• یکشنبه / ۱ مهر ۱۴۰۳ / ۱۲:۵۷
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 1403070100503
  • خبرنگار : 71635

تضمین سلامت نوجوانان با پرورش تفکر انتقادی/ در حق هنرستان‌ها جفا کرده‌ایم

تضمین سلامت نوجوانان با پرورش تفکر انتقادی/ در حق هنرستان‌ها جفا کرده‌ایم

آیین آغاز سال تحصیلی هنرستان‌های هنرهای زیبای سراسر کشور امروز یکشنبه اول مهرماه با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، سیدعباس صالحی در این مراسم خطاب به دانش‌آموزان، گفت: هنرستان‌های هنر ایران‌زمین با بیش از ۱۵۰ سال سابقه، تاریخی از خود ساخته‌اند که شما ادامه این تاریخ هستید.

وی افزود: ۲۰ هنرستان در دولت دوازدهم ساخته شد که تنها یکی از آنها هنرستان مشهد است که یکی از هنرجویان آن توانست رتبه برتر کنکور را کسب کند؛ همه هنرستان‌ها مهم هستند ولی ما به آنها جفا کرده‌ایم؛ چراکه آنها را کم ارزش دانسته‌ایم اما هنرستان‌های هنر، نگین هنرستان‌های ایران هستند چون به طور تخصصی به موضوعی که گوهر ایران است می‌پردازند.

صالحی با بیان اینکه مزیت نسبی ما در هنر است، تاکید کرد: ما با هنر تعریف می‌شویم و معنا پیدا می‌کنیم؛ اگر بزرگان ما هنرستان‌ها را تاسیس کردند با این هدف بود که از گوهر ایران صیانت کنند.

وی افزود: زمانی که در دولت دوازدهم مسئولیت برعهده گرفتم برخی استان‌ها هنرستان هنر یا هنرستان هنر دخترانه نداشتند که این مساله برای من دردناک بود. حداقل در هر استان باید یک هنرستان هنر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه هنرستان‌های هنر را باید جدی‌تر گرفت و بزرگانی که در این زمینه پرورش یافته‌اند فهرست بلندی را ساخته‌اند، بیان کرد: اگر می‌خواهیم بزرگانی در رشته‌های مختلف هنری داشته باشیم باید در نظر بگیریم که هنرستان‌های عمومی خوب هستند، اما شیوه استاد _ شاگردی در آنها حکمفرما نیست.

صالحی تصریح کرد: باید به هنرستان ها بیشتر توجه کنیم و آنها را توسعه کمی و کیفی بدهیم. چشم اندازمان در دولت دوازدهم در هر استان راه‌اندازی حداقل دو هنرستان بود، اما در دولت چهاردهم باید تلاش کنیم حداقل شهرستان‌های بزرگ هنرستان هنر داشته باشند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم‌ از هنرستان‌های هنر به عنوان گوهر آموزش ایرانی صیانت کنیم به سه ضلع نیازمندیم که در نگاه مرکز و استان‌ها باید این دید را توسعه دهیم؛ مساله اول فضاست چرا که در هنر نقش دارد و حداقل روح‌ خلاق را نمی‌میراند، استاد و تجهیزات نیز دو ضلع دیگر هستند که کمک می‌کند هنر ایرانی بالانده‌تر شوند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم علاوه بر وزیر فرهنگ، محمود سالاری معاون امور هنری وزارت فرهنگ، محمد خراسانی زاده مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و برخی دیگر از مسئولان نیز حضور داشتند.

تفکر انتقادی تضمین کننده آینده نوجوانان و جوانان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در آیین بازگشایی هنرستان هنرهای زیبای پسران که صبح امروز همزمان با آغاز سال تحصیلی برگزار شد، گفت: اگر نوجوان و جوان ما با تفکر انتقادی پرورش پیدا کند سلامتش در آینده زندگی، بیشتر تضمین شده است.

در این مراسم یکی از هنرجویان این هنرستان خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: جای مدیر هنرستان در جایگاه برای تقدیر خالی بود. درخواست من از شما این است تا جایی که امکان دارد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سنگ جلوی پای جامعه هنر نیندازید. اگر حمایت هم نمی‌کنید و کاری برای جامعه هنر انجام نمی‌دهید حداقل بگذارید ما کار خودمان را انجام دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش این هنرجو با تقدیر از پرسش مطرح شده، گفت: یکی از مواردی که ما در حوزه‌های دانش‌آموزی نیازمند آن هستیم و باید به آن توجه کنیم، این است که قرار نیست ما در محیط مدرسه پرسش و انتقاد را سرکوب کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: اتفاقا اگر نوجوان و جوان ما با تفکر انتقادی پرورش پیدا کند سلامتش در آینده زندگی، بیشتر تضمین شده است و با محدود کردن فضای گفت‌وگو این اتفاق فراهم نمی‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: بابت هر دو نکته‌ای که دانش آموز عزیزانمان گفتند تشکر می‌کنم هر دو نکته صحیح بود. موضوع اول، یعنی عدم حضور درست مدیر هنرستان در  جایگاه تقدیر، درست بود و باید حضور می‌داشت و غفلتی صورت گرفته بود، نکته خیلی خوب بود.

صالحی در پاسخ به بخش دوم درخواست این دانش‌آموز تاکید کرد: مسولان حوزه‌های اجتماعی از جمله حوزه‌ فرهنگ و هنر نقششان باید تسهیلگری باشد و قدم اول این است که مانع تراشی نکنند. من به ایشان قول می‌دهم در این حوزه حتما تلاش و اهتمام داریم و این قدم اول است.

وی با تقدیر از جسارت و طرح بحث توسط دانش آموز این هنرستان، تصریح کرد: من به تبعیت از دکتر پزشکیان که گفته‌اند "وعده دروغ نخواهم داد"، در قدم دوم تلاش می‌کنیم تا جایی که موثر است با توجه به مقدورات، گامی در این مسیر برداریم، هرچند گام بلند نباشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha