مرز پارانویا پیش می‌برند؛ گویی سوژه در دوره‌ای از استیصال قرار دارد که جز صدای خنج کشیدن ناخن بر پیکرش، چیزی طنین انداز نیست.   

او ادامه داد: اپیزود دوم ابرها نام دارد که در این آثار، مورفولوژی دینامیک «ابر» با کارکردی سمبلیک از باروری و امید به بارش در میان تازیانه چین و شکنج ها می‌روید، تاب آوری می کند و صور خیال را می‌آفریند. و با دینامیسم فعالش راهی برای برون رفت می جوید. هرچند این پویایی با شتک لکه‌های اکسپرسیو بارها مخدوش می‌شود، اما گویی این پارازیت در پویایی بینامتنی فرم اثر و پیوندش با نقش انتزاعی شکل گرفته بر پیکرش، دینامیسم کُنشی فزاینده تری می یابد. 

این مجسمه‌ساز اظهار کرد: اپیزود سوم سوخته ها هستند. این تم تداعی گر سوختن ساحت ارزش‌های انسانی در دل تمام درگیری‌هایی است که سوژه در فقدان حضور آگاهی، موجب از بین رفتن آنها می شود. این دفورماسیون و اضمحلال فرمیک، با فضای ملون پوسته، موتیفی پارادوکسیکال در خود دارد که نامتعارف بودن و امر ناممکن شدن سوژه‌ای را که در اختلاط ابژکتیو گیر کرده با اتمسفر پارانوییک و خشنش که برآیندی است بر بروز بحران معیار و معنا بخشی به زیستن را به تماشا می گذارد. 

شریف ادامه داد: در پایان، دیوار انتهایی نمایشگاه همچون بن بستی شاهد یک بوم نقاشی است جایی که ابرهای خیال «ذهنیت/زمان» در شهری سوخته «عینیت/مکان» با گل سرخی تکین و تکیده «سوژه/ابژه» در مقتلی از سقوط آرزو و رویا «امید/آینده» ملاقات می کنند. 

به گفته این هنرمند این پایان‌بندی با رویکرد منفی مقدمه‌ای است تا بزنگاهی شود بر رویکردی ایجابی، تا ذهن مخاطب آگاه را به ضرورت یافتن معنایی رادیکال برای برون رفت از این بن بست هستی شناسانه، و باز گشت به رهیافتی نو دعوت کند.

مقتلی از سقوط آرزو و رویا در یک گالری

درباره این هنرمند

روزبه نعمتی شریف در فروردین ۱۳۵۹ به دنیا آمده است؛ او کارشناسی طراحی صنعتی را در سال ۱۳۸۲ از دانشگاه هنر و معماری تهران مرکز اخذ کرده و سال ۱۳۸۵ کارشناسی ارشد پژوهش هنر را از دانشگاه هنر تهران دریافت کرده است.

او مجسمه‌سازی را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرد و نخستین نمایشگاه انفرادی خود را با نام پایان نامیرا در گالری سو در سال ۱۴۰۱ برپا کرد. آثار نعمتی شریف حول دغدغه‌های روزمره شکل می‌گیرد و در آن‌ها رنگ، فرم و مواد متنوعی را استفاده می‌کند. این هنرمند به‌غیر از مجسمه‌سازی به ساخت نقش برجسته و نقاشی نیز می‌پردازد. شریف در سال های اخیر در قالب چند نمایشگاه انفرادی آثارش را به نمایش گذاشته است.

نمایشگاه «خراش بر ابـرهای سوخته» ششم مهرماه تا ۲۷ مهرماه در گالری فریا برپا می شود و گالری فریا همه روزه جز یکشنبه‌ها از ساعت ۱۵ تا ۲۰ میزبان علاقه مندان خواهد بود.

گالری فریا در  سعادت آباد، میدان بهرود،هتل اسپیناس پالاس،درب ورودی ٢، گالری فریا اسپیناس واقع شده است. 

مقتلی از سقوط آرزو و رویا در یک گالری

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha